** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Leica M7 eller Nikon F6

Produkter
(logga in för att koppla)
ja , voigtländer är riktigt fina faktist , och med möjligheten till leitzoptiken så gör det ingen större skilldnad ..

Magnus W skrev:
Ta en titt på nya Zeiss Ikon också.
-- MW
Sanslöst kul att det utvecklas nya mätsökare!

Säger som tidigare, väntar på en digital variant som jag har råd med men jag lär få vänta...

Sorry om jag svär i analogkyrkan:)

Analog kyrkan

.Z. skrev:

Sorry om jag svär i analogkyrkan:)

Ingen fara, jag föredrar analogt pga av så många saker, ett av dom starkaste anledningarna till det är att jag har ett fruktansvärt inspirerande mörkrum :)

JAg har det som terapi, sen kostar det inte många kronor med vätskor, papper mmm mm mm,
En riktigt bra skrivare och bläckpatroner kostar ju minst lika mkt, och papper till det, samt annat som ska till. BläckPatroner tar vad jag har förstått slut väldigt snabbt.
Så för mig är det billigare o roligare med analogt.

MEn men, skit samma, så länge man har kul med sitt fotande så e det bara o köra på.

/ Jim

Så länge vi inte blir vs så är det lugnt:)

Denna skulle dugit åt mig om den gick att få tag på för en rimlig summa...

//Larsa

Jag tycker Ales kameror verkar så förbaskat små. Kan man verkligen fota med dom. De är ju 1/4 så små som riktiga kameror. Rena miniatyrer. :)

Småbildskameror du vet ... :D
... Men dom drar inte mycket film, och inte mycket kemikalier. Och dom är ruggigt diskreta för gatufotografering.

Kanske en liiiiiten smula jobbiga att hantera med dasslock till nävar, men man får välan offra sig för Konsten...

;) -- MW

Kanske lite utanför tråden men när vi ändå håller på.
Ytterligare en "konkurrent" till mätsökarLeica: Agfa Ambi-Silette, introducerad 1957 och med 4 optiker, 35, 50, 90 och 135mm. Föredömlig sökare med automatisk parallaxkorrigering och lättarbetat snittbildsfält i mitten. Dessutom nästan ljudlös centralslutare 1-1/500sek och unik bajonettfattning. Optiken mycket bra, om än något ljussvag. Jag har 50mm Solinaren samt 90mm Telinearen och söker en 35mm Ambion. Någon som har en till övers? Fanns en nyligen på LP:s auktion men den var i utrop med både 50mm 0ch 90mm. Ville inte ha dubbletter av dessa dock så det fick vara.

Bilagor

• ambi-silette.jpg
    ambi-silette.jpg
    39.2 KB · Visningar: 430
.Z. skrev:
Att sedan jämföra sökarna går ju inte, M-kamerorna ligger ljusår före i känslan där.

Tycker inte att dessa kameror är jämförbara då Contaxen inte är någon mätsökare, dock mycket fin på sitt sätt...

//Larsa

Är inte Contax G2 en mätsökarkamera? Eh!

LGS skrev:
Är inte Contax G2 en mätsökarkamera? Eh!

Tror inte att G-kamerorna har den traditionella mekaniska avståndsmätaröverföringsfunktionen som vanliga mätsökarkameror har, inte heller manuell focusering via snittbildsfält i sökaren? Var nog det som menades?

Jo det stämmer som Nils skriver, G-kamerora är inga mätsökare. Det stora med M-kamerornas sökare är just närheten till motivet, Contax G sökarna är något helt annat.

Fördelen med Contax är att den har zoomsökare som fyller ut sökaren med bilden oavsett om man använder 28mm eller 90mm.
Med en vanlig mätsökare så känns det som att sökaren visar allt utom det som 90mm objektivet ser. Dock väldigt trevlig sökare med 35mm.
Contaxen kan inte vara bra för gatufoto eftersom man inte kan förfokusera för snabba skott. Kameran parkerar objektivet i ändläget mellan varje bild.

/Erik

Jag kan skjuta in lite kommentarer om Nikon F6 efter den även var med i funderingen från början.
Den har ett väldigt mjukt och lågmält ljud för att vara en spegelreflexkamera. Fotografen hör det. Dock så tror jag inte att omgivningen reagerar på det.

Moderna spegelreflexkameror är generellt mycket tystare än äldre. Sedan vet jag hur mycket en Pentax 67 låter.

Även om F6 är en väldigt bra kamera så tror jag att en M-Leica är bättre för klassiskt gatufoto förutsatt att man väljer objektiv inom 35-50mm. Vid kortare och längre brännvidd tar spegelreflexkonceptet över.
En F6 är nästan dubbelt så tung som en M7 och märkbart klumpigare så en M7 kan man bära mera diskret. Användarergonomin är givetvis bättre på F6 än M7, men det är ju inget som entusiasterna bryr sig om eller störs av.

/Erik

eon skrev:
Fördelen med Contax är att den har zoomsökare som fyller ut sökaren med bilden oavsett om man använder 28mm eller 90mm.
Med en vanlig mätsökare så känns det som att sökaren visar allt utom det som 90mm objektivet ser. Dock väldigt trevlig sökare med 35mm.
Contaxen kan inte vara bra för gatufoto eftersom man inte kan förfokusera för snabba skott. Kameran parkerar objektivet i ändläget mellan varje bild.

/Erik

Mmm. Mätsökare lämpar sig ju bäst för vidvinkel till normal men en fördel med att se det som finns utanför ramen är att man är mer redo för föremål som kanske är på väg in i bilden, man ser dem innan.

Jag tycker personligen att Contaxsökaren ger dålig känsla & har helt avsaknad av denna oerhörda närhet som en god mätsökare ger, känns mer som att titta in igenom en massa optiska anordningar, M-sökaren är så direkt!

F6:ans sökare är det klart bästa jag någonsin upplevt i en spegelreflex!

F6

eon skrev:
Jag kan skjuta in lite kommentarer om Nikon F6 efter den även var med i funderingen från början.
Den har ett väldigt mjukt och lågmält ljud för att vara en spegelreflexkamera. Fotografen hör det. Dock så tror jag inte att omgivningen reagerar på det.

/Erik

Det var det jag undrade från början om F6:an, hört att den ska vara tyst som ... men det blir en Leica. Vill ha en lätt kamera trots allt.
Tack för svaret, sen är ju iochförsig F:6an snabbare när man ska byta film mm men det är skit samma för mig.

/ Jim

Det gör du nog rätt i Jim.

Jag brukar säga att det viktigaste är att man har utrustning som man trivs med. Då får man arbetsro att fotografera. :)

/Erik

Kan efter ett år med F6an varmt rekommendera den. Valet mellan Leica M och F6 beror ju dock helt på hur man vill plåta. F6 ÄR tyst i S-läget, men inte som en Leica. Det beror ju på om man behöver möjligheter till långa telen och att kunna vara snabb i vändningarna. Behöver man ett lättare system och kan klara sig utan autofokus, motor och många gluggar etc så är väl Leican ett självklart val. Skulle gärna ha en Leica M också, men inte istället för F6an.

kolla in

Kolla in, KOLLA IN;
KOOOOOOOOOOOLLLLA IIIIIIIN!!!!

Den e go! :)

Bilagor

• leica m7.jpg
    leica m7.jpg
    52.1 KB · Visningar: 286
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar