Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag laddade upp mitt batteri till d200 igår och knappade för fulla muggar osv.. om jag ska iväg och göra nått imorgon och vill ha fullt batteri då. Kan jag bara ladda det igen även fast det inte är urladdat nu?

Minns att man skulle vara noga med sånt förr... men dagens batterier kanske klarar sånt?
 
sukram skrev:
Jag laddade upp mitt batteri till d200 igår och knappade för fulla muggar osv.. om jag ska iväg och göra nått imorgon och vill ha fullt batteri då. Kan jag bara ladda det igen även fast det inte är urladdat nu?

Minns att man skulle vara noga med sånt förr... men dagens batterier kanske klarar sånt?

Det ska nbog inte vara ngåot problem men som sagt kan du ju köra den mot datorns USB så den laddar ur och sedan ladd den på nytt så att du får lite störa kapacitet till imorgon. De första i och urladdningarna gör en hel del verkar det som.
 
fridhamre skrev:
Ni som köper helt nytt system vad har ni köpt som första objektiv till er D200?

Jag köpte en D70s med kitobjektiv 18-70 i väntan på D200 (klokt såhär i efterhand, då väntan blivit låååång). Sedan införskaffade jag även ett 70-200 2,8 vr, dyrt, men ett sjuhel***es objektiv. OTROLIGT skarpt!

Snart kommer min D200 också så och då är pengarna slut ;)
 
fridhamre skrev:
Ni som köper helt nytt system vad har ni köpt som första objektiv till er D200?

Jag lade in en beställning på ett Nikons 18-200 samtidigt som D200:an, men jag börjar fundera på om det är det förstnämnda som kommer att dra ut mer på tiden. Börjar även tveka lite då jag hör så spridda omdömen - vissa verkar älska optiken men vissa är mer tveksamma.

Funderar på att ringa TECHNIKdirekt och fråga om det kanske blir kortare leveranstid om jag tar en mer tillgänglig optik. Fast jag vet inte vad. Några förslag?

Det jag gillade med 18-200:an var SWM, VR och behändigheten med omfånget vid resor. Till mitt tidigare system så var jag riktigt nöjd med Tamrons 28-75/2.8, men jag tyckte det var lite högljutt och jag skulle nog sakna trevandet mot vidvinkel när man går digitalt.

[lite off-topic, men...]
 
marpe skrev:
Jag lade in en beställning på ett Nikons 18-200 samtidigt som D200:an, men jag börjar fundera på om det är det förstnämnda som kommer att dra ut mer på tiden. Börjar även tveka lite då jag hör så spridda omdömen - vissa verkar älska optiken men vissa är mer tveksamma.

Funderar på att ringa TECHNIKdirekt och fråga om det kanske blir kortare leveranstid om jag tar en mer tillgänglig optik. Fast jag vet inte vad. Några förslag?

Det jag gillade med 18-200:an var SWM, VR och behändigheten med omfånget vid resor. Till mitt tidigare system så var jag riktigt nöjd med Tamrons 28-75/2.8, men jag tyckte det var lite högljutt och jag skulle nog sakna trevandet mot vidvinkel när man går digitalt.

[lite off-topic, men...]

17-55, 17-35, eller 70-200

Alla mycket bra gluggar
 
marpe skrev:
[lite off-topic, men...]

Jo, det kan jag hålla med om men det var dock givande att höra hur folk tänker vid inköp av nytt system.

Min gissning var precis som vissa har skivit att det finns ett flertal som byter till Nikon i och med D200 och således har det stått eller står i samma situation som mig: vilket objektiv ska jag börja med(?).

Sedan så är ett antal av medlemmarna på fotosidan allergiska mot att man startar nya trådar (inget illa menat, men det är trots allt en tendens) så jag tog beslutet att posta en liten fråga här istället.

Åter till ordningen: - är det någon mer som fått hem denna kamera? Än så länge vet jag bara att min kommer i maj till ett pris av 15999:- Drar det ut på tiden blir jag säkert rastlös och börjar snegla på andra handlare men så här i dagsläget känns det som att den som väntar på något gott...
 
Den som väntar på något gott för länge riskerar att ruttna ihop.....

Jag väntar fortfarande på den där &¤&/%&%¤# kameran sedan 22/11. Med alla barnsjukdomar som den verkar vara behäftad med, vill jag helst köpa den hos min lokale fotohandlare för att ha dem att tillgå när eventuella bekymmer uppstår. Känns just nu som att jag är den siste i världen som köat så länge. Expert-kedjan (med vissa avvikelser givetvis) verkar inte ligga bra till hos Nikon för leveranser.

/Nonno
 
"...Till mitt tidigare system så var jag riktigt nöjd med Tamrons 28-75/2.8, men jag tyckte det var lite högljutt...".

Jo, men Nikonvarianten av den här gluggen har ingen egen AF-motor, utan drivs med "skruvmejseln" från husets motor. Så här slipper man det där vassa "piratljudet" som man kan få med vissa pirater på t ex Canon. Mitt Tamron låter inte ett dugg mer eller annorlunda än det Nikkor 35 jag lånade.
 
Grynigt i sökaren

Hej,

Sitter med min D200 och är lite nervös. Är det normalt att det är grynigt i sökaren, när man inte har batteri i kameran?
Spelar ingen roll vilket objektiv jag monterar.
En som undrar, under tiden batteriet laddar...
 
härligt att det börjar röra på sig!!..då finns hopp om att gå in i en butik och köpa en i sommar kanske
 
Re: Grynigt i sökaren

EKBLAD skrev:
Hej,

Sitter med min D200 och är lite nervös. Är det normalt att det är grynigt i sökaren, när man inte har batteri i kameran?
Spelar ingen roll vilket objektiv jag monterar.
En som undrar, under tiden batteriet laddar...

Jepp, du behöver spänning för att mattskivan ska fungera.

Helt normalt...
 
Kan det förklara livslängden på batterierna att tex mattskiva drar ström? Jag satte i 6 st alkaliska batterier (philips) i mitt MB200 och tycker att det verkar mycket ostabilt. Efter endast 30-40 bilder tog batterierna slut. När batterierna fått vila några dagar kunde jag ta 5-6 bilder till sedan var det slut igen. Man tycker att 6 alkaliska AA-batterier borde ha lite längre driftstid.
Jag har inte provat mina uppladdningsbara batterier än. Man bör väl köpa 6 nya som alla används gemensamt, eller hur!
 
Vanliga alkaliska batterier håller uruselt i en digitalkamera, det är bara en nödlösning för de tillfällen man har en kiosk men inte en laddare i närheten.

Samma gäller vanliga uppladdningsbara. Du får aldrig samma driftstid som med de EN-EL3e som kameran är gjord för.

Mattskivan drar minimalt med kräm. Min D100 har samma teknik och den laddar jag nästan aldrig.
 
Emeleus skrev:
Kan det förklara livslängden på batterierna att tex mattskiva drar ström? Jag satte i 6 st alkaliska batterier (philips) i mitt MB200 och tycker att det verkar mycket ostabilt. Efter endast 30-40 bilder tog batterierna slut. När batterierna fått vila några dagar kunde jag ta 5-6 bilder till sedan var det slut igen. Man tycker att 6 alkaliska AA-batterier borde ha lite längre driftstid.
Jag har inte provat mina uppladdningsbara batterier än. Man bör väl köpa 6 nya som alla används gemensamt, eller hur!

Uppladdningsbara batterier av typen AA m.fl. fungerar inte bättre än sin svagaste länk just därför bör man byta alla batterier samtidigt. Kan det vara så att du hade ett halvtaskigt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.