Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bevakat detta med intresse.
Jag begriper inte hur kunder accepterar detta varken från Canon och Nikon mfl.
Om ett företag presenterar en produkt så bör dom kunna leverara den inom rimlig tid.
Att beställa sitt exemplar och förvänta leverans ett halvår senare är ju löjeväckande.

Hoppas verkligen att folk från Nikon läser den här tråden och skäms å de gruvligaste över hur dom behandlar sina kunder.
Hoppas att Sony får upp farten på sin DSLR produktion och börjar skruva åt tumskruvarna så att det blir bättre konkurrens och förhoppningsvis bättre ordning på produkt introduktion och leverans förhållanden från alla leverantörer.
 
En ny hobby med små kostnader?!!

Kanske är detta en ny och intressant subgrupp inom fotohobbyn? Alltså att vänta på en ny kameramodell.
Låt se: Jag hör talas om att fabrik C kommer med en ny modell, sär mod1. Denna beställer jag och börjar vänta de månader det tar till dess den dyker upp- I slutet av väntetiden kommer givetvis fabrik N (vi kan kalla den så som exempel) med tillkännagivandet att deras modell nr 1 kan förväntas snart. Jag överger beställningen på C mod1 och beställer Nnr 1.
Några månader senare kommer ryktet om Cmod2 som omedelbart beställes och beställningen på Nnr 1 makuleras.
Så där kan man hålla på. I stort sett gratis och alltid med ett givet sken av att man hänger med.
Toppen......och billigt.
Us
 
Senast ändrad:
Hur många hade väntat lika länge på någon annan vara dom hade beställt ? Hade det varit en bil man hade beställt o den inte kom efter en månad så hade man ju lätt köpt en annan bil, men nu är det ju lite svårare då folk oftast sitter på en massa glas o grejer till kameran så det är inte alltid så lätt att byta märke.....

Varför är det ingen som kontaktar en tidning eller nått ;) skulle va kul o läsa på expressen.se att Nikon inte kan leverera sina kameror...Undrar om dom skulle svara på frågor om sina leveranser om dom kom från en stor svensk tidning ?

Jag har ju iof fått min kamera men man är ju fortfarande lite smått sur över att dom inte sköter sig.
 
Rodney skrev:
Hur många hade väntat lika länge på någon annan vara dom hade beställt ? Hade det varit en bil man hade beställt o den inte kom efter en månad så hade man ju lätt köpt en annan bil

Var det länge sedan du köpte ny bil? Jag köpte min senaste för ett år sedan och fick vänta 5 månader. Bilar tillverkas ofta efter kundens beställning nu för tiden.

Men visst är det tråkigt att vänta på en kamera (OCH objektiv) som man har stora förväntningar på.
 
Kan berätta att jag beställde ett displayskydd till D2x i slutet av augusti och har inte fått det än (snart 6mån väntan på en plastbit). Kanske håller de på att konstruera om det eller så är det kaos i lagret i Holland eller var det nu är..
mvh/Kalle
som väntar på D200 men kanske köper 5D istället..
 
swepri skrev:
Jag läste någonstans att det inte ens finns en gummibeläggning i botten mot stativinfästningen, stämmer det?
Det är en väldigt tveksam historia om det skall vara en gummibit i botten på en kamera. Vad menar du att den skall fylla för funktion? Repskydd?
Den bidrar till att kameran blir darrig på stativhuvudet.
Hasselblad har planslipade metallytor som är gjutna i kamerahuset) i botten i anslutning till stativgängan. Linhofs 6x9 och 9 x 12 har samma lösning men cirkulära.
Mär jag tittar på min F5 ser jag att den har gummiplatta. Totalt värdelöst! Å andra sidan kan nog antalet gånger jag haft den på stativ räknas på ena handens tumme...
Kan ha någon funktion när man lägger ifrån sig kameran ute men totalt idiotiskt när man sätter den på stativet! Där skall kontakten vara så stum som möjligt.
Us
 
Sonnaren skrev:
Det är en väldigt tveksam historia om det skall vara en gummibit i botten på en kamera. Vad menar du att den skall fylla för funktion? Repskydd?

Häng en tung kamera/objektivkombination på ett stativ, vinkla i annan vinkel än horisontalformat. Jag uppskattar att slippa en sakta krypande kamera i detta läge (utan att behöva dra åt skruven så att gängorna skär). Skakningen reduceras väldigt mycket med uppfälld spegel.

Själv är jag för tillfället lite bortskämd med anti-shake (Dynax 7D) som funkar bra även på stativ när vertikalgreppet sitter på.

Det finns även en rent ergonomisk poäng med gummi i botten på ett vertikalgrepp, gummit hamnar i handflatan och friktionen (kontra hal plast) gör att man kan slappna av mer i högerhanden.
 
Calle S skrev:
Varför har ni så bråttom att få era kameror? En stilla undran, bara...

Undrar om det inte är trådar som denna, som trissar upp förväntningar och habegär...?

"Fotosidan grabbarna" borde få bonus av Nikon för "hypehjälpen".
 
Drar på jobb ut i världen utanför Sverige snart så då vore det trevligt att ha med sig en D200 från start. Alltid svårt att få en kamera skickad till sig i tex Egypten. Har sålt min D70 och uv-huset till den, men som tur är låter killen som jag sålt det till mig använda det tills jag fått en D200 men som sagt... snart lyfter planet och då får vi se om det bli en Nikon eller Canon i bagaget. För en kamera ska jag ha med mig.

Funderar på att chansa och köpa en ifrån Hong Kong....
 
väntan vart för lång för min del..har nu köpt mig en d70s..och har funderingar på om den inte täcker mina behov gott och väl..
 
Calle S skrev:
Varför har ni så bråttom att få era kameror? En stilla undran, bara...

Jag ringde Nikon första veckan i November -05 och frågade när D200 skule vara i butikerna.

"den släpps överallt i hela världen den 15:e december" blev svaret.
"om du beställde kameran den 1/11-05 så är du garanterad en kamera den 15:e".

Så jag satte ut en annons på min D70 och sålde den i slutet av November.

14 dagar utan kamera skulle jag väl överleva.

Jag väntar fortfarande på min kamera...
Och inte har jag någon kamera att använda så länge...

Därför har jag så brottom med att få min kamera...
 
Calle S skrev:
Fast då gäller väl knappast garantin här...?

Vet inte om jag hamnar i Egypten, Thailand, Filippinerna, Cayman Island eller någon annanstans ännu så för mig spelar det ingen roll om jag får skicka en felande kamera till Hong kong eller Sverige.
 
Jo jag hoppas verkligen att de lägger på ett
kol för detta är dåligt tycker jag. Har Canon samma
sätt/problem tro?

// Nikonist i själen men irriterad...

Slowfinger skrev:
Glöm det. Du kan vara övertygad om att marknadschefen sliter sitt hår. Nej förresten, Nikons svenska marknadschef har inget hår, men lita på att han hade velat överösa affärerna med D200. Det gäller ju att smida medan järnet är varmt. Det är bara att inse att Sverige är ett litet pytteland nära nordpolen. Massor av amerikaner och asiater ska ha kameror och är man nu uppe i en produktionstakt på 30 000 i månaden så tar det tid.
Minns att det var några månaders väntan när D70 kom också.
 
Äntligen!!!

Fick äntligen min D200 idag från Dustin. Tyvärr så hann mörkret lägra sig så det blir inga utomhusbilder förräns imorgon...Vadå bandning???

Mvh
Micke
 

Bilagor

  • _dsc0008_w.jpg
    _dsc0008_w.jpg
    50.4 KB · Visningar: 1,083
Re: Re: Re: D200-leverans

Dajo skrev:
Jag beställde den 1/11 och min Expertbutik i trollhättan har bara "obekräftat".

Dvs den kan komma nu i veckan eller till midsommar...
Det är intressant med tanke på att en kompis till mig beställde sin kamera samma dag som mig men redan fått sin sen nästan en månad tillbaka. Man undrar onekligen hur kösystemet ser ut, finns det egentligen en rättvis fördelning. Nikon själva tycks inte ha en aning.
 
Re: Re: Re: Re: D200-leverans

paul innergård skrev:
Det är intressant med tanke på att en kompis till mig beställde sin kamera samma dag som mig men redan fått sin sen nästan en månad tillbaka. Man undrar onekligen hur kösystemet ser ut, finns det egentligen en rättvis fördelning. Nikon själva tycks inte ha en aning.
Beställde ni från samma butik?
 
Skallagrim skrev:
Fick äntligen min D200 idag från Dustin. Tyvärr så hann mörkret lägra sig så det blir inga utomhusbilder förräns imorgon...Vadå bandning???

Mvh
Micke

Kul! Skriv gärna när ni beställde kameran, så att man ungefär kan göra sig en uppfattning om när den dyker upp (alt. ångra sig att man ställde sig i fel kö....)

/Allan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.