Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
B&H släppte sina d200or för försäljning igår. Tror det postades 10 trådar på dpreview om att det äntligen gick att beställa.

De varade inte länge vill jag lova :D
 
Fick det här av Nikon idag...

Hej Henrik,

Det stämmer att Sverige har endast fått ca 60 st D200 tilldelat sig. Tyvärr ser det inte bättre ut än att vi beräknar ha god leverans av dem först i mars / april. Det är därför omöjligt för mig att säga när just du ska få din kamera. Hoppas att du kan godta det svaret.

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Med vänlig hälsning

Susanna Lindblad / Marknadskoordinator
Nikon Nordic AB
 
Rodney skrev:
Fick det här av Nikon idag...

Hej Henrik,

Det stämmer att Sverige har endast fått ca 60 st D200 tilldelat sig. Tyvärr ser det inte bättre ut än att vi beräknar ha god leverans av dem först i mars / april. Det är därför omöjligt för mig att säga när just du ska få din kamera. Hoppas att du kan godta det svaret.

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Med vänlig hälsning

Susanna Lindblad / Marknadskoordinator
Nikon Nordic AB

Hur såg mailet du skickade ut ?

Undrar vad hon menar med god leverans? Min tolkning är att dom bör finnas som hyllvara hos återförsäljarna då, inte att dom som står långt fram i kön får sina då.
 
Senast ändrad:
så här såg mailet ut :)

Jag bokade / betalade min kamera den 1/11.
Jag har köpt den genom Epert Linden i Norrköping, när kan jag räkna med att få min kamera ?

Hur många kameror kom det till Sverige egentligen ? det ryktades om att det skulle komma mellan 60 och 120 stycken men sen så sa någon på Fotosidan.se att det bara hade kommit 14 stycken.

Hur är det med leveranserna till oss egentligen ?
Nån sa att en enda handlare i Dannmark hade fått ca 20 kameror, så det är mycket rykten som snurrar runt...
Kan ni svara på några frågor ?

Trevlig helg /Henke
 
Rodney skrev:
så här såg mailet ut :)

Jag bokade / betalade min kamera den 1/11.
Jag har köpt den genom Epert Linden i Norrköping, när kan jag räkna med att få min kamera ?

Hur många kameror kom det till Sverige egentligen ? det ryktades om att det skulle komma mellan 60 och 120 stycken men sen så sa någon på Fotosidan.se att det bara hade kommit 14 stycken.

Hur är det med leveranserna till oss egentligen ?
Nån sa att en enda handlare i Dannmark hade fått ca 20 kameror, så det är mycket rykten som snurrar runt...
Kan ni svara på några frågor ?

Trevlig helg /Henke

Så om man ska tolka hennes svar utifrån din fråga så är det inte säkert att du får kameran förrän mars/april??? Det vore ju rent ut sagt bedrövligt med tanke på hur tidigt du bokat / betalt så tidigt. Det känns som vi borde kunna utkräva ett mer exakt svar än så, ska jag vänta tills mars/april på att få D200:an så köper jag en annan kamera istället/sålänge men då vill jag veta det så det inte blir helomvändning imorgon och dyker upp en sändning i mellandagarna.
 
"finns att köpa på blocket, viss averkar redan ha tröttnat"

Det tror jag inte på. Någon är ute efter att tjäna en slant på Nikon:s dåliga kapacitet.

Hoppas att ingen köper av honom. Om ett par månader kommer han att förlora pengar.
 
Han som säljer är silver medlem här på Fotosidan, så det är nog helt seriöst.

Varför inte sälja och köpa en ny i Mars-April om man har fått en kamera nu och kanske har en D70 sen tidigare ? Lättförtjänta pengar är det ju när så många är desperata :)
 
Senast ändrad:
joniz skrev:
Restordrar...

Å andra sidan, verkar Canon ha samma serviceanda!
Man läser här på forumet att folk väntat en bra stund, på sina attiraljer.

Håller de på att avveckla den här planeten? Allt har blivit så effektivt, så det är ingen ide att skicka ut några grejjer. De ska ju liksom ändå bytas ut mot nya "bättre" grejjer snart.
Eller så kanske de slår ett slag för miljön, och helt enkelt skiter i och tillverka någonting.

Ironi eller!?
 
