lonian
Aktiv medlem
Jag tycker personligen att 2560x1440 @ 27" är gränsfall till för litet, dvs menyer mm blir lite för små, men det är ju en smaksak. Visst, man kan ställa in skalning mm så att såna saker blir större men det funkar ju lite sisådär i olika program i Windows.
Idag har jag 2560x1440 @ 31,5" och tycker att det är OK, men då är pixeltätheten nästan lite för låg istället 4K hade varit trevligt men då är pixeltätheten för hög på 32".
Monitorerna du länkar till har båda matt panelyta vilket jag uppskattar (mindre problem med reflexer). Båda verkar ha höj och sänkbar fot. Asus verkar ha lite mer granulära inställningsmöjligheter vad gäller färg bl a utöver färdiga lägen (som jag inte vet ifall någon använder).
Min personliga preferens är att Samsung gör bra paneler som gillas av många men ofta känns resten av bygget lite plastigt. Samtidigt skall sägas att jag inte sett någon av dessa monitorer i verkligheten.
Jag har både en 27 och 32 tum med 2560 x 1440 pixlar. Man kan tro att det ska synas skillnad och bättre på 27an, men jag upplever dem lika skarpa båda två.
Jag har placerat 27an närmre mig och 32an några decimeter längre ifrån så när jag ser dem båda upplevs dem nästan samma storlek.