Annons

Leica M7 eller Nikon F6

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man vill ha en Voigtländer 35:a, men inte den stora Nocton, vilken är bäst och trevligast?

/Erik
 
Tänker även släpa med min nyinköpta contax rts 3:a med distagon 28mm 2,8 och planar 50 mm 1,7.Vilket tror ni är lämpligast för gatufoto av dessa två objektiv .Någon som har något att säga om rts 3:an positivt eller negativt.
 
eon skrev:
Om man vill ha en Voigtländer 35:a, men inte den stora Nocton, vilken är bäst och trevligast?

/Erik
Förutom Pancake-35:an som Erik nämner finns också en Ultron 35/1,7 men jag har ingen egen erfarenhet av dessa 35:eek:r. Kolla på Photo.net, RFF och Flickr så får du omdömen och bildexempel. Zeiss Biogon M 35/2 har fått väldigt bra kritik men den kostar som Noktonen, drygt $800 i staterna.
 
Felet med Zeiss Biogon, Voigtländer Nocton och Leica Summilux är att de är för stora för att göra en smäcker mätsökarkamera rättvisa tycker jag.

Vad gäller Voigtländers utbud så finns förutom 35/1,2 Nocton som inte intresserar mig en 35/1,7 Ultron, en 35/2,5 Color Scopar Classic alla med gänga.
Och en 35/2,5 Color Scopar PII med bayonet.

Jag söker användarerfarenheter om de olika Color Scopar och Ultron.

/Erik
 
eon skrev:
Felet med Zeiss Biogon, Voigtländer Nocton och Leica Summilux är att de är för stora för att göra en smäcker mätsökarkamera rättvisa tycker jag.

Vad gäller Voigtländers utbud så finns förutom 35/1,2 Nocton som inte intresserar mig en 35/1,7 Ultron, en 35/2,5 Color Scopar Classic alla med gänga.
Och en 35/2,5 Color Scopar PII med bayonet.

Jag söker användarerfarenheter om de olika Color Scopar och Ultron.

/Erik

Jag använder 35 Ultronen och tycker den är helt Ok att jobba med. Den är inte så stor och ljusstyrkan kommer väl till pass tex så här års. Om du inte är intresserad av Noktonen, skulle jag nog rek Ultornen fram om de andra. Prisskillanden är väl inte så stor och plus blir det för just ljusstyrka och gängan. Du kan ju då använda den på gamla ryska och Leica III mätsökare. En stor fördel i mitt tycke.

Ett ex med Ultronen och Agfa Scala 200:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/851015.htm?set=lp

Men, men fundera nog också på Zeiss Ikons 35 mm Biogon. Den är väl inte så stor i alla fall.
 
eon skrev:
Felet med Zeiss Biogon, Voigtländer Nocton och Leica Summilux är att de är för stora för att göra en smäcker mätsökarkamera rättvisa tycker jag.

Vad gäller Voigtländers utbud så finns förutom 35/1,2 Nocton som inte intresserar mig en 35/1,7 Ultron, en 35/2,5 Color Scopar Classic alla med gänga.
Och en 35/2,5 Color Scopar PII med bayonet.

Jag söker användarerfarenheter om de olika Color Scopar och Ultron.

/Erik


Jag har en Leica M6 TTL med en Summicron 50mm och en Color scopar PII 35mm

Den sistnämda ger inte samma skärpa och kontrast
på tex: bl 5,6 eller 8 som Summicron 50mm.
Men man måste ta i beaktande den ruskigt stora prisskillnaden.
Men om du som jag kan leva med denna skillnad så så sparar även du ca: 10000kr jämfört med en Smmicron 35mm.
/Thomas..
 
ThomK skrev:
Jag har en Leica M6 TTL med en Summicron 50mm och en Color scopar PII 35mm

Den sistnämda ger inte samma skärpa och kontrast
på tex: bl 5,6 eller 8 som Summicron 50mm.
Men man måste ta i beaktande den ruskigt stora prisskillnaden.
Men om du som jag kan leva med denna skillnad så så sparar även du ca: 10000kr jämfört med en Smmicron 35mm.
/Thomas..
Personligen skulle jag tro att Zeiss Ikon Biogon 35/2,0 är bland det bästa man kan hitta, dessutom kostar den ca 10000 mindre än Summicronen. Har själv en Summicron 35/2,0 ASPH vilket är en underbar glugg, men som sagt dyr.
 
alf109 skrev:
Personligen skulle jag tro att Zeiss Ikon Biogon 35/2,0 är bland det bästa man kan hitta, dessutom kostar den ca 10000 mindre än Summicronen. Har själv en Summicron 35/2,0 ASPH vilket är en underbar glugg, men som sagt dyr.

Tusan! hehe! o jag som just fått mig själv övertalad att jag inte behöver den ...!!!

kanske en Ultron 28/1.9 ...
 
Jag köpte en Ultron 35.
Det lilla och gedigna motljusskyddet var en anledning samt att det skulle ha lite mildare kontrast än Color Skopar.

En en gång handlade jag från Robert White i England och det är fantastiskt så snabbt de levererar.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.