Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ynka tre dagar!!!

fredrikjonson skrev:
Jag vet inte om den här tråden är nödvändig längre!

Jag ställde mig i kö hos Japanphoto i Malmö i måndags och för fem minuter sedan ringde de och frågade när jag ville komma och hämta den. Tre (3) dagar från första förfrågan till leverans. Det är ju löjligt kort tid.

Synd bara att jag inte kommer ha möjlighet att hämta ut den förrän på onsdag nästa vecka. Doh!

Nå, jäklar så kul detta ska bli.

Tycker jag var lång tid, jag mailade malmö-butiken igår kl 20.47. Idag kl 14.20 ringde de och sa att de hade ett hus till mig :)

// Johan
 
Jag har lekt med den någon halvtimme nu.. UNDERBAR! =) Tänkte bara kolla en grej.. i menyn där man väljer hastighet för serietagning är det bara upp till 4fps.. Varför? Någon som vet.. ? Den ska ju klara 5fps..
 
Micos skrev:
Jag har lekt med den någon halvtimme nu.. UNDERBAR! =) Tänkte bara kolla en grej.. i menyn där man väljer hastighet för serietagning är det bara upp till 4fps.. Varför? Någon som vet.. ? Den ska ju klara 5fps..

En inställning... finns två lägen på ratten där man ställer in. Kommer inte riktigt ihåg vad knappen heten.... något med HI iallafall, sen finns en som heter LO också.. Står för High och Low, gissar jag på....
 
johan_w skrev:
En inställning... finns två lägen på ratten där man ställer in. Kommer inte riktigt ihåg vad knappen heten.... något med HI iallafall, sen finns en som heter LO också.. Står för High och Low, gissar jag på....

Jepp, "Ch" är 5fps medan "Cl" är valfritt från 2-4 fps.

ch=continous high
ch= continous low
Med reservation för stavning...


Jag kör alltid Ch och är lätt på fingret istället.
 
Micos skrev:
Hmm okej.. Anders på expert föreslog att jag skulle ladda över hela natten nu första gången.. men jag tror jag kör på Ca. 5 timmar eller så.. sen kör jag ur det och laddar upp det helt 3 gånger..

FEL !

Moderna Litiumjon batterier behöver inte laddas mer än nödvändigt, dom har inget minne och kan laddas hur som helst, överladdning försämrar bara prestandan.

Den procedur du tänker göra gällde äldre NiCad batterier.

Expert behöver utbilda sin personal :)

kent.
 
Zoso skrev:
FEL !

Moderna Litiumjon batterier behöver inte laddas mer än nödvändigt, dom har inget minne och kan laddas hur som helst, överladdning försämrar bara prestandan.

Den procedur du tänker göra gällde äldre NiCad batterier.

Expert behöver utbilda sin personal :)

kent.

Har för mig att jag läste angående batterierna till D70 att det till och mde var direkt ofördelaktigt att ladda ur dem helt.

Men om man vill snabbladda ur batterierna kan man annars koppla kameran till datorn via USB så drar den ur batteriet så att man kan lada om det. Jag är inne på min tredje laddning men batteriet är fortfarande undermåligt.
 
Tillbaka till ämnet...

Någon som beställt från Dustin blir lycklig idag, då jag tackade nej till ett stycke D200 nyss!
 
Tror ni att den 6/4 2006 skall kommas ihåg som den dagen proppen gick ur? 10 nya D200 i kameraväskorna bara under en dag, nytt rekord för denna modell. 10 till idag nu så känns allt frid och fröjd inför nästa vecka :)
 
Proppen gick nog igår, jag fick min också. Så 11 nya i väskorna alltså. Dessvärre har jag inte fått mitt objektiv ännu, kommer idag. Blir till att blippa runt i menyerna och läsa manual. Kul!
 
Tamron

Ni som köper helt nytt system vad har ni köpt som första objektiv till er D200?

Jag börjar med ett Tamron SP 90/2,8 Af Macro Di, eftersom jag är osäker på vilken zoom jag vill ha. Med Tamron får jag en bra glugg för närbilder, porträtt och i viss mån även landskap.
Sedan blir det troligen ett schyst vidvinkel och ett tele. Jag har helt hoppat av tankarna på superzoomen 18-200 kan tilläggas.
 
Tja, eftersom jag inte kunde få något 18 - 200 nu, men kommer att köpa ett så fort det går, så gällde det att inte dubblera. Efter lite provande blev det ett Tamron 28-75/2,8, som bör vara trevligare inomhus än det ljussvagare 18-200 (VR hindrar ju inte motivrörelse...).

Det blev alldelse utmärkt, lättjobbat, skarpt och bra kontrast, och det fokuserar snabbt även i svagt ljus och med avstängd AF-lampa (gillar inte att blända folk). Och billigt var det också.

Det lär ju finnas risk att få ett måndagsex när man köper pirater, men jag lyckades få 10 dar öppet köp, och jag är som sagt helnöjd (har jämfört med en Nikkor 35/2 AF jag lånat, och skillnaden är inte dramatiskt stor ens på 2,8, när 35:an är nerbländad och zoomen vidöppen. Bländar man ner båda till 5,6 finns ingen synlig skillnad alls.).

Hade Tamronen haft lite störe omfång åt båda håll, hade jag kanske rentav skippat 18-200, men jag vill bara ha EN glugg med på resor och promenader utan packning, annars hade det väl varit mer logiskt med nåt som inte överlappade.
 
Clouseau skrev:
Har för mig att jag läste angående batterierna till D70 att det till och mde var direkt ofördelaktigt att ladda ur dem helt.

Men om man vill snabbladda ur batterierna kan man annars koppla kameran till datorn via USB så drar den ur batteriet så att man kan lada om det. Jag är inne på min tredje laddning men batteriet är fortfarande undermåligt.

Om man laddar ur med kameran så är det ingen fara då den stänger av sig innan batteriet är helt tomt.

När det gäller D200 så tar det några laddningar innan batteriet "lär sig" vilken kapacitet det har.

Själv har jag fått ca 200 exponeringar och har 50% kvar på första laddnignen på första batteriet.

Mycket blixt och bläddrande i menyer.
 
fridhamre skrev:
Ni som köper helt nytt system vad har ni köpt som första objektiv till er D200?

Eftersom jag har lämnat Canonvärlden för att ansluta mig till Nikonvärlden blir det att bygga upp en ny fotoväska så första objektivet blev Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED vilket jag är supernöjd med.

Jag har börjat snegla på ett macro och det som väl ligger närmast till hands är det 105 mm som Nikon släpper här i april.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.