Annons

Leica S2

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det var inte direkt lätt att begripa med tanke på vad han skrev innan, till synes på fullt allvar:

"Det som lockar med leican/Hasselblad är att deras optik kör över småbildsjunk optiken till Nikon/canon."

Det var dock inte samma person som skrev de två inläggen :p
 
Nu var det ju inte jag som skrev det förstås ...
Ajdå, det såg jag inte. Jag trodde det var samma person som svarade på min replik. Jag ber om ursäkt!

Svar till Martin: deras värden uppmätningar sammanfaller på intet sätt de resultat jag har fått från olika canonobjektiv vilket fler än jag har påpekat
du kan ju jämföra med www.photozone.de och deras resultat från de två objektiven.

dessutom så har jag testat 3st 17-40 och ingen var direkt bra .
17-40 är ojämt och man skall ha jäkla tur att få ett som fungerar, speciellt med 5d där resultatet har blivit hårresande dåligt om man inte bländar ner till 8-11
Nu förstår jag inte riktigt. Länken jag postade visar ju just att 17-40 är oskarpare än 17-55. Är det inte precis vad du har upplevt?
 
Denna kamera får en att dregla, och finns det några som kan hota Hasselblad bland mode / reklam plåtisarna så är det nog Leican. Dock så kan man undra vart den kommer att ligga prismässigt nu när Hasselblads grejer börjat bli ""billiga"", men man får en faktiskt en H3DII-31 med glugg för 120.000:- numera.
 
Leica S2:s kapacitet

Av de bilder jag sett i LFI (LEICA FOTOGRAFIE INTERNATIONAL) kommer S2 utan vidare att kunna prestera bilder av så hög klass att den i praktiken kommer att i alla lägen kunna ersätta Hasselblad. Som Leica så riktigt hävdar "det finns en gräns för hur mycket man i praktiken förstorar ett original och för vad det mänskliga ögat kan uppfatta ifråga om skärpa och färgtrohet" och den gränsen passerar tekniskt sett S2 i det skick den nu presenteras med lätthet. Den är inte bara synnerligen potent utan också
mycket snabb.
 
Ännu intressantare med S2 systemet är gluggarna. Jag tror inte att det finns något som ens kommer i närheten i det övriga mellanformatssegmentet. Framförallt är dom ungefär lika skarpa på alla fotograferingsavstånd. Dessutom är kameran väldigt smidig för sensorformatet, som en småbildskamera ungefär.

Men prislappen hamnar nog utanför vad de flesta av oss har råd med är jag rädd.

http://www.s.leica-camera.com/
 
Senast ändrad:
Leica-gluggar

Ja, det har Du nog rätt i. Är man inte yrkesfotograf så får man nog nöja sig med M8:an om man vill ha en bra digitalkamera av Leicas fabrikat.

Jag fick LFI nr 5/2009 idag och där presenterar man centralslutaren som lär komma att finnas i de flesta nya objektiven. Kameran har ju också ridåslutare, automatisk avståndsinställning etc om man vill använda sådan. Jag har förstått att Leica även kommer att hyra ut kameran.
 
Ännu intressantare med S2 systemet är gluggarna. Jag tror inte att det finns något som ens kommer i närheten i det övriga mellanformatssegmentet. Framförallt är dom ungefär lika skarpa på alla fotograferingsavstånd. Dessutom är kameran väldigt smidig för sensorformatet, som en småbildskamera ungefär.
Intressant att de inte har något riktigt ljusstarkt objektiv. För den som vill ha kort skärpedjup finns det värre till 24x36, även om de kanske inte är i närheten av lika skarpa.
Normalen 70/2,5 motsvarar 56/2 på småbildsformatet. Inte så upphetsande.
 
Intressant att de inte har något riktigt ljusstarkt objektiv. För den som vill ha kort skärpedjup finns det värre till 24x36, även om de kanske inte är i närheten av lika skarpa.
Normalen 70/2,5 motsvarar 56/2 på småbildsformatet. Inte så upphetsande.

Tja, vi blir väl upphetsade av olika saker kanske ;).
Personligen använder jag det extremkorta skärpdjupet ganska sällan vid praktisk fotografering.

Men vill man ha riktigt kort skärpdjup kan man ju göra en inteckning på lägenheten och köpa den nya noctilux 50/0,95 till sin M.
 
Av de bilder jag sett i LFI (LEICA FOTOGRAFIE INTERNATIONAL) kommer S2 utan vidare att kunna prestera bilder av så hög klass att den i praktiken kommer att i alla lägen kunna ersätta Hasselblad. Som Leica så riktigt hävdar "det finns en gräns för hur mycket man i praktiken förstorar ett original och för vad det mänskliga ögat kan uppfatta ifråga om skärpa och färgtrohet" och den gränsen passerar tekniskt sett S2 i det skick den nu presenteras med lätthet. Den är inte bara synnerligen potent utan också
mycket snabb.

Klart att Leica hävdar att det finns en övre gräns, de är ju omkörda på pappret av Hasselblad, Leaf, Sinar och Phase One innan kameran nått ut i butik. Det finns ingen övre gräns ute i verkligheten. Det borde den digitala 645-sensorn var ett tecken på. Tror den första från Phase One har 60,5MP (P65+).
 
Klart att Leica hävdar att det finns en övre gräns, de är ju omkörda på pappret av Hasselblad, Leaf, Sinar och Phase One innan kameran nått ut i butik. Det finns ingen övre gräns ute i verkligheten. Det borde den digitala 645-sensorn var ett tecken på. Tror den första från Phase One har 60,5MP (P65+).

Iofs kan man hävda att en oändlig upplösning skulle ge oändliga möjligheter att detaljförstora/delförstora bilder. Men sanningen är ju den att den flesta bilder görs för att betraktas på ett normalt betraktningsavstånd vilket betyder minst ungefär lika med bilddiagonalen. Ganska få bilder i meterformat är gjorda för att granskas med lupp eller mikroskop. Dessutom kommer optiken och det populära skärpdjupet att sätta begränsningar för upplösningen. Normalt räknar man något som skarpt om oskärpecirklarna är mindre än 1/1500 del av bilddiagonalen. Detta innebär att bilden betraktad på ett normalt betraktningsavstånd uppfattas som skarp (bättre är inte ögat).

Det finns säkert olika applikationer där man har användning för en högre upplösning, men då ställer det också motsvarande krav på optiken, och det är väl lite där man är. Det är svårt att göra optik till rimliga kostnader som presterar bättre vg upplösning än vad dagens sensorer klarar av. Det är nog många gånger smartare att hålla igen lite på upplösningen till förmån för dynamik.

Det intressanta vore i så fall större sensorer inte fler pixlar på samma yta.

När det gäller Leicas S-system så siktar man in sig på segmentet som vill ha mellanformatskvalitet men samtidigt tycker att mellanformatssystemen är för klumpiga. Huruvida de lyckas eller ej får framtiden utvisa.
 
Senast ändrad:
Klart att Leica hävdar att det finns en övre gräns, de är ju omkörda på pappret av Hasselblad, Leaf, Sinar och Phase One innan kameran nått ut i butik. Det finns ingen övre gräns ute i verkligheten. Det borde den digitala 645-sensorn var ett tecken på. Tror den första från Phase One har 60,5MP (P65+).

Om Du sett några av Leicas bilder så skulle Du nog inte uttala Dig som Du gör. Betr. övre gräns i praktiken så finns den faktiskt - när har man anledning att förstora bilder till 6x9 meter och det är lätt att konstatera att Dina ögon också sätter en gräns - om Du inte tror mig så gå till ögonläkaren och testa hans tavla!
 
Tja, vi blir väl upphetsade av olika saker kanske ;).
Personligen använder jag det extremkorta skärpdjupet ganska sällan vid praktisk fotografering.

Men vill man ha riktigt kort skärpdjup kan man ju göra en inteckning på lägenheten och köpa den nya noctilux 50/0,95 till sin M.

I det här sammanhanget måste vi också komma ihåg att det rör sig om digital fotografi där informationen från de registrerande pixlarna efter-bearbetas. Här har Leica en nyhet som gör att kameran blir dubbelt så snabb som en Canon elle Nikon!
 
Om Du sett några av Leicas bilder så skulle Du nog inte uttala Dig som Du gör. Betr. övre gräns i praktiken så finns den faktiskt - när har man anledning att förstora bilder till 6x9 meter och det är lätt att konstatera att Dina ögon också sätter en gräns - om Du inte tror mig så gå till ögonläkaren och testa hans tavla!

Som jag sa, så finns det ingen gräns ute i verkligheten. Den teoretiska övre gränsen kommer att köras över sju gånger om. Sen sätter sig utvecklarna ner och börjar skissa på hur de ska göra det en åttonde gång, det är så det funkar. Hade man brytt sig om teoretiska maxgränser så hade man slutat för länge sen. Det kommer att bli mersmak på fullformat inom 645 också.

