Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Slutreplik

alfin skrev:
Färdiggjorda färgprofiler á la C1 syftar jag på i sammanhanget. Gå in på Luminous-landscape's forum och sök på Jeff Schewe så lär du nog hitta ett och annat, även om just uttrycket "skit" kanske mer var min egen tolkning.
Schewe och andra »gurus« som Scott Kelby har ju ett sätt att uttrycka sig som de som verkligen inser hur komplext detta är undviker. Men de är ju inte de som sitter och programmerar Photoshop, även om Schewe är alfa-testare.

Beträffande att ta fram profiler för LR/ACR har jag redan testat ett par kameror och märker en klar förbättring av färgåtergivningen.

Stefan

Provade att göra en 40D profil med DNG Profile Editor igår med två bilder på en GMB Colorchecker (Glödlampa ca 2650K & dagsljus ca 6300K).
Resultatatet blev jättebra, en ganska neutral profil som ger bra hudtoner på bilder i varierad belysning (gillar den bättre än alla LR2 profilerna).
Nybörjartur ? Mina tidigare försök med Colorchecker och skript i PS har blivit ganska oanvändbara.
Ska ta med kameran till jobbet idag och ta ett par bilder i ett kalibrerat ljusskåp och se om det ger en lika bra profil.

/Stefan H

Stefan Hellström skrev:
Provade att göra en 40D profil med DNG Profile Editor igår med två bilder på en GMB Colorchecker (Glödlampa ca 2650K & dagsljus ca 6300K).
Resultatatet blev jättebra, en ganska neutral profil som ger bra hudtoner på bilder i varierad belysning (gillar den bättre än alla LR2 profilerna).
Nybörjartur ? Mina tidigare försök med Colorchecker och skript i PS har blivit ganska oanvändbara.
Ska ta med kameran till jobbet idag och ta ett par bilder i ett kalibrerat ljusskåp och se om det ger en lika bra profil.

/Stefan H

Intressant Stefan, Jag har inte heller haft någon "tur" med kalibreringsskripten. Röd och blå blev alledes för överdrivna. Skall för kul testa att göra en egen profil. Är det så att man absolut måste ha koll på exakt färgtemperatur för att kunna använda DNG Profile Editor eller gör man en profil för några olika temperaturer som man sedan använder?

helto skrev:
Intressant Stefan, Jag har inte heller haft någon "tur" med kalibreringsskripten. Röd och blå blev alledes för överdrivna. Skall för kul testa att göra en egen profil. Är det så att man absolut måste ha koll på exakt färgtemperatur för att kunna använda DNG Profile Editor eller gör man en profil för några olika temperaturer som man sedan använder?

Ljusskåpet på jobbet gav inte någon bra profil i röd-orange området, D65 belysningen blev ca 5750K +21 Tint och glödlampor ca 2750K +1.
Min första profil där jag tog dagsljusbilden i halvskugga och glödlamps bilden på köksbordet blev mycket bättre.
I guiden för Profile Editor framgår det inte om man skall vitballansera eller inte innan man genererar profilen. Jag skall prova utan att göra wb och se vad som händer.

/Stefan H

J0£L skrev:
Är det bara jag som tycker Lightroom 2 käkar hästmycket cpu- och minnesresurser? Efter en stunds användning har Lightroom allokerat 900Mb av mina 1,5Gb ram och ligger nästan konstant och puttrar på 50% av mina 2,4Ghz.

Så upplevde jag inte att det var med ettan. Är det bara någon inställning jag missat måtro?

Min Lightroom 2 funkade fint när det inte fanns några bilder i biblioteket men efter att ha importerat 10 000 bilder från min gamla katalog och fixat ett hundratal bilder med nya verktygen för partiell upplättning osv har jag "badboll" mest hela tiden i min Macbook pro. Programmet svarar inte och tar upp 100% av min cpu och 687 mb av mitt 2 gb internminne och 1,14 gb av det virtuella.

Börjar tycka att den här uppgraderingen suger. LR 1.4 rullade på bra...

Jag tycker oxå att den går lite trögt. På min XP, dualcore 3GHz, 2Gb så snurrar hårddisken lite väl ofta när LR2 arbetar........Dock hänger sig aldrig burken.. Har ca 20000 bilder i LRs databas

Däremot känns bildkvaliteten bättre. Eller är det bara det gamla hjärnskynket som spökar :)

Mankan G skrev:

Däremot känns bildkvaliteten bättre. Eller är det bara det gamla hjärnskynket som spökar :)
Gällande bildkvaliten håller jag med.
Vet inte om det bara är som jag får för mig.
Men jag tycker framför allt att jag ser mycket mindre brus i bilderna mu.

Apropå det här med att datorn segar ner.
Så upplever samma problem när jag jobbat längre stunder i LR 2.

Misstänker att det är minneshanteringen som behöver fixas til.
Förhoopningsvis något som blir bättre i näste version.

Slowfinger skrev:

Börjar tycka att den här uppgraderingen suger. LR 1.4 rullade på bra...

Ja, det är väl min erfarenhet också. Har alltid gillat LR och gillar LR2 ännu mer, det är fantastiskt bra MEN det hänger sig ibland och har gjort min "burk" instabil. Vet inte varför, det är inte brist på hårdvara.

Att byta mellan olika moduler i LR 2 är en ren, j***a plåga om ni frågar mig. Har snabb iMac med bra med minne osv. Ändå...segt som sirap. Även detta med uppdateringen av tumnaglar i programmet är ju råslött. =(

/Fredrik

nifo skrev:
Att byta mellan olika moduler i LR 2 är en ren, j***a plåga om ni frågar mig. Har snabb iMac med bra med minne osv. Ändå...segt som sirap. Även detta med uppdateringen av tumnaglar i programmet är ju råslött. =(

/Fredrik

Funkar det bättre på en win än på en Mac?

