** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Leica M7 eller Nikon F6

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
HEJ!

Jag har en fråga till alla er fotografer som använder med Leica m systemet, jag har länge haft planer på att köpa mig en sådan underbar kamera, och har även provat och hållit i En M6, samt M7. Tyckte dock M7:an kändes snäppet bättre, så den får det bli.
Ni som kan en del om denna kamera, kan ni ge lite kritik om den, jag vet inga direkta svaga sidor hos den då jag mest har klämt på den o tagt en rulle eler två och bildkvaliten, WOHAAAAAAAAAAA!

Vill gärna höra era erfaraneheter om denna kamera, "ärliga sådana" innan "jag slår till"

Jag har även funderat på nikon f6 då jag hört att den är tyst "riktigt tyst, stämmer det??
Bästa fotohälsningar gott fotofolk.
/Jimboooooooo

Som Felix skrev så är det enorm skilldnad , det är svårt att hitta kameror med större differenser.
Du måste ställa dig frågan vad du ska använda kameran till ? Du nämner att du vill ha den tyst , M-kamerorna är några av de tystaste mekaniska kamerorna någonsin.

F6 'an är en pansarvagn till kamera , med hastigheter som 5.5 bilder /sek (8 med motor)
AF , med 11 fokuseringspunkter. Det är en spegelreflexkamera , och du har brännviddsmöjligheter med optik från
10mm till 600mm.
M7'an är en mekanisk mästökarkamera , byggd med mekanisk perfektion och med något av den finaste optiken som finns . Du jobbar manuellt med skärpa , exponering Osv , du laddar om manuellt , drar fram filmen manuellt Osv.
Men vad ska du ha kameran för ?
Leican kan tyckas ha ett begränsat användningsområde , men till viss fördel.

Som leicaM-fotograf förespråkar jag såklart Leican , det finns inget bättre än känslan när du trycker av på Leican. Otrolig optik och enaståenda kvalitet .
De två kamerorna är också i olika prisklasser , skall du ha en komplett M7-utrustning som täcker många brännvidder får du räkna med att punga ut iallafall 70-tusen (nytt) Hus (30000) + optik 28mm - 135mm (räkna med 15-25000 för var glugg)
Ett alternativ kanske kan vara en begagnad M6TTL eller M6 , som till skilldnad från både M7'an och F6'an är bateriellt oberoende.

Det är brännvidder och utrustningskapacitet du kan få billigare med Nikonen , Hus (17000) + en zoomoptik som täcker 28 - 135 (ungefär).

Villa du kunna ha möjligheten att slänga upp kameran o dra 8 bilder / sek ?
M7'am är mer en "tänkarkamera" , du får ge tid åt dina kompositioner och inställningar . Men den är å andra sidan versatil och smidig , lätt att förinställt avstånd och exponering för Ex gatufoto. Leican gör vad du säger åt den att göra , och den sviker dig aldrig . Om det så är i öknen eller 48-minusgrader.

Men skriv gärna vad för användningsområde du skall använda kameran till !
Jag skulle satsa på leican , om du har råd med den , det är trots allt världens bästa kamera :D

Mvh Ale

Leica M-digital

En ny digital Leica M lär vara på väg och det har den varit länge. Förmodligen släpps den under nästa år. Leica har inte mycket tid kvar innan dess ägare och banker tröttnar och krediterna dras in.
Räddningen alla väntar på är den nya Leica M, så vi får nog se den redan i vår. Det lär vara bra tryck från finansiärerna på att den kommer snabbare än kvickt.
Om Leica är smarta är det en fullformatssensor från Canon i den. Troligtvis är de inte så smarta utan det sitter någor eget som man designade redan för 3 år sedan. Synd att det tog 3 år eller mer att fullända eländet. Time to market är ingen tysk specialitet.
När den kommer lär dock priserna på de begagnade analoga kamerorna falla snabbt. Kanske skall du vänta lite.
Väljer du istället att köpa en F6 så lägger du nog pengarna på den sista proffskameran från Nikon som använder film. Film är en produkt som snart bara erbjuds i välsorterade specialbutiker och framkallas vid ett fåtal labb i europa.

Nu måste vi vara optimistiska Mats !
jag vill hellre uppmana till filmanvändning så det faktist fortfarande finns en användarkrets , finns det efterfrågan så finns det produkt.
Än är det inte kört !

(??)

Mvh Ale

-Ale skrev:

M7'am är mer en "tänkarkamera" , du får ge tid åt dina kompositioner och inställningar . Men den är å andra sidan versatil och smidig , lätt att förinställt avstånd och exponering för Ex gatufoto. Leican gör vad du säger åt den att göra , och den sviker dig aldrig .
Ale har rätt, när jag skaffade en begagnad Leica M4-P på 80-talet (efter tjugo år med spegelreflexkameror) upptäckte jag vilken skillnad det är på sättet att fotografera.
Hade under ett halvårs tid stora problem med att bli vän med Leicans mätsökare, att inte kunna se skärpedjupet i sökaren och med den lösa exponeringsmätaren (hade Leicameter och Gossen Multisix). Därefter blev vi vänner.

Att jag så småningom sålde Leican berodde på att jag tröttnade på fotografering överhuvudtaget. Leican och Summiluxen fick jag bra betalt för så dem sålde jag, Nikonutrustningen skulle jag fått dåligt betalt för så den behöll jag, skulle naturligtvis gjort tvärtom...

Oj, vad jag ångrar att jag sålde den fina Leican.

Nåväl: sedan -04 är jag tillbaka i Leicaträsket med en BernackLeica från hedenhös, från tiden innan M-leican ens var påtänkt. Har låtit renovera slutaren så den funkar som ny. Snabbarbetad kommer den aldrig att bli, här har vi Ales "tänkarkamera", fotoprocessen är nästan absurt långsam.
Det var dessutom nära att jag lade ett bud på en M6 plus några Summicroner på LP-fotos senaste auktion. Hejdade mig i sist stund: man kan inte fylla lägenheten med kameror, hur fina de än är. Grämer mig ändå lite - M6an gick för mindre pengar än jag tänkt bjuda, gluggarna för ungefär "mina" pengar.

Blev lite off topic, sorry.

cowboy skrev:
Ale har rätt, när jag skaffade en begagnad Leica M4-P på 80-talet (efter tjugo år med spegelreflexkameror) upptäckte jag vilken skillnad det är på sättet att fotografera.
Hade under ett halvårs tid stora problem med att bli vän med Leicans mätsökare, att inte kunna se skärpedjupet i sökaren och med den lösa exponeringsmätaren (hade Leicameter och Gossen Multisix). Därefter blev vi vänner.

Att jag så småningom sålde Leican berodde på att jag tröttnade på fotografering överhuvudtaget. Leican och Summiluxen fick jag bra betalt för så dem sålde jag, Nikonutrustningen skulle jag fått dåligt betalt för så den behöll jag, skulle naturligtvis gjort tvärtom...

Oj, vad jag ångrar att jag sålde den fina Leican.

Nåväl: sedan -04 är jag tillbaka i Leicaträsket med en BernackLeica från hedenhös, från tiden innan M-leican ens var påtänkt. Har låtit renovera slutaren så den funkar som ny. Snabbarbetad kommer den aldrig att bli, här har vi Ales "tänkarkamera", fotoprocessen är nästan absurt långsam.
Det var dessutom nära att jag lade ett bud på en M6 plus några Summicroner på LP-fotos senaste auktion. Hejdade mig i sist stund: man kan inte fylla lägenheten med kameror, hur fina de än är. Grämer mig ändå lite - M6an gick för mindre pengar än jag tänkt bjuda, gluggarna för ungefär "mina" pengar.

Blev lite off topic, sorry.

Hehe , risken för OT är stor när det gällder så pass intressanta ämnen :D
Men det är som du säger Bo , just sökaren kan vara svår att lära sig , speciellt på brännvidder över 35 . Normalt så är sökaren i det utäcknade läget 35 mm (gäller dock inte M2 , M3) , så har man en 35glugg är det lite lättare , men vid högre brännvidder (50 , 90) får man ju tänka om eftersom sökaren itne visar den rätta cropen.

Knepigt men kul är det :D
Oj nu måste jag sova . hoppas alla får en trevlig nyårsafton , med mycket fotografi involverat.

mvh Ale

-Ale skrev:
Som Felix skrev så är det enorm skilldnad , det är svårt att hitta kameror med större differenser.
Du måste ställa dig frågan vad du ska använda kameran till ? Du nämner att du vill ha den tyst , M-kamerorna är några av de tystaste mekaniska kamerorna någonsin.

F6 'an är en pansarvagn till kamera , med hastigheter som 5.5 bilder /sek (8 med motor)
AF , med 11 fokuseringspunkter. Det är en spegelreflexkamera , och du har brännviddsmöjligheter med optik från
10mm till 600mm.
M7'an är en mekanisk mästökarkamera , byggd med mekanisk perfektion och med något av den finaste optiken som finns . Du jobbar manuellt med skärpa , exponering Osv , du laddar om manuellt , drar fram filmen manuellt Osv.
Men vad ska du ha kameran för ?
Leican kan tyckas ha ett begränsat användningsområde , men till viss fördel.

