Här har jag redigerat om bilden på ormbunkarna så att den blivit naturlig i färgmättnad på min skärm. Hur ser det ut nu hos er? Fortfarande konstiga färger..?
Växter är lite svåra. Kanske inte så mycket dessa färger men ofta lila och rött.
Det är nyanser som ligger utanför borde sRGB och aRGB fast inom Photo RGB.
Det gör att de slår fullt i de färgrymder vi kan visa på skärmen eller skriva ut.
Det har ungefär samma effekt som överexponering.
Lite av detta verkar finnas i din bild därför att detaljer saknas i de mest intensiva färgerna.
Fast du kan också ha åstadkommit det själv genom att dra i spakarna.
Din senaste version är bättre men fortfarande "over the top".
Jag har profilerat/kalibrerat mina skärmar under många år.
Med min senaste skärm kan jag hårdvaraukalibrera vilket är lite enklare och mer precist. PÅ min laptop kan jag inte det. För min Macbook måste jag köra mer manuellt.
Fast på båda blir det ibland fel. Då får man köra om igen.
Det kan ta mig 3 gånger innan jag har en profil jag anser korrekt och är nöjd med.
Vad som är korrekt är inte bara min subjektiva bedömning utan jag kan också kontrollera med hjälp av kalibratorn hur bra det blev. Så om både värdena och min egen subjektiva bedömning säger att detta kan inte vara korrekt så är det bara att prova igen.
Så om du tycker dessa bilder ser bra ut så skulle jag nog rekommendera dig att profilera igen.