Har inga sådana problem över huvudtaget. Som sagt så kan hårddisken snurra lite väl mycket ibland men inte att datorn hänger sig.....när jag väljer att byta modul för första gången så tar det några sekunder för LR att läsa in bilden. 3-4 sekunder max. När det väl är gjort så går det på nolltid att byta mellan modulerna........

Min Lightroom har skapat en "Catalog preview"datamapp,
som är på nästan 6 GB och innehåller 12.500 mappar. Är detta normalt? Jag har ca 16.000 bilder importerade till LR

Bilagor

• lightroom.jpg
    lightroom.jpg
    52.9 KB · Visningar: 319
Jag kör på Windows och tycker inte att LR är märkbart segare än andra program. Det enda jag skulle vilja var snabbare är preview, men så har jag en par år gammal dator som inte är så speciellt kraftfull. Vill man kan man låta LR skapa 1:1 previews medans man går och käkar eller nåt så går det lite snabbare att gå igenom bilderna sedan.

Curt L skrev:
Min Lightroom har skapat en "Catalog preview"datamapp,
som är på nästan 6 GB och innehåller 12.500 mappar. Är detta normalt? Jag har ca 16.000 bilder importerade till LR

Vi kanske skall börja med en tävling om vem som är värst, ca 16500 bilder i mitt LR arkiv och 27500 mappar:

Hur i hela friden kan LR skapa fler mappar än filer?

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    38.3 KB · Visningar: 294
Re: Re: Re: Re: Re: Ni har väl inte missat nya färgprofilerna

stefohl skrev:
Nu måste jag undra över vad ni ser för stora förändringar som skulle motivera denna »svekdebatt«. De använder exakt samma profiler som de alltid gjort, de skrev om DNG-standarden för att få in möjligheten att ha flera profiler. Tror nog alla som har arbetat med kameror och profilering inser hur svårt det är att hitta en enkel och entydig lösning på detta problem.

Stefan

Jag har kört mycket DNG, men övergav formatet när det visade sig att formatets framtidssäkerthet kapsejsade just på dessa jäkla kameraprofiler som i ett antal RAW-konverterade gjorde import omöjlig av DNG-filer skapade av RAW som icke stöddes generiskt av en viss version av RAW-konverteraren.

I klartext: I exv. RAW Shooter som aldrig fått stöd för Sonys RAW-profiler (därför att Adobe köpte upp det och lade ner det) kan inte DNG-filer öppnas som konvererats från RAW från Sony A100 och senare. Skälet är att profiler saknas i RS för dessa nyare kameror.

Är det nu så att LR inte har dessa problem längre eller är det så att man måste göra en profil själv i DNG profileditorn för att RAW som inte stöds ska kunna läsas in efter att de konverterats till DNG?

Det här handlar alltså inte ett dugg i sig om färgprofilerna utan är oerhört mycket mindre ambitiöst. Det handlar om möjligheten att överhuvudtaget kunna lita på att man ska kunna öppna sina DNG-filer i en editor som inte har stöd för ens RAW-filer men stöder DNG. För mig känns av detta skäl JPEG som det mest universella format vi har trots alla dess fel och brister - em JPEG kan man alltid öppna (om den inte är defekt).

Varför är denna profileditor kopplad till DNG (eller är den inte det)? Ska inte profilen vara universell?

alidgren skrev:
Kan man skapa 1:1 Previews i efterhand?

//A

Ja. du kan göra det vid importen av bilderna men då tar den väldigt lång tid, eller så väljer du att göra det senare vid behov för en viss uppsättning bilder via Library-menyn.

Lightroom 2 var lite seg men...

Jag testade att installera Vista 64 bitars på min dual core/4 gig minne och så körde jag 64 bitars versionen av Lightroom. Otrolig skillnad i hastighet!!

Vet inte om det beror på 64 bitar eller det faktum att jag hade en fräsh installatio av Windows hihi ;-) Men nu går Lightroom som tåget. Har ca 14000 bilder.

Har ni testat att optimerat databasen. Har även sett att folk har importerat alla bilder igen i en ny katalog och fått bättre prestanda.

/Tomas

Undrar om man vågar optimera databasen. Jag kör 30-dagars testversionen av LR 2 så databasen är importerad från 1.4. Om man nu bestämmer sig för att inte uppgradera kanske det inte går att öppna databasen i 1.4 igen. Fast det är klart - jag uppgraderar nog till 2.0 även om den känns lite slöare än 1.4. Gillar verkligen de nya funktionerna för partiella förändringar även om de är långsamma.

Någon som vet om man kan installera med en köpt uppgraderingsskiva ovanpå testversionen? Är det samma pris är det ju roligare att ha en riktig CD.

Slowfinger skrev:
Undrar om man vågar optimera databasen. Jag kör 30-dagars testversionen av LR 2 så databasen är importerad från 1.4. Om man nu bestämmer sig för att inte uppgradera kanske det inte går att öppna databasen i 1.4 igen. Fast det är klart - jag uppgraderar nog till 2.0 även om den känns lite slöare än 1.4. Gillar verkligen de nya funktionerna för partiella förändringar även om de är långsamma.

Någon som vet om man kan installera med en köpt uppgraderingsskiva ovanpå testversionen? Är det samma pris är det ju roligare att ha en riktig CD.

Sånt borde de verkligen inte tillåta om de är seriösa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar