Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M8 är här! -Jaha?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Med lite mer humana priser skulle dom troligen få sälja betydligt mer kameror och tillbehör, förstår inte hur Leica tänker.

Man får ju tveklöst en betydligt bättre dslr kamerautrustning för samma pengar.

kent.


Å vad gäller Leica och humana priser....
Zeiss har ju numera sina nya ZM-objektiv i Leicas M-fattning...
Och, objektiven är uträknade även för den kommande digitala Zeiss-kameran, så dessa objektiv bör passa även Leica M8 utmärkt!

Och vänner,
Zeiss gör inga dåliga grejer,
och har inte gjort det denna gång heller!!!

Och,
objektivpriserna ligger på 1/2 av Leicas M-gluggars priser...

Och här är sortimentet fn!


Super Wide Angle Lenses
Distagon T* 2.8/15 ZM
Distagon T* 4/18 ZM
Biogon T* 2.8/21 ZM
C Biogon T* 4,5/21 ZM

Wide Angle Lenses
Biogon T* 2.8/25 ZM
Biogon T* 2.8/28 ZM
Biogon T* 2/35 ZM

Standard Lenses
Planar T* 2/50 ZM
C Sonnar T* 1.5/50 ZM

Tele Lens
Sonnar T* 2/85 ZM Cameras


Ps. Kolla de två nya vidvinklarna :)
Distagon T* 4/18 ZM, C Biogon T* 4,5/21 ZM...
 
Kom ingen nu får ni ge er. Pressfotografi är bara en liten del av all professionell fotografi.

Det låter som en teknikintresserad som kommer fram till en för att titta på ens kameror och inleder med "och i vilken tidning kommer den bilden in i".

Det finns bla:
Reklamfotografer
Matfotografer
Bröllopsfotografer
Arkitekturfotogrefer
Inredningsfotografer
Dokumentärfotografer
Sjukhusfotografer
Äventyrsfotografer
Krigsfotogrefer
Konstfotografer
Resefotogrefer
Pressfotogrefer
Indrottsfotografer

OSV ja ni förstår vad jag menar.

För det första så används nästan uteslutande digitala kameror i all form av professionell fotografi, kvalitén är numera så mycket bättre och framförallt så är effektiviteten så mycket högre med dem att man helt enkelt inte råd med något annat ur ett ekonomiskt perspektiv. Därför används Leica M nästan aldrig, fram till nu när Leica M8 har kommit

För en modern pressfotograf är just mångsidighet och snabbhet något av ett signum, och då är dagens snabba proffskameror från Nikon och Canon överlägsna. Detta är dock ingen nyhet utan var redan en realitet på 80-talet.

Det är dags att avliva myten om att Leica skulle vara pressfotografernas favorit. Däremot är den nog fortfarande dokumentärfotografernas favorit.

Leica M används nästan alltid som ett komplement till en befintlig kamerautrustning, den är liten och diskret och ger bilder som är "second to none" vad beträffande kvalité. Dess viberationsfria slutare och säkra avständsinställning gör den perfekt för tillgängligtljusfotografi, dess enda konkurent skulle vara Canon 5D pågrund av sina fina brusegenskaper. Så var det också under den analoga-eran.

Nu när det finns en digital M8 så är jag övertygad att en hel del professionella fotografer kommer skaffa en sådan som just ett komplement. Priset avskräcker inte direkt och ligger i linje med andra proffessionella DSLR kameror med APS-C APS-H, FF sensor.

Detta tillsammans med en stor portion fotografiska finsmakare och samlare torde M8 bli en riktigt lyft för Leica som behöver en kassako.

Själv är jag inte pressfotograf utan snarare, reklam-bröllops-rese-dokumentär-fotograf och använder Hasselblad H2 + P30 bakstycke. För mig så är en Leica M8 ett perfekt komplement.
 
elmqvist skrev:
Kom ingen nu får ni ge er. Pressfotografi är bara en liten del av all professionell fotografi.

Det låter som en teknikintresserad som kommer fram till en för att titta på ens kameror och inleder med "och i vilken tidning kommer den bilden in i".

Det finns bla:
Reklamfotografer
Matfotografer
Bröllopsfotografer
Arkitekturfotogrefer
Inredningsfotografer
Dokumentärfotografer
Sjukhusfotografer
Äventyrsfotografer
Krigsfotogrefer
Konstfotografer
Resefotogrefer
Pressfotogrefer
Indrottsfotografer

OSV ja ni förstår vad jag menar.

För det första så används nästan uteslutande digitala kameror i all form av professionell fotografi, kvalitén är numera så mycket bättre och framförallt så är effektiviteten så mycket högre med dem att man helt enkelt inte råd med något annat ur ett ekonomiskt perspektiv. Därför används Leica M nästan aldrig, fram till nu när Leica M8 har kommit

För en modern pressfotograf är just mångsidighet och snabbhet något av ett signum, och då är dagens snabba proffskameror från Nikon och Canon överlägsna. Detta är dock ingen nyhet utan var redan en realitet på 80-talet.

Det är dags att avliva myten om att Leica skulle vara pressfotografernas favorit. Däremot är den nog fortfarande dokumentärfotografernas favorit.

Leica M används nästan alltid som ett komplement till en befintlig kamerautrustning, den är liten och diskret och ger bilder som är "second to none" vad beträffande kvalité. Dess viberationsfria slutare och säkra avständsinställning gör den perfekt för tillgängligtljusfotografi, dess enda konkurent skulle vara Canon 5D pågrund av sina fina brusegenskaper. Så var det också under den analoga-eran.

Nu när det finns en digital M8 så är jag övertygad att en hel del professionella fotografer kommer skaffa en sådan som just ett komplement. Priset avskräcker inte direkt och ligger i linje med andra proffessionella DSLR kameror med APS-C APS-H, FF sensor.

Detta tillsammans med en stor portion fotografiska finsmakare och samlare torde M8 bli en riktigt lyft för Leica som behöver en kassako.

Själv är jag inte pressfotograf utan snarare, reklam-bröllops-rese-dokumentär-fotograf och använder Hasselblad H2 + P30 bakstycke. För mig så är en Leica M8 ett perfekt komplement.



Håller med i stort...! :)

Brukar säga,
om jag jobbade som yrkesfotograf/tidningsfotograf,
där snabba bildleveranser är det viktigaste,
klart jag använde en digitalkamera!!
Självklart!!

Men jag är "konstnär" ;)
därför funkar en M Leica bra! :)
Å fortfarande en analog, men jag skannar negativen...!

Ps. Och kul nu med Zeiss nya gluggar...
som passar även på M Leican... :)
 
Senast ändrad:
Inget för sketna pressfotografer!

eller vad fan menar du?
Jag har gjort det mesta du räknade upp utom sjukhusfotografering. Men jag känner en.
Blod i organiserad form kommer en lite för nära. Oorganiserat med pang och dunder ska det vara.
När det gäller ateljétagningar med studiostativ föredrar jag nog bladaren med "skorstenen" det är mycket bekvämare än att krypa ihop och kika i en småbildskamera.
Hur man skiljer på en pressfotograf och en dokumäntärfotograf vet inte jag. Hybris kanske?
 
eller vad fan menar du?
Jag menade att det är väldigt få pressfotogafer som åker till en presskonferens eller trafikolycka med en analog Leica idag och att det även gällde på det analoga 80-talet.

Leica har är ett bra komplement för vilken fotograf som helst som vill lägga upp pengarana det kostar. För en professionell fotograf är priset på M8 helt OK.

Hur man skiljer på en pressfotograf och en dokumäntärfotograf vet inte jag. Hybris kanske?
Enigt mig så är en pressfotograf är en form av dokumentärfotograf dock så har pressfotografen en deadline att möta vilket gör tiden avgörande och ett signum för alla tidningsanställda i synnerhet inom dagspress. Dokunetärfotografen har däremot längre tid på sig och lägger större vikt vid att smälta in och inte störa.

Vad jag ville belysa var att Leica inte är uträknad som ett professionellet verktyg bara för att de flesta pressfotografer väljer en stor och snabb Nikon eller Canon. Det finns så många andra fotografiska områden som som kan attraheras av en Leica M8.

Dessutom är det så att de flesta som jobbar med fotografi har flera kameror som passar olika ändamål och det är här en Leica M8 kommer in precis som en bänkkamera eller en Lomo.

Med andra ord man behöver inte vara en pressfotograf för att köpa en Leica M8, snarare tvärt om.
 
Deadline avgör?

Alla proffessionella fotografer har väl någon form av deadline. Jag har tagit julbilder i augusti för dagstidningar. Julbord, gran och hela baletten och jag har tagit brandbilder en minut före pressläggning.
Jag räknar nog tex Bob Capa som pressfotograf, det var så fort som möjligt som gällde där. Dokumentärfoto blev det sen när man "skrev boken".

Men nu vore det kanske bra om vi kom tillbaka till ämnet:
-Är ni nöjda med Leica M8 eller inte.
-Hade ni väntat er mer av Leica M8:a eller är M8:an tillräckligt fylld av oväntat "godis".
 
Tillräckligt ofylld av onödigt tjafs.
Enkel och i rätt format/storlek/material.
Lagom upplösning och rätt raw-konverterare.

Möligen lite vädertätning saknas.
 
Re: Deadline avgör?

LittleCapa skrev:
Alla proffessionella fotografer har väl någon form av deadline. Jag har tagit julbilder i augusti för dagstidningar. Julbord, gran och hela baletten och jag har tagit brandbilder en minut före pressläggning.
Jag räknar nog tex Bob Capa som pressfotograf, det var så fort som möjligt som gällde där. Dokumentärfoto blev det sen när man "skrev boken".

Men nu vore det kanske bra om vi kom tillbaka till ämnet:
-Är ni nöjda med Leica M8 eller inte.
-Hade ni väntat er mer av Leica M8:a eller är M8:an tillräckligt fylld av oväntat "godis".


Som sagt,
jag väntar på fullformatsensor... :)
B)
 
Jag använder och har använt Leica kameror för att förtjäna mitt dagliga bröd i över 20 år.
Det intressanta är att jag fortfarande har kvar samma kameror, en CL och en M4P (har på senare år också kompletterat med en M6).

Under samma perion har jag förbrukat 6 generationer Nikon kameror.

Tar jag min Leica CL med ett biogon 21/2.8, sätter bländaren på 8 så jag för ok focus från 1 meter till oändlighet så har jag fått en otrolig liten och lättarbetad utrustning som går ner i västfickan och som inte skrämmer slaget ur folk.
Dessutom är bildkvaliten outstanding.
Vad jag dock har saknat är snabbheten jämfört med en modern digitalkamera.

Så, då är väl allt som det skall när den nya M8an änligen har lanserats. Det är ju bara att beställa en, trots det löjeväckande priset.

Tyvärr kommer jag aldrig att köpa eller använda en M8a.
Mitt älskade 21 mm blir plötsligt ett 30 mm och den brännvidden kommer jag inte överens med.
Så tanken är att jag med kameran måste skaffa ett antal extrema vidvinklar samt att mina 75 och 90 mm gluggar plötsligt blir onödigt långa.

Alf johansson förklarade ovan varför kameran inte har släppts med en fullformat sensor, han har förmodligen rätt.
Men faktum kvarstår, så länge alla mina optiker plötsligt byter skepnad för att jag sätter dom på ett annat kamerahus så får nog kameran bedömas som helt oandvändbar, byggkvalietet och känlsla till trots.

Någon skrev att detta andades desperation från Leicas sida, jag håller med.
Om man inte har tekniken att tillverka en fullformats sensor så ge då fan i att släppa ut en halvmesyr på marknaden, det sänker bara kamerans i övrigt goda renome.
 
Jonas Hasting skrev:


Tyvärr kommer jag aldrig att köpa eller använda en M8a.
Mitt älskade 21 mm blir plötsligt ett 30 mm och den brännvidden kommer jag inte överens med.
Så tanken är att jag med kameran måste skaffa ett antal extrema vidvinklar samt att mina 75 och 90 mm gluggar plötsligt blir onödigt långa.



R-D1:an är ju kanske nu inte riktigt ett proffshus, men 15 mm blir ju på ca 21 mm på den. En kombination som jag tycker att fungerar för en viss typ av fotografering helt OK.

Ex:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/797381.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/781116.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/768053.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/768050.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/781066.htm?set=lp

dvs det finns ett litet litet litet alternativ till digital rangefinder som man kunde pröva på förrän man satsar på en M8. Kanske. Eventuellt.
 
Torbjörn, ett tänkvärt alternativ, utan tvekan.

Jag har faktiskt tittat närmare på R-D1an från Cosina/HP, och det är absolut ingen dålig kamera.
Kombinerar man den med Voigtländers extremt prisvärda vidvinklar så har man ett betydligt mera plånboksvänligt system.

Voigtländer optiken är förmodligen tillräckligt skarptecknande för R-D1ans (eller M8ans för den delen) upplösning.

Den berömda Leica känslan innfinner sig dock inte, men den kan man ändå inte fakturera kunderna för.
 
Jonas Hasting skrev:
Torbjörn, ett tänkvärt alternativ, utan tvekan.

Jag har faktiskt tittat närmare på R-D1an från Cosina/HP, och det är absolut ingen dålig kamera.
Kombinerar man den med Voigtländers extremt prisvärda vidvinklar så har man ett betydligt mera plånboksvänligt system.

Voigtländer optiken är förmodligen tillräckligt skarptecknande för R-D1ans (eller M8ans för den delen) upplösning.

Den berömda Leica känslan innfinner sig dock inte, men den kan man ändå inte fakturera kunderna för.

Precis! Och dessutom har Epsonens pris kommit ner till OK klass. 3000 euro var nog ganska saftigt. Skärpan har jag varit mycket nöjd med. Använder CV:s 15, 21, 35 mm regelbundet.

men den lins som var otroligt skarp var Industar-22 ...

Dessutom har människorna varit nöjda med Leicas 50 mm 1.0 och CV 28 mm 1.9.

Hur som haver så är objektivutbudet till både RD:n och M8:an egentligen enormt.
 
Mitt älskade 21 mm blir plötsligt ett 30 mm och den brännvidden kommer jag inte överens med.
Så tanken är att jag med kameran måste skaffa ett antal extrema vidvinklar samt att mina 75 och 90 mm gluggar plötsligt blir onödigt långa.
Tja alla brännvidderna blir förskjutna ett steg så egentligen handlar det om att skaffa sig en ny vidvinkel.
Kör man med 21,35,75 så blir det 18,28,50 helt ok förändring tycker jag.

Någon skrev att detta andades desperation från Leicas sida, jag håller med.
Om man inte har tekniken att tillverka en fullformats sensor så ge då fan i att släppa ut en halvmesyr på marknaden, det sänker bara kamerans i övrigt goda renome.
Så klart det är stressande situation för Leica. Om inte M8 tas emot och accepteras på marknaden så kommer Leica vara slut som företag innan 2008.

Leica behöver nyförsäljning och inte en hög med konservativa samlare som letar originalla serienummer på gamla Leica godingar.

Om cropfaktorn på X1,33 är priset för att kunna komma ut på marknaden och överlevnad så är det helt OK.
 
Jonas Hasting skrev:
Torbjörn, ett tänkvärt alternativ, utan tvekan.

Jag har faktiskt tittat närmare på R-D1an från Cosina/HP, och det är absolut ingen dålig kamera.
Kombinerar man den med Voigtländers extremt prisvärda vidvinklar så har man ett betydligt mera plånboksvänligt system.

Voigtländer optiken är förmodligen tillräckligt skarptecknande för R-D1ans (eller M8ans för den delen) upplösning.

Den berömda Leica känslan innfinner sig dock inte, men den kan man ändå inte fakturera kunderna för.

Om man ska vara petig så är det Cosina/Epson.

M
 
1.33x crop eller inget alls? klart man väljer 1.33x crop. Ha tålamod folk! Jag har inget problem med cropen och är det inte tekniskt möjligt med FF för tillfället så är det givetvis bättre att det finns en kamera med crop faktor.
Trött på FF hysterin. Ingen tar bättre bilder pga det och många upptäcker dessutom nackdelarna med det när de väl testat..
 
Leica har inte låst sig vid något sensorformat. Tri-Elmaren tecknar ut fullt. Så det kan ju komma en smpbildssensor i framtiden.
 
froderberg skrev:
Leica har inte låst sig vid något sensorformat. Tri-Elmaren tecknar ut fullt. Så det kan ju komma en smpbildssensor i framtiden.

Precis. Den kommer nog när tiden är mogen och ingen vill nog ha ut den mer än Leica!
Tills vidare får de som verkligen vill ha de allra vidaste vinklarna i hög kvalité med mätsökare köra analogt. De får väl helt enkelt investera i en av Hasselblads nya scanners. :) Den borde väl alla "rika tandläkare" ha råd med ;)
 
MartinB skrev:
Precis. Den kommer nog när tiden är mogen och ingen vill nog ha ut den mer än Leica!
Tills vidare får de som verkligen vill ha de allra vidaste vinklarna i hög kvalité med mätsökare köra analogt. De får väl helt enkelt investera i en av Hasselblads nya scanners. :) Den borde väl alla "rika tandläkare" ha råd med ;)

Tex voigländers 15mm motsvarar 20mm på en M8, och då är den dessutom raktecknande, det ni alla zoom-nördar där ute :)

Dessutom brukar leica-fotografer ha en förkärlek för 28-35-50 plus eventuellt 75-90. Så cropfaktorn 1,33 utgör knappast något problem.

Men jag skulle tro att många leica fotografer fortsätter analogt tills det kommer sensorer med ett lite bättre dynamikomfång, de flesta kör sv/v som bekant.
 
Alf,
Leica M8 kommer antagligen ha väldigt bra dynamiskt omfång. Antagligen i nivå med eller bättre än de bästa neg. filmerna där ute. Dessutom med mindre brus/korn eller vad vi nu ska säga jämfört med film. Sensorn är från Kodak och använder ju samma sensorformula som mellanformatssensorerna från Kodak som har ett stort dynamiskt omfång. M8 blir den första småbildsdigitalaren med 16 äkta bitar i RAW filen :)
 
Svartvitt är nog klokt att vänta med?!

Håller på och skannar in svartvita bilder från 70 och 80-talet. Det värsta är att en del är kopierade för att passa tidningspapper med 4% svällning i svart.
Håller på att bli vansinnig på allt pillande med s/v-profilen utan att sabba färgprofilen. Det är märkligt att det ska vara svårare att få till det svartvita genom hela kedjan kamera/skanner-dator-skrivare. Skulle jag bara plåta svartvitt "för väggen" skulle jag nog också köra analogt. Att plåta i färg och sen förkasta färginformationen blir inte bra sen spelar det ingen roll vem som gjort kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.