ANNONS
Annons

Lightroom 2 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
madsochmarja skrev:
hittar den ingen stans, skitkonstigt
Finns inte bilderna i LR2 (dvs den stabila versionen) heller?

Vid installation av 2.0 är det meningen att gammla kataloger ska "importeras" automatisk till 2.0.

I mitt fall importerades de kataloger jag hade i 1.4.1 automatisk medans de från beta 2 inte gjorde det.
Därför exporterade jag allt innehåll från beta 2 till kataloger, och importerade dem sedan i "riktiga" LR 2.

När jag startade LR2 fick jag välja en katalog att uppgradera, då var LR1-katalogen förvald, men jag bläddrade fram LR2-betakatalogen istället (som för övrigt låg i en katalog som heter Silvertone i My Pictures).

danielsfrilansfoto skrev:
Nej då!
Ändringarna sparas i separata filer s.k. sidecars.
Så det ska du inte behöva göra.

Tyvärr inte alltid. Det beror på hur du ställt in programmet. Som standard så lagras justeringarna i LR interna databas men om du valt att mauellt skriva justeringarna till bilderna eller om du ställt in programmet att göra det automatiskt så lär du hitta dem där...Annars är de nog tyvärr borta om databasen är borta

Mankan G skrev:
Tyvärr inte alltid. Det beror på hur du ställt in programmet. Som standard så lagras justeringarna i LR interna databas men om du valt att mauellt skriva justeringarna till bilderna eller om du ställt in programmet att göra det automatiskt så lär du hitta dem där...Annars är de nog tyvärr borta om databasen är borta

Det har du rätt i (glömde det där med att LR inte skriver till xmp-filerna automatiskt).

Men på min dator, där jag importerade allt från 1.4 till 2 automatiskt vid installationen, så finns databasen kvar.

Risken bör inte vara så stor att filerna inte finns kvar.
Om de är borta så är det utmärkt exempel på varför man ska se till att ha en ordenglit backup på sin dator (för er som inte har det ännu).

Michael Eklöf skrev:
När jag startade LR2 fick jag välja en katalog att uppgradera, då var LR1-katalogen förvald, men jag bläddrade fram LR2-betakatalogen istället (som för övrigt låg i en katalog som heter Silvertone i My Pictures).

Haha hittade dom i Silvertone, tusen tack :)

Är det bara jag som tycker Lightroom 2 käkar hästmycket cpu- och minnesresurser? Efter en stunds användning har Lightroom allokerat 900Mb av mina 1,5Gb ram och ligger nästan konstant och puttrar på 50% av mina 2,4Ghz.

Så upplevde jag inte att det var med ettan. Är det bara någon inställning jag missat måtro?

J0£L skrev:
Är det bara jag som tycker Lightroom 2 käkar hästmycket cpu- och minnesresurser? Efter en stunds användning har Lightroom allokerat 900Mb av mina 1,5Gb ram och ligger nästan konstant och puttrar på 50% av mina 2,4Ghz.

Så upplevde jag inte att det var med ettan. Är det bara någon inställning jag missat måtro?

Kan det vara så att LR går genom ditt bibliotek och applicerar alla justeringar du gjort? Om du är i "All Photographs"-läge kan det ta en stund medan LR går genom alla dina bilder.

Ett tips!

Ni är säkert många där ute som kan utnyttja studentrabbaten på Adobes produkter. Den är ca 60-80 % helt galet. Så LR2 landar på 949 kr + frakt från england och tar ca 2-3 veckor att få hem.

Du behöver ett giltit CSN legitimation - men kanske har någon annan i familjen/vänner ett sådant och kan köpa hem till en gemensam dator eller hur man nu ser på det.

Bra va!

kolla. www.mecenat.se eller Adobe Education
/K

Det skulle kanske kunna vara så att LR traverserar igenom bildbiblioteket faktiskt...

Men i all photographsläget var jag inte, då jag precis importerat en last med kort.

Tack för tipset hur som helst.

Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

Hej,

Det finns nu att ladda ner beta versioner av nya färgprofiler till Lightroom 2 och nyaste camera RAW. Jag som älskar Canons färgprofiler innehåller dessa profiler som liknar Canons bildstilar. Innehåller även en ny profil från Adobe som är mycket bättre färger är tidigare. (Enligt mitt tycke). Jag tror att det finns för andra tillverkare (Nikon etc) också.

Se denna länk... Mitten på sidan kan man ladda ner dessa. Testa och döm själva ;-)

http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

/Tomas

Re: Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

helto skrev:
Hej,

Det finns nu att ladda ner beta versioner av nya färgprofiler till Lightroom 2 och nyaste camera RAW.
När du ändå är där och tankar hem dessa profiler kan du samtidigt ta hem DNG Profile Editor, som gör det möjligt att styra upp en färgprofil så att den ger det utseende som du vill ha. Jag har redan provat programmet en del och det är ett litet och enkelt program, men resultaten är riktigt bra.

