Annons

LG bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Om du har märkt att många Eizo skärmar är hårda i färgerna och ter sig ibland att ha litet omfång och att dell är överlag bättre. VILKA Eizo skärmar har du då tittat på.Kontorsskärmar?
I övrigt Stefan Olsson är en av de få här i landet och på detta forum som vet vad han talar om. Du däremot tycker jag skall ha en mer blygsam hållning.

Mikael

Sponsrad av Eizo..? =)
Spydigt värre, själv tycker jag mig vara en normal användare av datorskärmar, inte proffsklass som Stefan Olsson vad gäller kalibrering eller användning. Däremot har jag delat med mig av mina åsikter till Johan Schmitz, utan att kanske direkt nämnt några modeller. Jag tycker fortfarande han ska testa och kolla på skärmar innan han bestämmer sig. Och om du vet vilka i denna tråd som vet vad de talar om, så är det inte mig du ska berätta det för, snarare trådskaparen.

De skärmar jag tagit upp i mina exempel är helt vanliga skärmar i alla blandade klasser inom både kontor och hemanvändning. Alltså inte modellspecifikt inom multimedia/cad/bildbehandling. Om det inte överrensstämmer med vilka som får skriva om sina erfarenheter i detta forum så får du ursäkta att jag inte förstod att jag skulle ha en mer blygsam hållning i denna tråd.
 
Senast ändrad:
stefohl skrev:
Om jag jämför de resultat jag får på en bra Eizo-skärm (ColorEdge-serien) med de som jag får från så gott som alla andra platta skärmar är Eizon betydligt bättre. De enda undantag jag har sett är de bästa Nec-skärmarna och Quatos toppmodell. Resten är för ojämna i färg och ljusstyrka över ytan, icke-linjära i sin färghållning och har ett för snävt färgomfång för att vara bra för bildbehandling. Framförallt är kvaliteten från skärm till skärm kraftigt varierande från de flesta andra märken. Det gör att när jag kalibrerar t ex en Dell-skärm är det sällan jag blir helt nöjd med resultatet.

Du kan hitta några av de bilder jag använder för att utvärdera en skärmkalibrering på min hemsida, www.profiler.nu/kursdok.html Sedan använder jag ett kalibreringsprogram, Basiccolor, som gör en kontrollmäntning efter kalibreringen för att se efter hur nära en korrekt färgåtergivning som skärmen ligger.

Stefan

Intressant. Har funderat på Dells 2407WS men inte hittat så mycket info om biten med fotoredigering, mest om responstider och andra tekniska specifikationer. Har inte sett på den själv. Har du någon ytterligare info om den som är matnyttigt att veta? Ska användas som allroundmonitor, men främst Photoshop.
 
elohim skrev:
Sponsrad av Eizo..? =)
Spydigt värre, själv tycker jag mig vara en normal användare av datorskärmar, inte proffsklass som Stefan Olsson vad gäller kalibrering eller användning. Däremot har jag delat med mig av mina åsikter till Johan Schmitz, utan att kanske direkt nämnt några modeller. Jag tycker fortfarande han ska testa och kolla på skärmar innan han bestämmer sig. Och om du vet vilka i denna tråd som vet vad de talar om, så är det inte mig du ska berätta det för, snarare trådskaparen.

De skärmar jag tagit upp i mina exempel är helt vanliga skärmar i alla blandade klasser inom både kontor och hemanvändning. Alltså inte modellspecifikt inom multimedia/cad/bildbehandling. Om det inte överrensstämmer med vilka som får skriva om sina erfarenheter i detta forum så får du ursäkta att jag inte förstod att jag skulle ha en mer blygsam hållning i denna tråd.

