Annons

iMac G5 20 tum + Aperture, lämpligt för bildbehandling?

Jag skulle inte använda en iMac till seriös bildbehandling då den är väldigt ojämn i färgåtergivningen över ytan.

Hade redigerat en bil och tagit ut rött och skulle sedan jämföra före-efter och döm om min förvåning när effekten såg rakt motsatt ut!

Flyttade då bilden över skärmen och den ändrade färgtemperatur enormt.
Gjorde då ett enkelt test. Skapade en orangeaktig platta i PS som jag drog upp på fullskärm. SHIT vilka färgavvikelser!

Kollade samma sak på 4st olika iMac G5 20" och alla uppvisade samma ojämnhet. Beror antagligen på att det är så tight och varmt i dom..?

Slutsatsen är att dessa skärmar INTE duger för fem öre till bildredigering enligt mig.
 
Cerwinski skrev:
Jag skulle inte använda en iMac till seriös bildbehandling då den är väldigt ojämn i färgåtergivningen över ytan.

Hade redigerat en bil och tagit ut rött och skulle sedan jämföra före-efter och döm om min förvåning när effekten såg rakt motsatt ut!

Flyttade då bilden över skärmen och den ändrade färgtemperatur enormt.
Gjorde då ett enkelt test. Skapade en orangeaktig platta i PS som jag drog upp på fullskärm. SHIT vilka färgavvikelser!

Kollade samma sak på 4st olika iMac G5 20" och alla uppvisade samma ojämnhet. Beror antagligen på att det är så tight och varmt i dom..?

Slutsatsen är att dessa skärmar INTE duger för fem öre till bildredigering enligt mig.

Nu har jag ingen erfarenhet av macs bärbara. Men ovanstående påstående anser jag gäller för i princip alla bärbara. Dvs inga bra skärmar alls. Jag gör ibland redigering på min bärbara, men då är det mest när jag är på jobb för en preview. Aldrig slutresultat till kund på bärbara om jag inte har externa skärmen inkopplad då förstås :D
 
geronimo13 skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av macs bärbara. Men ovanstående påstående anser jag gäller för i princip alla bärbara. Dvs inga bra skärmar alls. Jag gör ibland redigering på min bärbara, men då är det mest när jag är på jobb för en preview. Aldrig slutresultat till kund på bärbara om jag inte har externa skärmen inkopplad då förstås :D
iMac är en stationär dator, om det var den du syftade på?
 
Cerwinski skrev:
Jag skulle inte använda en iMac till seriös bildbehandling då den är väldigt ojämn i färgåtergivningen över ytan.

Hade redigerat en bil och tagit ut rött och skulle sedan jämföra före-efter och döm om min förvåning när effekten såg rakt motsatt ut!

Flyttade då bilden över skärmen och den ändrade färgtemperatur enormt.
Gjorde då ett enkelt test. Skapade en orangeaktig platta i PS som jag drog upp på fullskärm. SHIT vilka färgavvikelser!

Kollade samma sak på 4st olika iMac G5 20" och alla uppvisade samma ojämnhet. Beror antagligen på att det är så tight och varmt i dom..?

Slutsatsen är att dessa skärmar INTE duger för fem öre till bildredigering enligt mig.

nu tog du kanske i lite väl mycket men det låter ju inte bra...
betraktningsvinkel och kontrast är iofs bättre på 20":s imacen än på 20" cinema display, men är färgåtergivningen ändå ojämn över skärmen så e det ju inte så lyckat...

Testkörde lite Aperture (betaversion) på PB15, 1,5GB, 1,66Mhz hos inLife.
tja, hmm, gick väl sådär, man bör nog testa det innan man köper om man tänkt sig den kombinationen,

Varken Macoteket eller inlife hade några skarpa Aperture-kopior att installera, nästa vecka ev. skulle dom få in.
 
Cerwinski skrev:
Jag skulle inte använda en iMac till seriös bildbehandling då den är väldigt ojämn i färgåtergivningen över ytan.

Hade redigerat en bil och tagit ut rött och skulle sedan jämföra före-efter och döm om min förvåning när effekten såg rakt motsatt ut!

Flyttade då bilden över skärmen och den ändrade färgtemperatur enormt.
Gjorde då ett enkelt test. Skapade en orangeaktig platta i PS som jag drog upp på fullskärm. SHIT vilka färgavvikelser!

Kollade samma sak på 4st olika iMac G5 20" och alla uppvisade samma ojämnhet. Beror antagligen på att det är så tight och varmt i dom..?

Slutsatsen är att dessa skärmar INTE duger för fem öre till bildredigering enligt mig.

den alldeles färska imacen (den med Intel Core Duo ) verkar ha screen-spanning-doctor inbyggt från början...det va väl bra gjort av apple..=)

citat:
"Support for external display in extended desktop and video mirroring modes"

http://www.apple.com/imac/whatsinside.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.