Stefan

Re: Re: Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

stefohl skrev:
När du ändå är där och tankar hem dessa profiler kan du samtidigt ta hem DNG Profile Editor, som gör det möjligt att styra upp en färgprofil så att den ger det utseende som du vill ha. Jag har redan provat programmet en del och det är ett litet och enkelt program, men resultaten är riktigt bra.
Ja, det fungerar, men innovationsmässigt varken bättre eller sämre än Capture One Pro's profile editor eller Canon's Digital Photo Professional's Picture Style Editor.

Personligen hade jag nog hoppats mer på att Adobe, i egenskap av sin storlek, skulle kunna generera lite mer nytänkande, men med Michael Jonsson (fd Phase One) som andra namn för DNG Profile Editorn, så blir väl innovationshöjden som den blir...

Samtliga Adobe evangelister har i åratal propagerat för förträffligheten kring Thomas Knoll's lösning med extrapolering mellan två profiler, D65 och Illuminant A.

Andra Raw konverterare har, enligt Adobe, överhuvudtaget inte ens varit i närheten av ACR's färgåtergivningsprecision och att fippla med separata färgprofiler är bara framgångsrikt i kontrollerade studiosituationer...

Nu har Adobe's förträfflighetsuppfattning uppenbarligen svängt och även Lightroom och Adobe camera raw behöver numera situationsspecifika färgprofiler...

Så, slutsatsen måste bli, lita inte på någon jäkla förståsigpåare, hur begåvad han/hon än tycks vara, att vända kappan efter vinden är uppenbarligen ett framgångsrecept i sammanhanget.

Re: Re: Re: Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

alfin skrev:
...
Så, slutsatsen måste bli, lita inte på någon jäkla förståsigpåare, hur begåvad han/hon än tycks vara, att vända kappan efter vinden är uppenbarligen ett framgångsrecept i sammanhanget.

Kan man tjäna pengar på det så är många beredda att ompröva sina principer. :)

alfin skrev:
Ja, det fungerar, men innovationsmässigt varken bättre eller sämre än Capture One Pro's profile editor eller Canon's Digital Photo Professional's Picture Style Editor.

Det innovativa ligger nog mest i att DNG Profile Editor är enklare att hantera än Color Editor. Dessutom har du fortfarande kvar de två profilerna och du kan välja att bearbeta båda profilerna, den för 2850K och den för 6500K, så fortfarande används samma lösning.

Och visst finns det problem med kameraprofilering, fråga mig för jag har försökt :) Att det är så mycket svårare att profilera en kamera än en skanner beror på två saker. Dels varierar ljuset som vi fotograferar i extremt mycket, dels varierar de material vi fotograferar ännu mer. Jämför det med en skanner där vi arbetar med ett ljus och ett material.

Stefan

Re: Re: Re: Re: Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

Anders Östberg skrev:
Kan man tjäna pengar på det så är många beredda att ompröva sina principer. :)
Nu måste jag undra över vad ni ser för stora förändringar som skulle motivera denna »svekdebatt«. De använder exakt samma profiler som de alltid gjort, de skrev om DNG-standarden för att få in möjligheten att ha flera profiler. Tror nog alla som har arbetat med kameror och profilering inser hur svårt det är att hitta en enkel och entydig lösning på detta problem.

Stefan

alfin skrev:
...

De enda pålitliga förståsigpåarna är väl de som har förstånd att inse när förutsättningarna för deras påståenden har ändrats, och som har tillräckligt mjuk överläpp för att kunna byta ståndpunkt.
Men för en del är jorden alltid platt. Även om det är bekvämt för mig att se den på det viset så väljer jag att tro på de förståsigpåare som säger att den är sfärisk.

Re: Re: Re: Re: Re: Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

stefohl skrev:
Nu måste jag undra över vad ni ser för stora förändringar som skulle motivera denna »svekdebatt«.
Jag vet inte vad du menar med "svekdebatt", själv är jag liksom du, en stark anhängare av Bruce Fraser, Thomas Knoll et al, och därigenom också, tycker iallafall jag, berättigad till att uttrycka synpunkter när jag inte fullt ut delar deras, eller för den delen, din uppfattning i sammanhanget.

Min kritik och mina kommentarer, som jag gav uttryck för ovan, handlar om på vilket sätt Adobe gänget bemötte tex Magne Nilsen när han skapade, i det närmaste perfekta färgprofiler för Canon/Capture One och när andra (läs Adobe evangelister) förklarade högt och ljudligt för alla och en var som orkade lyssna, att färgprofiler är skit och bara fungerar i kontrollerade (studio) situationer.

När det nu verkar vara allmänt vedertaget att specifika färgprofiler också fungerar för Lightroom och Adobe Camera Raw, hur märkligt är det då att vän av ordning reagerar på diametralt motsatta uppfattningar?

Krippa skrev:
Ett tips!

Ni är säkert många där ute som kan utnyttja studentrabbaten på Adobes produkter. Den är ca 60-80 % helt galet. Så LR2 landar på 949 kr + frakt från england och tar ca 2-3 veckor att få hem.

Du behöver ett giltit CSN legitimation - men kanske har någon annan i familjen/vänner ett sådant och kan köpa hem till en gemensam dator eller hur man nu ser på det.