SVAR

När du kräker ur dig saker som följande så reagerar jag. Speciellt om trådskaparen söker en skärm där bildbehandling är det primära

MVH Mikael

Har märkt att många Eizo-skärmar är hårda i färgerna och ter sig ibland ha litet omfång, vilket de säkert inte har, men så har jag upplevt det på flertalet modeller. Däremot inte sagt att Dell är så mycket bättre, men jag har sett mången fler Dell skärmar av god kvalité än Eizo (till kvantitet mätt).

Om du menar att du försökt kalibrera Dell-skärmar under fyra år så är det nog dags att lägga ut det jobbet på entreprenad =)
 
Senast ändrad:
elohim skrev:
Intressant. Har funderat på Dells 2407WS men inte hittat så mycket info om biten med fotoredigering, mest om responstider och andra tekniska specifikationer. Har inte sett på den själv. Har du någon ytterligare info om den som är matnyttigt att veta? Ska användas som allroundmonitor, men främst Photoshop.

Skärmen är helt Ok .
Om du går in på www.barefeats.com. http://www.barefeats.com/lcd.html kan du läsa en jämförelse med Apples motsvarande skärm. Dell är jämnare i sin återgivning. Dell och Apple köper panelerna från samma tillverkare.


Två tester
http://www.tomshardware.com/2005/08/30/all/ http://www.tomshardware.com/2005/07/06/nec_and_lacie_lead_on_professional_lcd_gear/index.html
Mikael
 
Senast ändrad:
elohim skrev:
Jag tycker fortfarande han ska testa och kolla på skärmar innan han bestämmer sig.
Tycker jag med, tyvärr är variationen mellan olika exemplar av samma modell mycket större än man tror, särskilt när man kollar skärmar i medelprisklass.

Stefan
 
Eftersom bildskärmens egenskaper till stor del bestäms av paneltypen så tycker jag man bör ha lite kännedom om detta. Man bör förstå att att vissa paneler har dåligt färgdjup, kass betraktningsvinkel, långsamma pixlar etc.

Sedan bestämmer tillverkarna en del egenskaper genom att ha mer eller mindre bra elektronik som påverkar t.ex inställningsmöjligheterna. Vidare försöker vissa tillverkare att kompensera för panelens brister och använder t.ex. interpolering för att öka färgdjupet, anpassning av kontrasten för att öka kontrasten och "Respons tidsaccelerering" för att snabba upp skärmen. Alla dessa funktioner medför inte fördelar mer än på pappret.

Även för de yttre egenskaperna så finns det lite att fundera på. Vissa tillverkare erbjuder blank skärmyta istf för en traditionellt matt antireflexbehandlad, vissa har mer flexibel inställning i höjd och vertikalled, andra erbjuder mer eller mindre anslutningsmöjligheter.

Till sist (eller kanske först) bör man noggrant beakta tillverkarens pixelgaranti. Du kan betala fullt pris för defekta grejor! En möjlighet att kringgå tillverkarens i många fall usla pixelpolicy är att handla på Postorder och åberopa distansavtalslagen vid fel. :-(

Tyvärr verkar tillverkarna tycka att de kan tillverka samma skärm med olika typer av paneler men med samma specifikation utan att uppge detta. Så det bästa är troligen att se själv med egna ögon innan man handlar.

Efter att ha tittat på nätet ang LGs L203WT så finns det tunnt med info om just denna skärm. Utomlands har de som sett skärmens betraktningsvinklar konstaterat att det bör vara en TN-panel, dvs en i grunden 6-bitars panel som interpoleras till 8-bitar. LG verkar dock hävda något annat :)

Lycka till i skärmdjungeln! :)
 
Senast ändrad:
Som jag har förstått denna diskussion är dessa skärmar av platt modell.
Är det jelt uteslutet att köpa en "tjockis"? Är verkligen ny på det här med skärmar, men bland lågprisvarianterna verkar man få bättre bildkvalité för pengarna om man sattsar på en sådan.

/Lasse
 
Quato

Är det någon som har någon erfarenhet av Quatos övriga skärmar (utöver toppmodellen som Stefan nämnt ovan).

Hälsn.

Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.