Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Leica M7 eller Nikon F6
- Trådstartare JimSlim
- Start datum
Magnus W
Aktiv medlem
Utan att ha någon personlig erfarenhet så kan jag säga att jag bara har hört bra saker om 35/2.5 Color Skopar PII. Riktigt snygg är den också.eon skrev:
Om man vill ha en Voigtländer 35:a, men inte den stora Nocton, vilken är bäst och trevligast?
-- MW
Emil-G
Aktiv medlem
Förutom Pancake-35:an som Erik nämner finns också en Ultron 35/1,7 men jag har ingen egen erfarenhet av dessa 35r. Kolla på Photo.net, RFF och Flickr så får du omdömen och bildexempel. Zeiss Biogon M 35/2 har fått väldigt bra kritik men den kostar som Noktonen, drygt $800 i staterna.eon skrev:
Om man vill ha en Voigtländer 35:a, men inte den stora Nocton, vilken är bäst och trevligast?
/Erik
eon
Aktiv medlem
Felet med Zeiss Biogon, Voigtländer Nocton och Leica Summilux är att de är för stora för att göra en smäcker mätsökarkamera rättvisa tycker jag.
Vad gäller Voigtländers utbud så finns förutom 35/1,2 Nocton som inte intresserar mig en 35/1,7 Ultron, en 35/2,5 Color Scopar Classic alla med gänga.
Och en 35/2,5 Color Scopar PII med bayonet.
Jag söker användarerfarenheter om de olika Color Scopar och Ultron.
/Erik
Vad gäller Voigtländers utbud så finns förutom 35/1,2 Nocton som inte intresserar mig en 35/1,7 Ultron, en 35/2,5 Color Scopar Classic alla med gänga.
/Erik
TBStoor
Aktiv medlem
eon skrev:
Felet med Zeiss Biogon, Voigtländer Nocton och Leica Summilux är att de är för stora för att göra en smäcker mätsökarkamera rättvisa tycker jag.
/Erik
Jag använder 35 Ultronen och tycker den är helt Ok att jobba med. Den är inte så stor och ljusstyrkan kommer väl till pass tex så här års. Om du inte är intresserad av Noktonen, skulle jag nog rek Ultornen fram om de andra. Prisskillanden är väl inte så stor och plus blir det för just ljusstyrka och gängan. Du kan ju då använda den på gamla ryska och Leica III mätsökare. En stor fördel i mitt tycke.
Ett ex med Ultronen och Agfa Scala 200:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/851015.htm?set=lp
Men, men fundera nog också på Zeiss Ikons 35 mm Biogon. Den är väl inte så stor i alla fall.
ThomK
Avslutat medlemskap
eon skrev:
/Erik
Jag har en Leica M6 TTL med en Summicron 50mm och en Color scopar PII 35mm
Den sistnämda ger inte samma skärpa och kontrast
på tex: bl 5,6 eller 8 som Summicron 50mm.
Men man måste ta i beaktande den ruskigt stora prisskillnaden.
Men om du som jag kan leva med denna skillnad så så sparar även du ca: 10000kr jämfört med en Smmicron 35mm.
/Thomas..
alf109
Aktiv medlem
Personligen skulle jag tro att Zeiss Ikon Biogon 35/2,0 är bland det bästa man kan hitta, dessutom kostar den ca 10000 mindre än Summicronen. Har själv en Summicron 35/2,0 ASPH vilket är en underbar glugg, men som sagt dyr.ThomK skrev:
Jag har en Leica M6 TTL med en Summicron 50mm och en Color scopar PII 35mm
Den sistnämda ger inte samma skärpa och kontrast
på tex: bl 5,6 eller 8 som Summicron 50mm.
Men man måste ta i beaktande den ruskigt stora prisskillnaden.
Men om du som jag kan leva med denna skillnad så så sparar även du ca: 10000kr jämfört med en Smmicron 35mm.
/Thomas..
TBStoor
Aktiv medlem
alf109 skrev:
Personligen skulle jag tro att Zeiss Ikon Biogon 35/2,0 är bland det bästa man kan hitta, dessutom kostar den ca 10000 mindre än Summicronen. Har själv en Summicron 35/2,0 ASPH vilket är en underbar glugg, men som sagt dyr.
Tusan! hehe! o jag som just fått mig själv övertalad att jag inte behöver den ...!!!
kanske en Ultron 28/1.9 ...