Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Taskigt, men jag har en D200 som mest ligger och väntar (på undervattenshus och våren).

Sorry kunde inte låta bli.
 
robowich skrev:
Ser man det rent krasst så får vi sätta lilla Sverige i ett globalt perspektiv. Vi har 9 milj invånare i hela Sverige, London har ca 7,5 (50 milj i hela England), Istanbul runt 13 milj och kul att nämna är att bara stadsdelen Manhattan har 1,5 och Brooklyn 2,5 milj invånare.

Om Sverige får 30 st så beror det nog bara på att vi är en väldigt liten marknad. Nu sitter ju även jag och väntar på min D200 så tro inte att jag är glad över produktionstakten på Nikon, nä jag är också trött på att vänta.

//Robert

Sett till hur få invånare vi är så är tilldelningen till Sverige tydligen i topp enligt Lasse på Lasses kameraservice.

Produktionstakten på Nikon i Japan ligger på 50000 kameror i månaden, när allt fungerar så att säga.
Om det gäller enbart d200 eller alla digitalkameror tillsammans vet jag inte.
 
Jan vdV skrev:
Sett till hur få invånare vi är så är tilldelningen till Sverige tydligen i topp enligt Lasse på Lasses kameraservice.

Produktionstakten på Nikon i Japan ligger på 50000 kameror i månaden, när allt fungerar så att säga.
Om det gäller enbart d200 eller alla digitalkameror tillsammans vet jag inte.

Thailand inte Japan....
 
robowich skrev:
Jag tror faktiskt att vi får vår del av kakan. Det går helt enkelt inte fortare än så här :(

Min gissning är att kön är borta om drygt 2 månader och att det sedan är en relativt god tillgång på D200 i butikerna.
Förmodligen kommer vi då att se en prispress eftersom konkuransen inte fungerar om det är en bristsituation. Då blir handlarna fria att sätta sitt eget pris utan att ta hänsyn till om dom KAN sätta ett lägre pris och fortfarande tjäna på affären.
Idag kan man utan tvekan sälja D200 för 20 000kr/st och ändå få dom sålda.
Jag tror att dom kommer att ksota 15500kr till sommaren. Kanske lägre ändå beroende på vad Canon hittar på...

Det finns dessutom väldigt mycket luft i köerna eftersom många står på kö på flera olika ställen.
 
Jahopp, det verkar finnas lite rykten som talar för en sändning D200:eek:r till veckan. Det blir intressant om dom stämmer och hur många som hittar ut till handlarna, väntan börjar bli mycket lång och tråkig nu.
Är det någon som hört nåt definitivt ang leveranser?
 
joniz skrev:
Är det någon som hört nåt definitivt ang leveranser?

Det är ju Nikon vi pratar om så ingen vet nått eller så säger dom inget..... jag har hört att FBI och CIA har nått ed kamerorna o göra....

Skämt åsido.... nu börjar det bli surt o vänta. på söndag ska jag o fota i Åre och vill verkligen ha mina 5 bilder i sekunden tills dess!!!!
 
Nikon har hanterad hella mycket arogant..
jag känna många som var mellan mya d200 & Canon 5D... nästan alla har ett Canon nu.

Jag vet att det är ett Nikon forum & jag fota med en d70s men after allt det jag börja att kolla på canon igen..

ON THE END jag vill bara fota ob es Nikon Canon eller Volvo är jag strunda.. bra kvalität ska det vara & ett kamera som jag kan har nu & inte om 3 monaden

Jag är i kö från borjan av Novenber.. snart 3 monaden & eventuellt ska jag vänta 1-2 till...

Give me a break snart är nästan nikon model ut :)


Lambis
 
Varken Nikon eller Canon kan leverera vad marknaden vill ha. Inte för att svaret hjälper men Nikon är inte ensamma.
Mikael
 
Michael you are right but in this case or better in my case i am sitting in feuer....

In one moath i go to egypt to shoot for large prints output... with my d70s i cant do it.. so i am waiting for the d200.

What do you think i will do if my d200 have not wrive in time? I will go will a canon 5d and probably stay with canon the next years...

So Nikon dont lose t ne d200 byer but mosnt he lose on future cameras and lens pursales....

m2cents
Lambis
 
Senaste budet är en ev. leverans denna vecka, men inget som är säkert...
Att det är så svårt att lämna ett klart besked?!
 
Jag har hört att allt beror på Nikons nya lagerutrymme nere i Europa. Nikon har centraliserat lagerhanteringen i samarbete med DHL (tror jag).

De har inte klarat av datahanteringen och distriutionen. Det har helt enkelt sköts mycket dåligt. Detta torde mao vara orsaken till att det i dagsläget är svårt att överhuvudtaget få någonting alls från nikons lager som INTE ligger på hyllorna i butikerna i norden.

Här i Finland finns inte D50 heller enligt min NR. Den är slutsåld här och inga löften kan ges när den kommer till Finland igen.
 
Medan ni väntar på era kameror kan ni läsa denna pre view av Nikon 200.
Möjlig förklaring till bandningsproblematiken finns också
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D200/D200A.HTM

Mikael

PS Vad Nikon skall göra? det ryktas om att moderkortet är utbytt på senare kameror, bättre /snabbare omhändertagande av signal från de båda utläsningställena.
Kan det fixas med endast program uppgradering ?
Frågorna är många och Nikon är tysta-som vanligt
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.