elmqvist skrev:
Kom ingen nu får ni ge er. Pressfotografi är bara en liten del av all professionell fotografi.
Det låter som en teknikintresserad som kommer fram till en för att titta på ens kameror och inleder med "och i vilken tidning kommer den bilden in i".
Det finns bla:
Reklamfotografer
Matfotografer
Bröllopsfotografer
Arkitekturfotogrefer
Inredningsfotografer
Dokumentärfotografer
Sjukhusfotografer
Äventyrsfotografer
Krigsfotogrefer
Konstfotografer
Resefotogrefer
Pressfotogrefer
Indrottsfotografer
OSV ja ni förstår vad jag menar.
För det första så används nästan uteslutande digitala kameror i all form av professionell fotografi, kvalitén är numera så mycket bättre och framförallt så är effektiviteten så mycket högre med dem att man helt enkelt inte råd med något annat ur ett ekonomiskt perspektiv. Därför används Leica M nästan aldrig, fram till nu när Leica M8 har kommit
För en modern pressfotograf är just mångsidighet och snabbhet något av ett signum, och då är dagens snabba proffskameror från Nikon och Canon överlägsna. Detta är dock ingen nyhet utan var redan en realitet på 80-talet.
Det är dags att avliva myten om att Leica skulle vara pressfotografernas favorit. Däremot är den nog fortfarande dokumentärfotografernas favorit.
Leica M används nästan alltid som ett komplement till en befintlig kamerautrustning, den är liten och diskret och ger bilder som är "second to none" vad beträffande kvalité. Dess viberationsfria slutare och säkra avständsinställning gör den perfekt för tillgängligtljusfotografi, dess enda konkurent skulle vara Canon 5D pågrund av sina fina brusegenskaper. Så var det också under den analoga-eran.
Nu när det finns en digital M8 så är jag övertygad att en hel del professionella fotografer kommer skaffa en sådan som just ett komplement. Priset avskräcker inte direkt och ligger i linje med andra proffessionella DSLR kameror med APS-C APS-H, FF sensor.
Detta tillsammans med en stor portion fotografiska finsmakare och samlare torde M8 bli en riktigt lyft för Leica som behöver en kassako.
Själv är jag inte pressfotograf utan snarare, reklam-bröllops-rese-dokumentär-fotograf och använder Hasselblad H2 + P30 bakstycke. För mig så är en Leica M8 ett perfekt komplement.