Jag har sett bilder från S2 i Profifoto, om det hjälper.
 
Leica M3, M8 och S2

ISO-tal. Min M8 erbjuder 160-2500 ISO. Ställer man in kameran på 2500 ISO kan man också fotografera på ett sätt som inte var möjligt med M3 och film. Detta är säkert anledningen till att objektiven till S2 har en ljusstyrka på 2,5 i st f exvis 1,4. Pixelinformationen bearbetas ju!

En jämförelse mellan analog och digital fotografi kan därför inte göras annat än när det gäller på bildskärm eller papper redovisat resultat. Här visar S2 sin styrka med bilder med en helt makalös upplösning. Jag tror att Leica med den nya S2 än gång är banbrytande. Med M3 och långsam ortokromatisk film och specialframkallare har jag med Summicron 2/35 bl 8 lyckats komma till resultat som närmar sig 37 megapixel. Negativet ser nästan ingenting ut men vid ökad förstoring träder hela tiden nya detaljer fram ur de mörkare partierna. Hur den digitala bearbetningen av informationen från Bayermönstrets avlånga pixlar går till när det gäller S2, vet jag inte men förmodligen har sensorn, objektiven och programmet anpassats på ett genialt sätt. Av den anledningen hävdar Leica att man i praktiken med S2 dubbelt så snabbt uppnår ett optimalt resultat. Att gå längre är m a o meningslöst. Ett fotografi är ju heller inte bara resultatet av teknisk fullkomlighet hos hjälpmedlen utan i minst lika stor eller större grad beroende av fotografens fysiska och psykiska begåvning.
 
Det hjälper mig föga att skaffa en Bohlin gitarr eftersom jag inte kan spela gitarr men klangen och egenskaperna finns där för en som kan spela.
 
I det här sammanhanget måste vi också komma ihåg att det rör sig om digital fotografi där informationen från de registrerande pixlarna efter-bearbetas. Här har Leica en nyhet som gör att kameran blir dubbelt så snabb som en Canon elle Nikon!

Om S2 blir <lika> snabb som en Nikon eller Canon är det ett enormt steg fram för Leica. M8 är ju tyvärr enormt seg.
Leica ligger med vad som finns att köpa i dag riktigt långt efter andra kameratillverkare vad gäller erfarenhet av elektronik, så om de har kommit ifatt och till och med blivit snabbare än konkurenterna vore imponerande. Och välkommet.
 
ISO-tal. Min M8 erbjuder 160-2500 ISO. Ställer man in kameran på 2500 ISO kan man också fotografera på ett sätt som inte var möjligt med M3 och film. Detta är säkert anledningen till att objektiven till S2 har en ljusstyrka på 2,5 i st f exvis 1,4. Pixelinformationen bearbetas ju!
Att jämföra med film känns ganska utdaterat, då det finns kameror idag som utan större problem kan använda ISO 6400 tillsammans med optik med f/1,4. Det är möjligt att S2 får ännu bättre brusegenskaper, men det tror jag först när jag ser det eftersom man antagligen lagt krutet på annat om den ska konkurrera med mellanformat.

Visst räcker f/2,5 långt, men det känns ändå som en miss att inte erbjuda ljusstarkare objektiv också. Det kanske kommer, vem vet.
 
Om S2 blir <lika> snabb som en Nikon eller Canon är det ett enormt steg fram för Leica. M8 är ju tyvärr enormt seg.
Leica ligger med vad som finns att köpa i dag riktigt långt efter andra kameratillverkare vad gäller erfarenhet av elektronik, så om de har kommit ifatt och till och med blivit snabbare än konkurenterna vore imponerande. Och välkommet.

Jag tyckte jag läste att det är Fujitsu som ordnat elektroniken.
Hälsningar
Sven-Herman
 
Som jag sa, så finns det ingen gräns ute i verkligheten. Den teoretiska övre gränsen kommer att köras över sju gånger om. Sen sätter sig utvecklarna ner och börjar skissa på hur de ska göra det en åttonde gång, det är så det funkar. Hade man brytt sig om teoretiska maxgränser så hade man slutat för länge sen. Det kommer att bli mersmak på fullformat inom 645 också.

Jag har sett bilder från S2 i Profifoto, om det hjälper.

I vilket nummer var det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.