eon skrev:
Var det inte så att Leitz lade ner tillverkningen av M-kameran och några privatpersoner i Canada då köpte maskinparken och rättigheterna för att fortsätta tillverkningen? (= min minnesbild av vad jag har läst)
I så fall kan inte Leitz kvalitetskontroll ha funnits i den Canadensiska fabriken innan Leitz återupptog M-systemet.
/Erik
Litet svar angående den ev. sämre kvaliten hos Leitz i Canada efter försäljning av fabriken.
Har fått ett svar från en tidigare generalagent för Leica i Sverige..
(Försöker här mycket försiktigt citera honom så det inte blir nå't fel)
Alltså, vad han känner till så flyttades produktionen först till Canada beroende på att
produktionskostnaden i Tyskland var högre. Det fanns även produktion av produkter parallellt, även när han tog över på 1980-talet levererades exempelvis Summicron 35 och 50 med båda länderna som ursprungsland. Ingen skillnad på objektiven, bara uppmärkning. Sedan tillverkades en del brännvidder enbart i Canada både för Leica M och R.
* Nu kommer något intressant: I samband med Fotokina 1988 såldes fabriken i Canada, men
även därefter köpte det nybildade bolaget Leica Camera viss produktion från Canada..... *
Men vad för produkter?
Sannolikt inte produkter där Leitz kunde få produktansvarsproblem vid ev. reklamationer...
Eller få dåligt rykte pga. bristande kompetens/tillverkning...
(Försöker forska litet vidare i detta)
Idag levereras (packas) ju alla produkter med
ursprung Germany. Redan på hans tid fanns länder som Portugal och Japan som ursprungsland på importlicenser.
**
Och så några rader för oss aficionados!
Det finns personer som tycker att den sista riktiga M-kameran var Leica M4 producerad i Wetzlar.
Och detta har jag hört tidigare, och anledningen skulle då vara att man ändrade ihopsättningsrutinen.
Till och med M4 så passade man ihop de bäst fungerande delarna i en kamera.
Efter M4, så satte man bara ihop kameran.
Det betydde sannolikt ingenting i sluresultatet, så gjorde ju de andra kamerafabrikanterna sedan länge.
Tillverkningsnogrannheten på ingående delar tillät detta numera.
Men så fort nå'n fick reda på det ändrade förfarande utanför Leitz,
då gick ryktet genast att det var en "sämre Leica som numera tillverkades".
Ok, så kan det väl vara på nåt sätt, om man jämför med tidigare Leica, men jämför man med de andra kameratillverkarna så...