Det viktigaste är framförallt vilket resultat man får fram när hela kedjan sensor objektiv etc används.
Har använt det mesta och bytt ofta mellan olika system. Detta är mina reflektioner.
1. Canon och Nikon har fantastisk teleobjektiv både fasta och zoomar. Allt över 70mm och i proffssegmentet är i princip så bra man kan önska.
2. Med undantag för Nikons 14-24mm så är Canon Nikon skärpemässigt sopiga på vidvinkelsidan. Även om de har några godbitar tex canon 35/1,4 L.
3. Hasselblad/Fuji, Zeiss, Leica har knappt inga extrema teleobjektiv men man kan köpa ett normala objektiv (vidvinklar normalobjektiv och korta teleobjektiv) för 10000-50000 kr och det märks på kvalitén. Superskärpa, fina motljusegenskaper och fullt användbara på största bläandaren.
4. Canon skall ha en eloge för sina ljustarka L objektiv 24mm, 35mm, 50mm, 85mm 135mm som är en fröjd att använda men de är inte bättre än Leicas/Zeiss dito. Möjligen lika bra i något fall.
5. Kameror utan AA-filter ger överlägsen skärpa. Leica M8, PhaseOne och Hasselblad saknar AA-filter och det ger helt underbara filer som knappt behöver skärpas. En gång utan AA-filet - aldrig mer AA-filter.
Om jag skall sammanfatta det.
- Vill man har zoom, vädertätning, höga ISO och tele köp Canon eller Nikon, jag kör själv med en Nikon D300 14-24 17-55 och 70-200 funkar finfint .
- Vill man använda stora bländare, ha utmärkat mötljusegenskaper och super skärpa och skiter i tele och höga ISO, köp Leica/Zeiss eller Hasselblad. Kör själv med Leica M8 16mm 18mm 28mm 35mm vilket är som en dröm när det passar.
- Vill man fotografera i dåligt ljus och ha höga ISO köp Canon FF och 24mm 35mm 50mm 85mm 135mm, Oslagbar kombination för dessa förhållanden. Har tyvärr ingen sådan ljust nu.