Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Clouseau skrev:
Kameran betalar du ingen tull på men däremot så får du betala momsen till tullen. Den räknas på kamerakostnad+frakt. I din bokföring tar du upp kamerakostnad+frakt som kostnad för kamera, du delar altså inte upp dem (allt enligt skatteverket). Momsen inom EG däremot drar man bort direkt så där slipper du vänta på att få tillbaka den (om du nu ska ha det).


Så om jag tänker ta in den personligen, ska jag betala 25% moms vid tullen och sen dra av det senare i bokföringen?
 
Silvia_Man skrev:
Så om jag tänker ta in den personligen, ska jag betala 25% moms vid tullen och sen dra av det senare i bokföringen?

Tar du in den personligen och deklarerar det i tullen vid ankomst antar jag att du får en faktura på momsen. I bokföringen torde det ju bli precis som vanligt med en post för kameran och en för momsen med skillnaden att det blir två verifikat (om du inte slår ihop dem). Eller menar du vid köp inom EG? Då måste du kunna redovisa VAT-nummer när du köper så skippar man momsen men den registreras så skatteverket får ändå reda på att du har gjort en momsinbetalning.

Men man kan aldrig vara säker på någon så kontakta tullen och skattekontoret om du vill vara 100%.
 
Silvia_Man skrev:
ok, det blir nog köp i USA då :)
Tänk bara på att DSLR:er ingår i vad Nikon kallar "Digital Imaging Equipment" och således bara har regional garanti (Nordamerika, Europa, etc). Händer det något, måste du förmodligen skicka din D200 till USA för garantireparationer.

(Den regionala garantin på Digital Imaging Equipment är också anledningen till att seriösa firmor som B&H blankt vägrar att sälja t.ex. DSLR:er via nätet, till kunder utanför "den egna garanti-regionen").
 
Senast ändrad:
jorgene skrev:
Tänk bara på att DSLR:er ingår i vad Nikon kallar "Digital Imaging Equipment" och således bara har regional garanti (Nordamerika, Europa, etc). Händer det något, måste du förmodligen skicka din D200 till USA för garantireparationer.

(Den regionala garantin på Digital Imaging Equipment är också anledningen till att seriösa firmor som B&H blankt vägrar att sälja t.ex. DSLR:er via nätet, till kunder utanför "den egna garanti-regionen).

Är det inte lite konstigt att de säljer internationell MACK-garanti till D200 om de vägrar sälja till andra länder?
 
Clouseau skrev:
Är det inte lite konstigt att de säljer internationell MACK-garanti till D200 om de vägrar sälja till andra länder?
Jag vet inte riktigt vad jag skall svara på det, jag bara konstaterar att det tar tvärstopp om du lägger en DSLR i din varukorg på B&H:s hemsida, och sedan försöker checka ut. Förmodligen är det Nikon USA som infört restriktionen; B&H hade säkert sålt till vem som helst om de hade fått välja...
 
Men är det inte bara för att de inte har den hemma och vägrar sätta upp utlänningar på väntelista tror du? Så vitt jag vet är det många här som shoppar kameror på B&H. Men ärligt talat verkar det väl inte direkt krylla av D200or någonstans i världen?
 
Clouseau skrev:
Men är det inte bara för att de inte har den hemma och vägrar sätta upp utlänningar på väntelista tror du? Så vitt jag vet är det många här som shoppar kameror på B&H.
Så här ser det ut när jag försöker "köpa" en D2X:
================================================

International Manufacturers Restrictions

Due to the manufacturers restrictions, B&H Photo is unable to ship the following item(s) to an international destination:

Nikon NID2X
D2X, 12.4 Megapixel, Interchangeable Lens, SLR, Digital Camera

We apologize for any inconvenience this may have caused you. Please click on the link below to go back to your cart and delete the item(s) or select a USA shipping address before proceeding to check out.

===============================================
 
Får du samma om du väljer "grey market" eller vad det kallar det? Men du har kanske rätt. De har ju å andra sidan inga hemma och Silvia_Man tänkte ju frakta hem den själv så det kan ju kvitta.
 
det där med att näthandla i USA och ha en leveransadress i Europa verkar vara ett eget fenomen... det går inte att lägga Photoshop CS2 i varukorgen från Adobe's hemsida heller. Och det är, som med allt annat, billigare att köpa i USA!! Ganska sjukt egentligen när det handlar om programvaror...
 
Gårdis skrev:
Går det att få tag på EN-EL3E batteri någonstans nu?

jag letar oxå, men har inte hittat ngt, sen letar jag efter lite andra grejer från Nikon men allt står som back ordered ?? är det ingen som jobbar på det där företaget ?
 
Om EN-EL3E är batteriet som sitter i D200 så köpte jag ett extra sådant på Scandinavian Photo i Göteborg förra helgen. Dom hade fler. Dom hade även batterigreppet inne.
 
Följer med stort intresse den här tråden. Jag går också i väntans tider, jag börjar bli otålig nu. D 200 blir min första digitala kamera, så det skall bli extra spännande när den behagar dyka upp. Jag beställde 29/1 på SP, så man kanske får vänta tills surströmmingspremiären :)

Är det någon som har fått sin kamera nyligen? Det verkar vara stopp i distributionen.

MVH
SvenOlov
 
Fick min för en och en halv vecka sedan när SP i Göteborg fick "en hel drös". Det verkar som om dom kommer i större antal sändningar när dom väl kommer. Jag beställde 10/12 ca.
 
Hmm

Intressant... verkar som att det gått snabbare att beställa via butikerna än centralt hos SP, själv ringde jag in o bestälde min centralt 4/11 och har forfarande inte fått någon...
 
Det stämmer. SP har separata listor i butikerna och på "nätet". Du behöver inte besöka butiken personligen - det går bra att ringa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.