Annons

Canon D60!! 6.3 Megapixel!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara tanken på prislappen får mitt hjärta att gråta :( visserligen är den inte byggd enbart för proffs så det kan bli räddningen.. om man ser på D30 så ligger den väldigt bra i pris (även när den kom) jämnfört med t.ex Nikons motsvarigheter så med lite tur kommer den under 40 000:- (kanske mycket tur)
 
Batteri?!

Jag har förvisso inte kollat vad Canon anger för batteriförbrukning på D30 men det som står angående D60s kapacitet är imponerande!

Normal temp (68°F/20°C) = 620 frames (utan blixt)
Med batterigreppet = 1240 frames
vid 0°C cirka 30% högre förbrukning...
 
Det finns inte många bildexempel ännu, men här är 1 = (jpg 2.7Mb)http://www.canon.co.jp/Imaging/D60/SAMP/CRW_8929.jpg Enligt mig så är det fullt användbart..
Kan man lugnt påstå, jag dubblade storleken i P-shop, den blev 72 meg. Ser helt ok ut, inget brus. I studio är visserligen ljuförhållandet bra, men det bådar mycket gott. Ska bli intressant o se hur den är i praktiken, under knöligare ljus. Men so far slår det helt klart vanlig småbildsfilm! Ialla fall på den här bilden.
 
Inte särskilt imponerad

Jag tycker inte den verkar särskilt fantastisk. Klart sämre än en EOS 30 och med nackdelar från det digitala mediet. Är man beredd att satsa på en digital systemare tycker jag ändå inte den är värd det. En digital bild är inte värd prisskillnaden till en EOS 30 (som man dessutom kan bruka hela brännvidden på) och en filmscanner. (Som jag har :) )

Spexigt att man kan se custom-funktionerna utskrivna i text dock.
 
Inte särskilt imponerad
Kunde inte undgå att märka att du är ganska ensam om detta än så länge :D Och om man skulle satsa på en digital systemare så har jag svårt att se vilken kamera som möjligtvis skulle vara lämpligare..?
 
--------------------------------------
Jag har förvisso inte kollat vad Canon anger för batteriförbrukning på D30 men det som står angående D60s kapacitet är imponerande!
--------------------------------------

Den är ungefär den samma.. D30=
680 (No flash, normal temperature)
480 (No flash, low temperature)
540 (50% flash, normal temperature)
400 (50% flash, low temperature)



----------------------------------------
Ska bli intressant o se hur den är i praktiken, under knöligare ljus.
----------------------------------------
Helt klart!!! :D




----------------------------------------
Jag tycker inte den verkar särskilt fantastisk
---------------------------------------
*?* :rolleyes:


---------------------------------------
Klart sämre än en EOS 30 och med nackdelar från det digitala mediet.
---------------------------------------
*?* :rolleyes:


---------------------------------------
Är man beredd att satsa på en digital systemare tycker jag ändå inte den är värd det.
---------------------------------------
*?* :rolleyes:


---------------------------------------
En digital bild är inte värd prisskillnaden till en EOS 30
---------------------------------------
*?* :rolleyes:

hihi.. skojig du... :cool:
 
Peter... du måste jämföra fakta. Man får icke bli religiös :)

D60 är sämre än EOS 30 på fokus (3 punkter jämfört med 7 + servo och ögonstyrning), hastighet i avtryck och framdragning, brännvidden (x1.6), förmodligen ljudnivån, och typ upplösning (beroende på film). Den känns mer som en EOS 300 om man kollar finesserna och kontrollerna (speciellt den fula silvriga huvudratten).

Så jag vet inte riktigt vad du tycker är så fantastiskt!

Det är en EOS 300 med digitalt medie och proffsigare finish. Tycker inte det är värt det den kommer kosta (30-40k:)
 
----------------------------
Peter... du måste jämföra fakta
----------------------------

Att jämföra D60 med EOS 30 blir samma sak som att jämföra ett flygplan med en båt...
Vilken är bättre? flygplanet eller båten?

----------------------------
Så jag vet inte riktigt vad du tycker är så fantastiskt!
----------------------------
1. 6 megapixel CMOS - den D30 har ger bilder med ungefär samma kvalitet som småbild, (bättre)!

2. 8 bilder med 3 bild sek i RAW!!!

3. Bättre AF än den som finns i D30

4. Fortfarande 1,6x !!

5. Lagra både jpeg/raw samtidigt!

6. + en hel del förbättringar mot D30 som är en bra kamera!

religiös blir jag inte - men - Im in love!! ;)
 
Hmm....

Ni som har ögon för detaljer!
Ta en titt på den här sidan:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D60/D60RESLF.HTM

I recensionen av D30 på dpreview så kom det fram att det fanns små små oförklariga prickar på en del bilder på liknande "testkartor"? På ImagingResource har de flera testbilder från D60 och detta är en av dessa. Ser ni alla prickar bilden har!! Bilderna är gjorda av en D60 prototyp men det är ju väldigt konstigt att prickarna fortfarande finns kvar??

Tror ni detta kan bli ett problem? :confused:
 
Nää inte vid "normala" bilder... svårt med sådanahär testkartor... lite mera fel vid övre högra hörnet. I de lodräta linjerna i "tratten" som har markerad skala från 6-20. Nere vid typ 16 blir bilden blå (när linjerna smälter samman)

Men som sagt. Hitta en "vanlig" bild och titta på...
 
-----------------------------
Just det som INTE gör det konstigt, det är ju en prototyp.
-----------------------------
Vad jag menade var att prickarna fortfarande finns kvar *även fast de först blev sett på D30* - som kom för 35 år sedan....

Fortfarande inte konstigt? :eek:
 
Vad jag menade var att prickarna fortfarande finns kvar *även fast de först blev sett på D30* - som kom för 35 år sedan....
35 år? Hmmm... Jag antar att du skrev lite fel där;-)
Men ok, jag visste inte att D-30 led av prickar. Har aldrig sett dem. Frågan är hur de syns i vanliga situationer, som Jeppe säger.
 
Hej

prickarna är väl dead/hot pixels som alla digitalkameror lider mer eller mindre av. Tillverkarna av cmos/ccd släpper ju igenom ett visst mått defekta pixlar innan man väljer att kasssera enheten. Vissa tillverkare löser detta genom att via programvara mappa över dessa felaktigheter. Successivt så ökar antalet felaktigheter över tiden. Sedan är det väl korrekt vilken egentlig påverkan detta har. Men bara vetskapen om detta har fått folk att utveckla programvaror som skannar bildsensorn efter felaktigheter - sök på dpreview.com exempelvis.

Mvh
Johan
 
------------------
35 år? Hmmm... Jag antar att du skrev lite fel där
------------------
Jag överdramatiserade lite för mycket kanske ja.. :p



------------------
prickarna är väl dead/hot pixels som alla digitalkameror lider mer eller mindre av.
------------------
Hmm.. kanske? men det är ju dödingar överallt!
Kanske har D60 fått dubbelt så många som fanns på D30 eftersom det är en dubbelt så kraftig sensor?

Svaret på er fråga efter denna fantastiska uträkning är:
Nej, jag är inte Einstein, men jag är väldigt duktig i mattematik (stavas det så?) :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.