Bra va!

kolla. www.mecenat.se eller Adobe Education
/K
Det bör vara så att om man använder en studentlicens utan att vara student, så har man inte en giltig licens. Det är då samma sak som att inte ha någon licens alls, och man kan då lika bra använda sig av en piratkopia, istället för att kasta 949kr i sjön.

Alternativt så köper man en "riktig" licens, förstås.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

alfin skrev:

Min kritik och mina kommentarer, som jag gav uttryck för ovan, handlar om på vilket sätt Adobe gänget bemötte tex Magne Nilsen när han skapade, i det närmaste perfekta färgprofiler för Canon/Capture One och när andra (läs Adobe evangelister) förklarade högt och ljudligt för alla och en var som orkade lyssna, att färgprofiler är skit och bara fungerar i kontrollerade (studio) situationer.

Jag har nog aldrig hört dem säga att färgprofiler är skit. Det vore ju märkligt med tanke på att de använder färgprofiler själva i ACR och Lightroom, dock inte gjorda efter ICC-standarden. Däremot har jag hört att Adobes folk under lång tid diskuterat de problem som finns med dagens ICC-profiler för kameraprofilering.

Den perfekta profilen för en kamera existerar inte, framförallt på grund av att olika fotografer tycker att en perfekt färgåtergivning är helt olika saker. Sedan också av de tekniska skäl som jag angav i mitt förra svar. Jag har gjort många kameraprofiler, både för CaptureOne och för ACR, men om vi med en perfekt kameraprofil menar en som ska återge färger så att de blir identiska med motivets färger, då är dessa långt från perfekta. Då krävs att man har konstanta ljusförhållanden och helst har gjort profilerna utifrån de färgämnen som sedan ska fotograferas.

Så om vi utan tvekan kan säga att vi har en väl fungerande standard på skanner-, skärm- och skrivarprofilering så är detta med kameraprofilering fortfarande ett utvecklingsarbete där det återstår en hel del att göra. Att då hävda, som du då gjorde, att Adobe är kappvändare, det håller jag inte med om. Jag kan kritisera Adobe på en lång rad andra punkter, som t ex deras prissättning i USA vs Europa, men här tycker jag att de fortsätter att söka efter vägar som utvecklar problemet med en bra färgåtergivning med våra digitala kameror.

Stefan

P.S Om du anser att en profil i Capture One är perfekt, ställ dig då och reprofotografera en oljemålning och jämför färgerna i original och på reproduktion. Jag menar inte att de är sämre än konkurrenternas, bara att även dessa profiler är lång från perfekta.

Slutreplik

stefohl skrev:
Jag har nog aldrig hört dem säga att färgprofiler är skit. Det vore ju märkligt med tanke på att de använder färgprofiler själva i ACR och Lightroom, dock inte gjorda efter ICC-standarden.
Färdiggjorda färgprofiler á la C1 syftar jag på i sammanhanget. Gå in på Luminous-landscape's forum och sök på Jeff Schewe så lär du nog hitta ett och annat, även om just uttrycket "skit" kanske mer var min egen tolkning.

stefohl skrev:
Den perfekta profilen för en kamera existerar inte, framförallt på grund av att olika fotografer tycker att en perfekt färgåtergivning är helt olika saker. Sedan också av de tekniska skäl som jag angav i mitt förra svar.

./.

P.S Om du anser att en profil i Capture One är perfekt, ställ dig då och reprofotografera en oljemålning och jämför färgerna i original och på reproduktion.
Jag har aldrig gjort reproavbildningar av oljemålningar för det saknar jag riktig utrustning för, däremot har jag gjort otaliga bilder av GMB's 24-rutors Color Checker i såväl dagsljus som med småblixtar och jämfört resultatet med C1's egna profiler, profiler av Magne Nilsen för EOS 10D och 5D och mängder av försök att 'kalibrera' ACR, både manuellt och via två olika script.

I alla jämförelser blev C1 med Magnes profiler bäst i bemärkelsen bäst överensstämmelse med Color Checkern's färger i original. Att säga "perfekt" till en ordmärkare som du är naturligtvis inte korrekt. Mea culpa.

Mot bakgrund av de resultat mina egna tester visat tidigare, är jag naturligtvis mer än överlycklig över att Adobe nu krupit till korset och erkänt sig besegrade i färgprofilfrågan.

Kanske får vi nu det bästa av två världar framöver; interpolering mellan två olika grundprofiler i ACR/LR och därutöver möjlighet att själva justera för olika ljussituationer och/eller personliga uppfattningar om "rätt" färgåtergivning och därmed slippa denna allt annat än perfekta 'färgkalibreringsprocess' som Thomas Knoll envisats med och som väldigt få användare lyckats få till.

Förhoppningsvis kommer också andra duktiga profilkreatörer, tex Magne Nilsen (eller Stefan Ohlsson?), att ta fram bra färgprofiler till oss för ACR/LR framöver.

Ps) Jag bifogar en köksbordsbild på Color Checkern tillsammans med dagens SvD, så du inte tror att jag inte har en... ;-) (Color Checker eller SvD?) Ha en bra helg!

Bilagor

• cc_svd.jpg
    cc_svd.jpg
    77.2 KB · Visningar: 537
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.