Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lenscoat

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett lenscoat (eller motsvarande) till ett 500, Jag skiter i kamoflagen utan bara intresserad av två saker? Då jag redan har camotejp på objektivet.

Hur mycket skyddar en lenscoat linsen. Repor och likanade i skogen.
Hur mycket är det i vägen när man skall fotografera. Komma åt knappar och liknade.

Jag är speciellt intresserade av er som köpte ett till era telen och nu så ligger det bara i lådan och varför...

Här har du ett fint alternativ till "orginalet".. http://www.outdoorphotographygear.co.uk/otheritems.html
Jag har använt deras produkter på ett Canon 400mm f/5.6L, När jag satte på det så åkte det inte av igen..!
Skyddar hela objektivet så man skulle väl kunna dra runt på det i snårbuskar mm, är ju också ganska tjock, som medför en viss stötdämpning..
Det går fortfarande att komma åt alla knappar, men på vissa av dom större telegluggarna så sitter det ett genomskinligt plastfönster över knapparna som kan försvåra handhavande, men det är ditsytt så bara att sprätta bort om man känner för det.

Jag tycker att objektivet är skönare att hålla i med lenscoaten på, håller också lite kyla borta så du blir inte lika kall om fingrarna...

Hoppas det besvarade nån av dina funderingar..! :)

Mvh. Henke

Jag köpte ett sånt här till mitt 500:

http://www.wildlifewatchingsupplies...prene-lens-and-hood-cover-sets-for-Canon.html

Bra pris och kvalitet.

Efter att jag satte på detta har jag inte tagit av det en enda gång. Det är lagom tjockt för att skydda objektivet både från milda stötar och repor, det gör att det inte blir lika kallt att hantera på vintern samt att det inte blir lika iögonfallande.

Enda nedsidan är att man får vika en av sektionerna åt sidan för att komma åt knapparna på objektivet, men de gångerna jag gör detta under aktiv fotografering är lätträknade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar