Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M7 eller Nikon F6

Produkter
(logga in för att koppla)
Yes

Sen lite repor o så på den när man kört med den ett tag, så den blir legendarisk och så, ska bli underbart o kuna ströva runt med en M7!
 
Senast ändrad:
JimSlim skrev:
HEJ!

Jag har en fråga till alla er fotografer som använder med Leica m systemet, jag har länge haft planer på att köpa mig en sådan underbar kamera, och har även provat och hållit i En M6, samt M7. Tyckte dock M7:an kändes snäppet bättre......

Tror M7:an kommer att funka bra!
Skulle jag köpa ny kamera,
alltså en till, vid sidan om min M6:a,
så skulle det vara en svart M7:a!

Varför?
Jo, för att få slutarautomatiken! :)
Ibland,
då det är litet "brådis på sta'n",
skulle M7:an med den funktionen vara en tillgång.

Allt det andra på en M Leica, har för mig varit väl fungerande från 1959 och till dags dato.
Varför ändra ett vinnande lag!?
/B

Ps. Å digital Leica, att vänta på en så'n...!?
Nu är nu, och spekulera på vad som kommer....
inte min stil! ;)
 
Re: Re: Leica M7 eller Nikon F6

Benganbus skrev:
Tror M7:an kommer att funka bra!
Skulle jag köpa ny kamera,
alltså en till, vid sidan om min M6:a,
så skulle det vara en svart M7:a!

Varför?
Jo, för att få slutarautomatiken! :)
Ibland,
då det är litet "brådis på sta'n",
skulle M7:an med den funktionen vara en tillgång.

Allt det andra på en M Leica, har för mig varit väl fungerande från 1959 och till dags dato.
Varför ändra ett vinnande lag!?
/B

Ps. Å digital Leica, att vänta på en så'n...!?
Nu är nu, och spekulera på vad som kommer....
inte min stil! ;)

Nej varför ändra på ett vinnade koncept :D
Och jim , vackert ex på bilden .. Men m6'an är vackrare!
 
Ett numera väldigt billigt och bra alternativ om man framförallt gillar vidvinkel är Konica Hexar.
Fast 35mm f/2.0-optik av riktigt hög klass.
Tystare kamera finns inte. Jag har fått tag på en rätt billigt och jag gillar den verkligen!
 
Ja hexaren är finfin , Både Hexar , och Hexar RF..
Detsutom ett riktigt prisvärt alternativ..
 
Hexar RF har jag aldrig testat, men den är säkert bra den med.
Jag är inte van med autofokus, men jag måste säga att jag blev förvånad över hur pass bra autofokusen funkar i hexaren.
 
Focus

Jag var på Focus I Gårda / gbg igår och fick känna på Nikon F6! OLALA!!!

Sökaren är ju helt otrolig! Greppet ja allt är ju helt perfekt!
Att folk köper digitalkameror när F6:an finns är ofattbart ;)

Den är fulländad! , dom hade ju givetvis också M7:an och jag var tvungen att även känna på den "igen". Och så fort jag fått ihop pengarna köper jag M7:an. Fantastisk kamera!
Ibland är livet gudomligt paradisaktigt haha!
Man blir glad helt enkelt!

www.jhfoto.se

Ha d gött allihopa!
/JIM
 
Ja, jag misstænker att det ær en manipulation. Men om det vi ser dær ær verklighet så tycker jag att det ser oerhørt intressant ut. Minimalistiskt och stilrent, i klassisk Leicastil..

Frågan ær væl hur logiska reglagen ær nær de blir så få. Krævs nog en del før att slippa menytragglande før att ændra ISO osv...


Mvh Niclas, som ser fram emot en lanserad D M7..
 
Jim, nu är det dags för uppföljning. ;-)
Blev det någon M7? Och i så fall hur känns det?



Jag sitter här med en F6 och en M6 och jämför slutarljudet. Båda håller samma låga ljudnivå tycker jag, men M6 har ett mycket kortare ljud än F6, som vippar tillbaka spegeln och drar tillbaka slutaren i samband med exponeringen.

/Erik
 
Leica

Jag har precis investerat i Mamiya RZpro II och leican får vänta ett litet tag till, men det kommer!

/ jimbo
 
Om man inte vill vänta på att spargrisen skall bli överfylld,kan ni göra som jag köpa en beg leica cl med summicron 1,2/40 sen är det bara att ut och fota på gator och torg. Det är roligare än att spara massor av pengar!
 
benganboy skrev:
Om man inte vill vänta på att spargrisen skall bli överfylld,kan ni göra som jag köpa en beg leica cl med summicron 1,2/40 sen är det bara att ut och fota på gator och torg. Det är roligare än att spara massor av pengar!
Nja, inte är väl din summicron f/1,2? =)

Har precis köpt en likadan glugg, skall testa den lite mer under julhelgen tänkte jag. Bytte tidigare i höstas upp mig från en M4-2 till en M6TTL och jag är mycket nöjd. F6:an är en fin kamera men jag undrar hur många Nikon säljer av den egentligen?
 
Nej Summicron 40 finns väl bara med ljusstyrka 2?
Annars är denna helt ok:
 

Bilagor

  • 35mm f1,2.jpg
    35mm f1,2.jpg
    96.3 KB · Visningar: 282
Re: Leica

JimSlim skrev:
Jag har precis investerat i Mamiya RZpro II och leican får vänta ett litet tag till, men det kommer!

/ jimbo


Aha en RZ. En riktigt bra best.
Dock inte smidig eller diskret. ;-)

Själv har jag precis givit mig in i Leica-världen med en M6 TTL som start.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.