Annons

Leica S2

Produkter
(logga in för att koppla)
17-40/4L ger bättre kantskärpa och mindre vinjettering, exakt hur mycket det skiljer i övrigt känner jag inte till.




Bättre kantskärpa med 17-40?
Det stämmer inte med verkligheten jag hade min 16-35 version 2 på service o var tvungen att låna en 17-40 för ett jobb utomlands. Den var rent ut sagt urusel på en 5D mark 2 riktigt dålig du kunde se att kantskärpan var kass även på en web bild.

Kör du däremot på en aps-c kamera så funkar 17-40 helt ok.
Vill ni ha riktig bra kantskärpa kan jag tipsa om zeiss 21mm den kommer till canon i höst jag har den till min D3X bla. Något som förvånade mig var att 17-40 uppträdde klart sämre i motljus än min 16-35.
 
När jag körde mellamformat så hade jag sällan dom problemen som jag har tex med canon/Nikons optik. Jag har hittils inte stött på någon mellanformats oprik/zeiss som inte varit bra. Jag är helt övertygad om att leica optik till s2 kommer vara i absolut toppklass, det vore totalt meningslöst annars att ta fram en mellanformats kamera om den ska kunna slå sig in på marknaden.
Själv så försöker jag hålla ner på vikten och kommer npg inte kliva på leican även om jag skulle vara sugen. Tycker även D3x är för tung att släpa på utomlands o kommer antingen innhandla en 5D mark 2 igen dels pga av vikten samt den riktigt bra zoomen 70-200 f4is.
 
Nummer 5/09, Profifoto spezial 84.

Finns som pdf här. En pdf är inte riktigt samma sak som att se bilderna på papper, men innehållet kanske är intressant.


Tack för filen - det är rätt, den ger inte riktigt samma uppfattning som pappersbilden. I artikeln finns heller inte detaljförstoringen av "flickan i svart":s vänstra - på bilden högra öga - där varje por och hårstrå kan fingranskas.
Hälsn. Sven-Herman (en gammal kuf som rusade runt på stan 1941 med Per Olow).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.