Annons

Leverera bilder i vilket format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har just plåtat mitt första bröllop och ska då leverera bilderna. Jag måste (vill) bearbeta dem först och sedan spara dem. Hur ska jag spara dem? De är inte fotade i raw.
Jag tycker att jag, när jag bearbetat dem och sparat dem så har kvaliteten rasat jättemycket. Snälla, ge mig tips på hur jag kan bearbeta bilderna, spara dem för att sedan ge bort dem?
Vilken dpi ska de levereras med?
Jag är ju jättenybörjare så ge enkla råd bortse från eventuella dumheter jag har skrivit!

Okej...

Du har väl använt max jpg-storlek i kameran?
Vilka justeringar gör du?
Hur sparar du bilderna igen?

En jpg bör klara en redigering utan problem, om den är korrekt exponerad med rätt vitbalans.

Det är lite saker man kanske bör tänka på när man kör jpeg, t.ex. följande:
- Sätt vitbalansen ordentligt vid fotoögonblicket.
- Sätt exponeringen ordentligt vid fotoögonblicket.

Man kan inte säga att man levererar bilderna i 300DPI.. vad innebär det? 2x3 cm i 300DI?

Du har väl kommit överens om hur många bilder och hur dessa ska levereras? Men det låter inte så, Ska du ge brudparet i orginal, så kan den inställningen kvitta. Då är det bara att skicka.. så kan de göra vilken storlek som helst.Men det blir inte så bra.

Japp, jag har använt max-jpg.

Justeringen är just vitbalans, klona bort något litet smuts i bakgrunden, skärpa till bilderna, osv...
När jag sparar dem, ska jag alltså spara dem i jpg igen eller i tiff?

Nej, jag har inte kommit överens om något med brudparet och jag inser nu att jag inte alls vet hur jag bäst ska leverera dem!

I detta läget är ju liksom fotomöjligheten borta så det är tips för att liksom rädda situationen som gäller!

När det gäller dpi så tänker jag mig maxstorlek fast i 300 dpi om du förstår hur jag tänker. Alltså kolla cm också så klart! Men jag kanske tänker helt fel där!

Fnisseli skrev:
Hejsan!
Jag har just plåtat mitt första bröllop och ska då leverera bilderna. Jag måste (vill) bearbeta dem först och sedan spara dem. Hur ska jag spara dem? De är inte fotade i raw.
Jag tycker att jag, när jag bearbetat dem och sparat dem så har kvaliteten rasat jättemycket. Snälla, ge mig tips på hur jag kan bearbeta bilderna, spara dem för att sedan ge bort dem?
Vilken dpi ska de levereras med?
Jag är ju jättenybörjare så ge enkla råd bortse från eventuella dumheter jag har skrivit!
På vilket sätt har kvaliteten försämrats?
Har du sparat gång på gång i låg jpeg-kvalitet?

För diskussion om dpi och ppi, se http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm
men kortsvaret är att inställningen i bildfilen bara är en "rekommendation" för utskriften.

Hej Bengt!

Jag har bearbetat och sen sparat i tiff. Och det är skärpan som försvunnit. Har du några tips?

timbo skrev:
oskarp mask

jaha...du sparar på bokstäverna du!!!

Jag antar att du menar att jag ska använda funktionen men i stort format ser jag ingen skillnad. Men dock har jag använt det ändå.

Jag är helt nöjd med bilden, sparar den i tiff och sen tar jag fram den igen och då är den oskarp.

Fnisseli skrev:
sparar den i tiff och sen tar jag fram den igen och då är den oskarp.
Ursäkta frågan, men du betraktar väl bilden i samma förstoringsgrad då? För att bedöma skärpan bör du ha 100% förstoring på skärmen.
I största allmänhet bör man helst använda förstoringar som är "jämna delningar". 100%, 50%, 33.33%, 25%... och 200%, 300%, 400% 500%...

Om du nu har plåtade bilderna i jpeg format varför ska du sen spara dom i tiff format?

sRGB är bildens färg profil

timbo skrev:
Om du nu har plåtade bilderna i jpeg format varför ska du sen spara dom i tiff format?

sRGB är bildens färg profil

Det är väl inte så konstigt, så gör jag med om jag plåtar i jpg.
Sparar jpg´n till en tif och sedan gör det man nu ska göra med den.
Då har man ett "redigerat original" att ta fram kopior ur när man behöver.
Kör man jpg hela vägen blir det ju en extra omgång med komprimering.
Kör man med högsta jpg kvaliteten kanske inte skillnaden blir så stor, men det känns onödigt tycker jag.

/Thomas

Okej, ett tips är att om du inte orkar/kan/vill sätta vitbalansen, är att använda RAW. Dels för att du lättare och utan förlust kan färgkorrigera bilden och dels för att du har ett större exponeringslattitud (omfång, skillnad mellan svart och vitt) med RAW. Just efterskärpning är ganska storleksberoende. Man skärper bilder för en bestämd storlek. Därför bör man vara noga att kommunicera med kunden med vilken storlek som bilderna skall vara i.

Jpg blir bra att spara i, bilderna skall inte redigeras vidare utan det är slutstationen för bilderna.

När det gäller DPI så behövs detta bara sättas i samband med önskad storlek, enbart ett DPI värde säger ingenting om bildens storlek, bara tätheten på pixlarna. Men har du tänkt att leverera dem i maxstorlek, så skulle jag rekommendera en nätt generell uppskärpning säg 200% mängd 0,3 radie 0 tröskelvärde vid full bildstorlek. Sen kan du om du vill ange 300 DPI i bildupplösning, vilket med en 8MP kamera bör rendera i en utskriftsstorlek på ca 29x19 cm, give or take.

När det gäller färgprofil, så skulle jag inte rekommendera att leverera bilderna i sRGB (om de nu inte är tagna med den profilen) utan med AdobeRGB. Leverera bilderna dels för framkallning och dels för datorvisning i två separata mappar, där bilderna för skärmvisning kan vara små, säg 1200x800 pixlar och uppskärpta med 100%, 0,4, 0

Ett tips för framtiden är att läsa på lite mer om efterbehandling, då detta är nästan minst lika viktigt som själva fotograferandet. Förr lämnade man över det ansvaret till labbet, nu är det DU som håller i den biten. Ett dåligt labb kan förstöra bra tagna bilder, detsamma gäller för efterbehandling. Som du märker är det en hel del att tänka på innan man kastar sig handlöst ut i branschen. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar