Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller nog med Mikael. Det är dyrt att ha butik. Handlarna är nog riktigt trötta på att agera demobutik för t.ex. Cyberphoto.

Scandinaviankillen jag pratade med sa att dom hade gett sig sjutton på att hålla samma priser i butiken som på nätet trots att det kostar rejält med kosing att hålla tre butiker igång.

Handen på hjärtat - hur många gånger har man inte själv varit i butik och fått jättebra service och hållt en säljare i en kvart för att sedan lämna butiken med ett "toppen - jag återkommer" och samtidigt tänka "nä - jag kommer inte att betala 400 extra här, men det var bra att få kolla på grejerna".

Förlåt YFO - jag ska aldrig mer göra om det...
 
oj cyberphoto var 100 kronor billigare..det lägger jag gärna för att köpa över disk på scandinavian eller yfo (där dom kostar 16495) Det tjänar man ju in på frakten i vilket fall..och så vet man att man har nånstans att gå personligen om nåt skulle gå fel..känns ju lite tryggare än att skicka iväg ett paket på posten och vänta..
 
Isak_B skrev:
oj cyberphoto var 100 kronor billigare..det lägger jag gärna för att köpa över disk på scandinavian eller yfo (där dom kostar 16495) Det tjänar man ju in på frakten i vilket fall..och så vet man att man har nånstans att gå personligen om nåt skulle gå fel..känns ju lite tryggare än att skicka iväg ett paket på posten och vänta..

Det är så enkelt att säga om man bor i en stad där butikerna finns!
 
Slowfinger skrev:
Men ni kanske köar på fel ställen?
Min D200 beställde jag 9 november och den dök upp i mitten på januari. Tack för det Dustin! 16295:- + frakt gick kalaset på, och jag vet inte om jag kunde sparat några hundra på att ha gått/surfat till något annat ställe och handlat.
// micke
 
Min D200 beställde jag 1.11-05, fick den 22.12-05
pris 16000 hos lokal fotohandlare. Hos samma handlare köpte jag batterigrepp och batteri för 2500. det är inte några opriser. Om det blir problem finns han 10 minuters väg från mitt hem.
Han är kunnig och har många års erfarenhet som yrkesfotograf.
Hans
 
Jag handlar faktiskt de flesta fotogrejerna från butik även fast jag gillar att internethandla. De flesta butikerna har schyssta priser så varför inte handla i butik? Det vore tråkigt ifall de skulle dö ut. Var skulle man då känna och klämma, stå och ha trevligt med personalen och bara gå och kolla lite?

15995 från Sergelfoto för en D200. Riktigt bra tycker jag om man jämför med internetbutikerna.
 
FelixSwensson skrev:
Jag handlar faktiskt de flesta fotogrejerna från butik även fast jag gillar att internethandla. De flesta butikerna har schyssta priser så varför inte handla i butik? Det vore tråkigt ifall de skulle dö ut. Var skulle man då känna och klämma, stå och ha trevligt med personalen och bara gå och kolla lite?

15995 från Sergelfoto för en D200. Riktigt bra tycker jag om man jämför med internetbutikerna.

Jag får betala 15900kr i "min" Expertbutik.
Men jag har stått först i deras kö sedan 1/11-05 och har ingewn kamera för det...
 
Aktuell info.

Jag snubblade över en D200 till salu i Expert-butiken på Kungsgatan i Sthlm idag. Dom hade en kö, men ingen hörde av sig när dom mejlade, så den blev till salu i butiken. Det gäller alltså att ha lite tur ibland...

Jag snackade med säljarna och fick intressant info om priser. Nikons riktpris är alltså 17990:-. Denna Expert-butik sålde sitt ex för 17500:-, en bit över de flesta (nät)handlare i Sverige. Men, å andra sidan har ju dessa handlare inga kameror att sälja... :-]
Nu till det intressanta: säljaren sa att enligt folk på Nikon levererar dom i första hand inte till handlare som sätter så låga priser...

(Jag kan tillägga att det aktuella exet numera har lämnat den aktuella butiken.)
 
Tur som en tok heter det! Grattis!

Man skall alltså inte söka efter låga priser utan köpa där det är dyrt! Hmm, känns helt knasigt men kanske är det framtidens marknasplanekonomi vi ser växa fram här...
 
Man skall köpa där det finns... :-]
Vad fan är en tusenlapp (eller två) i ett sådant här sammanhang?
Min allmänna erfarenhet är dessutom att det är dyrt att köpa billigt...
 
Senast ändrad:
pareli skrev:
Man skall köpa där det finns... :-]
Vad fan är en tusenlapp (eller två) i ett sådant här sammanhang?
Min allmänna erfarenhet är dessutom att det är dyrt att köpa billigt...

Du får uppdatera din sida nu Pär när det bär iväg in i det digitala igen , -)
 
Nja, det digitala är fortfarande för dyrt och för dåligt. Film ger fortfarande ett bättre resultat till en mindre kostnad. Men, olika tekniker är bra för olika saker...
 
Köpa D200 i USA

Hej hej,

Lite trött på att vänta på D200 - har förstått att den finns tillgänglig i USA. Så nu till de stora skrämselfrågorna som gör att man väntar på snällt här i Sverige:

1. Hur fungerar garantin om man köper från en Amerikansk näthandlare?

2. Hur fungerar garantin om man köper i butik i USA och fraktar hem den till Sverige?

3. Hur fungerar tullen?

4. Hur fungerar moms-delen om man har svensk företag?


Säkert fler än jag som är intresserade av att skippa kön i Sverige. Någon som kan reda ut vilka avkall man gör av att köpa i USA???
 
Re: Köpa D200 i USA

Silvia_Man skrev:
Hej hej,

Lite trött på att vänta på D200 - har förstått att den finns tillgänglig i USA. Så nu till de stora skrämselfrågorna som gör att man väntar på snällt här i Sverige:

1. Hur fungerar garantin om man köper från en Amerikansk näthandlare?

2. Hur fungerar garantin om man köper i butik i USA och fraktar hem den till Sverige?

3. Hur fungerar tullen?

4. Hur fungerar moms-delen om man har svensk företag?


Säkert fler än jag som är intresserade av att skippa kön i Sverige. Någon som kan reda ut vilka avkall man gör av att köpa i USA???

Gör en sökning. Det är verkligen väldokumenterat här på FS.

mvh Erik
 
pareli skrev:
Nja, det digitala är fortfarande för dyrt och för dåligt. Film ger fortfarande ett bättre resultat till en mindre kostnad. Men, olika tekniker är bra för olika saker...

Så du köpte alltså inte den där D200:an? Synd för dig...

Bättre kvalitet och billigare än film. D200 är ju en digital F100 till samma pris. Men den diskussionen orkar vi inte ta en gång till. Och den hör hemma i vs ;-)
 
Senast ändrad:
Re: Köpa D200 i USA

Silvia_Man skrev:
Hej hej,

Lite trött på att vänta på D200 - har förstått att den finns tillgänglig i USA. Så nu till de stora skrämselfrågorna som gör att man väntar på snällt här i Sverige:

1. Hur fungerar garantin om man köper från en Amerikansk näthandlare?

2. Hur fungerar garantin om man köper i butik i USA och fraktar hem den till Sverige?

3. Hur fungerar tullen?

4. Hur fungerar moms-delen om man har svensk företag?


Säkert fler än jag som är intresserade av att skippa kön i Sverige. Någon som kan reda ut vilka avkall man gör av att köpa i USA???

1. du kan köpa en sk MACK-garanti då gäller det worldwide, annars gäller det bara i USA dvs du måste skicka dit kameran om det blir fel.

2. samma som ovan

3. tull betalar du med 6,7 % tror jag att det är , men åker du över till USA så skickar du hem alla papper + kartong till sverige och tar in den i bagaget tullfritt.

4. Svensk moms betalar du på kamera, frakt och tull om du beställer den plus någon avgift till fraktbolaget som de hittar på. Tar du in den själv så betalar du ju den moms som är i USA.

Rätta mig om jag har fel någonstans.
 
Tror faktiskt att det på tullens hemsidor står att digitalkameror är tullfria, hmm stämmer det?

Optik är det dock inte.
 
Kameran betalar du ingen tull på men däremot så får du betala momsen till tullen. Den räknas på kamerakostnad+frakt. I din bokföring tar du upp kamerakostnad+frakt som kostnad för kamera, du delar altså inte upp dem (allt enligt skatteverket). Momsen inom EG däremot drar man bort direkt så där slipper du vänta på att få tillbaka den (om du nu ska ha det).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.