Förstår att ni är otåliga.
Men ni måste också förstå Nikon. Om bara Sverige har 1600 kameror beställda, hur många beställda är det då i hela världen? Kanske 100 000 st eller mer.
Produktionslinjen byggs för att motsvara det antal kameror, som kommer att säljas varje år, och inte för att möta ett uppdämt behov på kanske 100 000 kameror (en gissning).
Dessutom är det vanligt att när en produktionsenhet startar, så går den inte med full kapacitet från första dagen. Man startar försiktigt för att sedan öka hastigheten allteftersom personal, maskiner och övrig utrustning blir "varma i kläderna". Detta för att undvika kvalitetsproblem.
Det är således problem för alla tillverkare vid produktionsstart, stor efterfrågan och låg kapacitet på tillverkningsenheten.
Sedan är det också kanske så att efterfrågan tagit Nikon "på sängen".
Jag lovar en sak: alla tillverkare gör ALLT vad dom kan för att sälja. Det är när en produkt är ny, som man kan ta bra betalt. När konkurransen ökar sjunker priserna och vinsten. Ju förr man får in utvecklingskostnaderna desto bättre affär.
 
Det är verkligen oroväckande att månaderna mars/april börjar komma upp i diskussionen...
Önskar att det vore lite lättare att byta märke.
 
Dykhjelm skrev:
Förstår att ni är otåliga.
Men ni måste också förstå Nikon. Om bara Sverige har 1600 kameror beställda, hur många beställda är det då i hela världen? Kanske 100 000 st eller mer.
Produktionslinjen byggs för att motsvara det antal kameror, som kommer att säljas varje år, och inte för att möta ett uppdämt behov på kanske 100 000 kameror (en gissning).
Dessutom är det vanligt att när en produktionsenhet startar, så går den inte med full kapacitet från första dagen. Man startar försiktigt för att sedan öka hastigheten allteftersom personal, maskiner och övrig utrustning blir "varma i kläderna". Detta för att undvika kvalitetsproblem.
Det är således problem för alla tillverkare vid produktionsstart, stor efterfrågan och låg kapacitet på tillverkningsenheten.
Sedan är det också kanske så att efterfrågan tagit Nikon "på sängen".
Jag lovar en sak: alla tillverkare gör ALLT vad dom kan för att sälja. Det är när en produkt är ny, som man kan ta bra betalt. När konkurransen ökar sjunker priserna och vinsten. Ju förr man får in utvecklingskostnaderna desto bättre affär.

Allt detta har åtminstone jag full förstålese för, ingen förväntar sig att Nikon skall möta efterfrågan från dag 1 eller ens efter en månad. Vad jag däremot anser vore riktigt är att kunden hålls informerad om leveranstider och kvantiteter. Även om jag förstår att det kan vara svårt att ge exakta besked så bör man åtminstone ha en slags fördelningsplan och en uppskattning kring produktionskapacitet för en given tidsperiod. Om denna information kommer kunden tillhanda ges större möjlighet att göra en prel bedömning om när man kan förvänta sig leverans.
 
Visst. Men vilket är bäst: du får ett luddigt svar på leveransdatum eller att du får ett datum som senare visar sig inte hålla p g a tillverkningsproblem eller andra problem.

Hoppas att dom inte har eller har haft tillverkningsproblem (vilket Gud förbjude) då min kamera borde varit här nu.
 
Hej,
Jag fick min D200 i torsdags den 15/12.
Mitt första intryck är..Suverän kamera!
Det är inte meningen att strö salt i såren på alla er som väntar...men den är väl värd att vänta på!

-Jens
 
Dykhjelm skrev:
Visst. Men vilket är bäst: du får ett luddigt svar på leveransdatum eller att du får ett datum som senare visar sig inte hålla p g a tillverkningsproblem eller andra problem.

Hoppas att dom inte har eller har haft tillverkningsproblem (vilket Gud förbjude) då min kamera borde varit här nu.

Man tycker att ett så pass stort företag ändå borde kunna estimera ett leveransdatum med någorlunda precision. Visst kan även ett säkert datum förskjutas pga totalt oförutsedda händelser såsom nedbrunnen fabrik, sjunkna transportbåtar etc. Men på någon vecka när bör man rimligen kunna lämna besked.
Annars skulle man ju bara rent slätt kunna säga att dom levereras före 2008 och sen bör man vara 100 % säker på att hålla det men hur många kommer då stå kvar i kön?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.