Som leicaM-fotograf förespråkar jag såklart Leican , det finns inget bättre än känslan när du trycker av på Leican. Otrolig optik och enaståenda kvalitet .
De två kamerorna är också i olika prisklasser , skall du ha en komplett M7-utrustning som täcker många brännvidder får du räkna med att punga ut iallafall 70-tusen (nytt) Hus (30000) + optik 28mm - 135mm (räkna med 15-25000 för var glugg)
Ett alternativ kanske kan vara en begagnad M6TTL eller M6 , som till skilldnad från både M7'an och F6'an är bateriellt oberoende.

Det är brännvidder och utrustningskapacitet du kan få billigare med Nikonen , Hus (17000) + en zoomoptik som täcker 28 - 135 (ungefär).

Villa du kunna ha möjligheten att slänga upp kameran o dra 8 bilder / sek ?
M7'am är mer en "tänkarkamera" , du får ge tid åt dina kompositioner och inställningar . Men den är å andra sidan versatil och smidig , lätt att förinställt avstånd och exponering för Ex gatufoto. Leican gör vad du säger åt den att göra , och den sviker dig aldrig . Om det så är i öknen eller 48-minusgrader.

Men skriv gärna vad för användningsområde du skall använda kameran till !
Jag skulle satsa på leican , om du har råd med den , det är trots allt världens bästa kamera :D

Mvh Ale

Kameran skall användas till gatufotografering som ja älskar, jag vill ha en tyst kamera såklart. sen om det är F6 och atoutofocus mm, spelar egentligen ingen roll, men vi glömmer F6:an nu, det kommer ändå i slutändan att bli Leica M7 känner jag eftersom jag drömt om den längre. den är ju trots allt lite mer diskret. Har vandrat runt med min Pentax 67II o plåtat gatu o människor, men den låter för mkt, det stör tyvärr även om jag älskar 67II. Autofokus har ja aldrig använt då det är en riktigt värdelös funktion ( i min mening )

/ Jim

JimSlim skrev:
Kameran skall användas till gatufotografering som ja älskar, jag vill ha en tyst kamera såklart. sen om det är F6 och atoutofocus mm, spelar egentligen ingen roll, men vi glömmer F6:an nu, det kommer ändå i slutändan att bli Leica M7 känner jag eftersom jag drömt om den längre. den är ju trots allt lite mer diskret. Har vandrat runt med min Pentax 67II o plåtat gatu o människor, men den låter för mkt, det stör tyvärr även om jag älskar 67II. Autofokus har ja aldrig använt då det är en riktigt värdelös funktion ( i min mening )

/ Jim

Gött ! då har allt klarnat!
Det låter som ett mkt bra val Jim , det är den ultimata kameran för gato/dokumentär-fotografi.
Angående det där med Af så måste jag hålla med för 100% , så fort jag använder en moderna Slr slår jag av det på direkten!

har du tänkt på vad för gluggar du ska köpa ?
35'a (typ summicron f/2.0) är ju finfin för gatufoto o dokumentärfotografi.

Lycka till !
Mvh Ale

Tack för svaren allihop

Digital leica är ja inte intresserad av för fem öre, den ska ha 1,3 gånger brännvidsförlängning, Värdelöst, har en d70 som ja ska sälja.

Och sen Filmen kommer inte att försvinna, den finns kvar, Punkt slut. Oljefärger o målarpenslar finns också kvar trots Paint shop Pro.

Det blir en konstform som kommer överleva, det är så. Sen får ni attackera mig hur mkt ni vill. MUAHAHAHAH!

Men det lutar då mot en Leica M7, Långsam fotografering, med tanke bakom varje bild är ja van vid då ja kört med Pentax 67II under många år. (mellanformat)

/ Jim

Vill tacka för alla inlägg.
Peace

Objektiv

Jo en grej till, det finns ju ett antal "olika" objektiv, samma brännvidd men med olika ljusstyrka, är alla Objektiv lika skarpa? Eller är det just bara ljustyrkan och priset som skiljer där?

/ JIM

-Ale skrev:
Gött ! då har allt klarnat!
Det låter som ett mkt bra val Jim , det är den ultimata kameran för gato/dokumentär-fotografi.
Angående det där med Af så måste jag hålla med för 100% , så fort jag använder en moderna Slr slår jag av det på direkten!

har du tänkt på vad för gluggar du ska köpa ?
35'a (typ summicron f/2.0) är ju finfin för gatufoto o dokumentärfotografi.

Lycka till !
Mvh Ale

Då jag är lyckligt lottad så är inte priset den största hindret just nu i skrivande stund så ja får passa på, men 35mm och 50mm 2.0 eller starkare vill jag ha

/ Jim

Senast ändrad:
Jag hade en M6:a med 50, 35 och 90 mm-objektiv. Den var en trogen vän under många år, bl.a. gjorde jag en massa reportage med den, trots att tidningen jag jobbade på höll med sprillans nya (jättestora och högljudda) Nikonkameror.

När M7:an kom ville jag ha en direkt - tills jag såg priset... Den var (är!) inte gratis. Istället sålde jag M6:an och köpte en Contax G2 med den då nya 35-70-zoomen. Underbar kamera!

En G2:a är inte lika cool som en M7:a (eller?), men man kan hitta en (begagnad) för en bråkdel av vad en Leica kostar. Och 35-70-zoomen är underbar.

Dessutom: Jag tycker inte att bilderna med Contaxen blev sämre. Typ!

Skillnader på Leicaobjektiv: kolla hos CameraQuest

JimSlim skrev:
Jo en grej till, det finns ju ett antal "olika" objektiv, samma brännvidd men med olika ljusstyrka, är alla Objektiv lika skarpa? Eller är det just bara ljustyrkan och priset som skiljer där?

/ JIM
CameraQuest har en bra men personlig sammanställning, User Buyer's Guide: Leica M Mount Lenses, den ger bra vägledning.

Här kan man bl a läsa att en så tidlös glugg som Summicron 50/2 genom åren funnits i minst sex varianter.

Sedan början av 80-talet har jag kört Nikon (F2A och FM) och Leica (M2) sida vid sida. Jag ägde en M6 ett tag men sålde den när jag behövde pengarna till annat.

Det är poesi som gäller när man använder Leica. Nikon passar till vardagsprosa. Det går inte att jämföra den minimalistiska Leican med Nikons nyare elektroniska underverk. Känslan talar för Leica, förnuftet för Nikon.

Jag borde kanske ha renodlat min fotografering - man kan ju inte hålla mer än en kamera mot ögat åt gången. Men jag har aldrig lyckats med det. Däremot har jag ofta släpat med mig för mycket grejer, eller undrat varför lämnade jag den kameran hemma.
Idag skulle jag nog titta på en Nikon F6 eller varför inte en Contax G2 om den utrustning jag har blev stulen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att betala för en ny Leica M7. Då skulle jag hellre titta på en beg Voigtländer Bessa R2 till min Leica-optik.

Får en vanlig dödlig som bara sett dessa under på bild ställa en fråga?

Vad väljer ni för färg? På Leican menar jag.

Läste att den svarta blr skavd redan vid första användningen, vilket tydligen skall vara meningen så att kameran ser retro eller begagnad ut, vilket är tufft eller sänder svagare signaler till tjuven. Men varför göra en Leica sliten med flit reflekterade skribenten. . .

(I mina ögon ser en mattcromad kamera iofs ännu mer retro ut - vilket bara det är känsla).

Mvh/Göran

PS. Varför inte en Leica MP på en gång? Samma pris - ännu mer känsla? DS.

En fördel med svart är att kameran ser lite mindre & diskretare ut i den färgen än i silver, en i silver syns helt enkelt mer. Skillnaden är faktiskt större än vad man kan tro.

Vill man synas så är det då silver som gäller, diskret svart. Vad man tycker är snyggast är ju en smaksak

//Larsa

Voxa skrev:
Får en vanlig dödlig som bara sett dessa under på bild ställa en fråga?

Vad väljer ni för färg? På Leican menar jag.

Läste att den svarta blr skavd redan vid första användningen, vilket tydligen skall vara meningen så att kameran ser retro eller begagnad ut, vilket är tufft eller sänder svagare signaler till tjuven. Men varför göra en Leica sliten med flit reflekterade skribenten. . .

(I mina ögon ser en mattcromad kamera iofs ännu mer retro ut - vilket bara det är känsla).

Mvh/Göran

PS. Varför inte en Leica MP på en gång? Samma pris - ännu mer känsla? DS.

A la Carte Rosa/Grön!

Inte!

Min M6'a är chrome , vilket jag tycker är ok , men visst fasiken är den svarta lite vackrare...
Jag har masa repor överallt . så tydligt syns det , speciellt från axelremmens gängor.
Men det gör den bara snyggare tycker jag :D

Mvh Ale

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar