Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D60!! 6.3 Megapixel!

Produkter
(logga in för att koppla)
PUSS PUSS CANON!! 3000$ är perfekt!!

Loooooking VERY good!!! :D :D

Phil säger också detta:
Just like the EOS-D30 the D60 also exhibts the strange 'drop out' pixels sprinkled between high frequency lines. We're sure this is a CMOS artifact and doesn't seem to occur any more than it did in the D30. That said out of the few hundred shots I took with the D60 I didn't notice any of these dots in normal photos.
 
Njah, jag vet inte om jag vill kalla det för perfekt, men det är väl i alla fall bra mycket bättre än vad som förväntades.

Angående bilderna så tycker jag mig se att Canon har blivit av med det allmänna problemet med synbara pixlar i t.ex himmlen som ALLA andra digitalkameror har mer eller mindre, det är kanske tack vare CMOS vad vet jag..


Sen är frågan vad det här kommer att göra med priset på D30.. det kommer nog att sjunka som en sten nu, ett bra alternativ för folk som inte har möjlighet att punga ut med 30 000:-
 
Malm skrev:

Sen är frågan vad det här kommer att göra med priset på D30.. det kommer nog att sjunka som en sten nu, ett bra alternativ för folk som inte har möjlighet att punga ut med 30 000:-
Ja, just det :D Den kan bli -mycket- prisvärd på beg. marknaden. En bra bit under 20Kkr skulle jag tro.
Ett RYKTE jag läst i newsgrupperna är att Nikon vill ha $2300 för sin D100. Hoppas det är sant...
 
Linmajon skrev:

Ja, just det :D Den kan bli -mycket- prisvärd på beg. marknaden. En bra bit under 20Kkr skulle jag tro.
Ett RYKTE jag läst i newsgrupperna är att Nikon vill ha $2300 för sin D100. Hoppas det är sant...
Tror inte att vi kan förvänta oss ett sådant pris ifrån Nikon tyvärr, om man tittar på tidigare priser för deras digitala systemkameror så brukar dom ligga en bit över Canons motsvarande kameror med undantag för EOS 1D

Red:
Läste nyss också att priset BÖR ligga runt 25 - 30.. kan bli spännande det här :D :D
 
Canon Japan has today announced pricing for the Canon EOS-D60 Kit as 358,000 YEN, this works out at approximately US$2,700. In addition to this we also found an official retail price published by Canon USA as US$2,999. This pricing is around the level we expected and of course we will see lower street prices a month or two after the camera hits the shelves. (Note: The Japanese Kit includes the same items which come as standard in the US and Europe).

http://www.dpreview.com/news/0202/02022504canond60japanprice.asp
 
hmmm skumt att canon väljer att utveckla en egen cmos med tanke på att foveon precis släppt en som enligt deras spec ska ta alla pixlar och inte som dagens.......där det behövs flera pixlar för att sätta färgen och sen sker överlappningen mjukvarumässigt.


http://www.foveon.com/


men tydligen ska sigma släppa en kamera med deras teknologi i kvartal 2 i år.

http://www.sigma-photo.com/


dock kan jag inte hittat någon prisuppgift, men rycktet säger att teknologin ska ll var billigare än dagens :)
 
Ols:
Sigmas kamera kommer ligga på $3000 och med en brännviddsförstoring på 1.7x. Dessutom så bör det tilläggas att Sigmas kamera endast har 3.5MP, det räknas kanske annorlunda med den nya tekniken. Canon är inte ensama om att gå på egna lösningar då t.ex både Nikon och Fuji valde sin egen lösning... att fortsätta på CMOS var absolut ingen dålig idé då det i det närmaste är brusfritt numera..

/Malm
 
hmmm skumt att canon väljer att utveckla en egen cmos med tanke på att foveon precis släppt en som enligt deras spec ska ta alla pixlar och inte som dagens.......där det behövs flera pixlar för att sätta färgen och sen sker överlappningen mjukvarumässigt.
Vi har inte sett än hur bra Foveons teknik är i praktiken.
Dpreview har kollat lite på Sigman.
dock kan jag inte hittat någon prisuppgift, men rycktet säger att teknologin ska ll var billigare än dagens :)
Mja...Ryktet säger att den blir dyrare än Canon D-60, 3000USD.
 
3:an är väl bara ett försök att göra den större än vad den är... liknande fujis superccd där de sa 700 miljoner pixlar osv... :p

De har ju knappast 3 miljoner pixlar x 3 eller hur.... men de kan ju naturligtvis locka kunder med detta..
Kodak har ju 3 olika sensorer för varje RGB färg (i proffskamerorna) men de skriver inte x3 på sina kameror? varför gör då foveon det? Kodak har ju faktiskt störe anledning! - jo för att locka kunder...

Sen diskuteras det att foveons teknologi kan ge lika bra bilder som en 6mp, men det vill ju bara framtiden visa..

Det kan ju också vara som tidigare sagt att det är bilder i 3D Foveeon pratar om...:p
 
Någon som har någe hum om hur D60 AF jämför sig med tex en EOS-3?

Drägglar över D60, men önskar att den hade spotmätning (inte nödvändigt, men jag gillar att ha kontroll)...och att jag hade en massa pengar att spendera!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.