ANNONS
Annons

Lightroom 2 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Undrar om man vågar optimera databasen. Jag kör 30-dagars testversionen av LR 2 så databasen är importerad från 1.4. Om man nu bestämmer sig för att inte uppgradera kanske det inte går att öppna databasen i 1.4 igen. Fast det är klart - jag uppgraderar nog till 2.0 även om den känns lite slöare än 1.4. Gillar verkligen de nya funktionerna för partiella förändringar även om de är långsamma.

Någon som vet om man kan installera med en köpt uppgraderingsskiva ovanpå testversionen? Är det samma pris är det ju roligare att ha en riktig CD.

Har du kvar 1.4 installationen?

Funkar allt i den?

I det fallet att du fortfarande kommer åt allt i 1.4.
Så kan du absolut optimera databasen i 2.0.

Men för att vara riktigt på säkra sidan så är det lämpligt att du först exporterar precis allt du har i 1.4 som en katalog.

/Daniel.

Ok, perfekt. Ja, 1.4 verkar helt oförändrad och LR 2 har skapat en egen katalog som verkar vara en kopia och den har jag optimerat. Funkar ganska bra nu även om jag tycker att verktygen för partiella justeringar är mer än lovligt "laggiga". Skjutreglagen funkar lika bra som i 1.4 men att maska för t.ex. exponeringsjustering i delar av bilden är väldigt segt.

Jag använder 64-bitarsversionen av LR2 på en quadcore med 8GB minne. Funkar hur bra som helst i redigeringsläge, men jag tycker fortfarande import av bilder är ganska segt.

Ibland krashar LR när jag stänger det, men det verkar inte göra någon skada, så det kan jag leva med :)

Hur som helst tycker jag version 2 är en klar förbättring gentemot föregångaren.

Slowfinger skrev:
Funkar ganska bra nu även om jag tycker att verktygen för partiella justeringar är mer än lovligt "laggiga". Skjutreglagen funkar lika bra som i 1.4 men att maska för t.ex. exponeringsjustering i delar av bilden är väldigt segt.

Det verkar vara automasken som segar ner LR 2, så att det ibland nästan bara står och tuggar. Jag har börjat göra så att jag fixar mitten av det område jag vill justera med automasken avslagen och sedan slår jag på den och fixar kanterna. Då flyter det på fint.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.