Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M3 - vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Haha - tack Bengt. Skönt att läsa att även du är mänsklig ;-)

Satt här med blossande kinder och tänkte att "nu har jag dragit igång en diskussion här och så sviktar jag" ;-)

Men som sagt - det blir en Leica. Frågan är bara när...

Hoppas, nu när jag försökt marknadsföra nå'n slags "Leica-livsstil" ;)
att det blir en positiv upplevelse...!! :)

Annars får du återkomma ock klaga!! :)

Mvh Bengan

Tycker själv inte att R2 är särskilt kompakt. Däremot är den greppvänlig och ligger bra i handen. En Leica M3 verkar mera kompakt, vad tycker ni som har jämfört de båda?

Calle Camp skrev:
Bo

Kläm på 3an.....Du kan bli otrogen...:)

Tycker..
det har blivit nå'n slags Mätsökartrend här bland vissa grupper på FS...!?

Obs, en mätsökarkamera är ett mycket säreget fotografi-redskap!!
Och därför inte lämpad för alla...!? ;)

Vill varna för detta! ;)

En mätsökarkamera kan innebära en omändrad fotografisk livsstil, avvikande bildsyn..osv,

Man lämnar det invanda, trygga, lätta fotograferandet....
Man blir en avvikare!! ;)

Vill bara varna! ;)

Usch! Verkar farligt. Bäst att hålla sig till det gamla trygga... det digitala...

Skulle plåta en gammal krum dam vid slussen med min "nya" manuella Nikon FM2. Trots 20 mm fet vidvinkel, gott om tid hann jag inte ställa in skärpa, bländare och tid.

Finns det P-läge och såna där motivprogram där kameran tänker själv på Leica?

Det verkar som om jag behöver sånt ;-)

Instamatic 500 går inte av för hackor! Schneider Xenar-optik och manuellt inställbar också. Kan bli problem med en Instamatic också...........:)

Det finns också Instamatic-modeller med utbytbar optik. Ännu värre då.......

T.ex DEN HÄR! Visserligen ingen Kodak men en Zeiss Ikon för 126-kasetter och med utbytbar förstklassig Zeiss-optik. Distagoner, Sonnarer, Tessarer etc. Har någon en sådan kan ni höra av er! 126-kasetter finns ju fortfarande att köpa. Tror även Kodak gjorde Instamatic-modeller med utbytbar optik.

Benganbus skrev:

OCH då den är litet sliten, så syns mässingen!!!!

Hur många kameror idag kan visa mässing!!?? ;)

Hehe, jasså Bengan har du inte slitit fram mässingen på M6:an ännu (och det vågar du gå ut med så här)? Den börjar skina igenom på sina ställen på min.

Senast ändrad:
Benganbus skrev:

Oss emellan, hoppas ingen hör, så är jag litet svag för min Nikon F2SB....
Den är en "tungur kamera"....
Funkar alltid....
OCH då den är litet sliten, så syns mässingen!!!!

Hur många kameror idag kan visa mässing!!?? ;)

Hehe, jasså Bengan har du inte slitit fram mässingen på M6:an ännu (och det vågar du gå ut med så här)? Den börjar skina igenom på sina ställen på min.

Leica

Mitt råd är efter ca 25 års erfarenhet av Leica.
Fotolärare i cirka 15 år
Köp en M2 så passar en 35 Summicron och sedan kanske en 50 eller 90 objektiv, Kolla hos Schönherrsfoto tel 08-336480 dom är väldigt kunniga och trevliga.
Använd svartvit film
Lycka Till

Slowfinger skrev:
Har funderingar på att köpa en Leica M3 utan objektiv. Har tänkt använda den för svartvitt gatufoto...

Bara en liten varning från min sida:
Det finns en viss risk att du får problem med oskärpa om du ska använda en kamera utan objektiv för svartvitt gatufoto, detta trotts att detta sannolikt är den ljusstarkaste kamera/objektiv kombinationen du kan få.

/Richard (som återigen har gjort sig förtjänt av ett kalsongryck för dålig humor)

Re: Re: Leica M3 - vad ska man tänka på?

Galaxens President skrev:
Bara en liten varning från min sida:
Det finns en viss risk att du får problem med oskärpa om du ska använda en kamera utan objektiv för svartvitt gatufoto, detta trotts att detta sannolikt är den ljusstarkaste kamera/objektiv kombinationen du kan få.

/Richard (som återigen har gjort sig förtjänt av ett kalsongryck för dålig humor)

Man kan ju alltid skaffa ett par sådana här.

/Klas

Slowfinger skrev:
Usch! Verkar farligt. Bäst att hålla sig till det gamla trygga... det digitala...

Skulle plåta en gammal krum dam vid slussen med min "nya" manuella Nikon FM2. Trots 20 mm fet vidvinkel, gott om tid hann jag inte ställa in skärpa, bländare och tid.

Finns det P-läge och såna där motivprogram där kameran tänker själv på Leica?

Det verkar som om jag behöver sånt ;-)

Unge man, ställa in skärpa på en 20 mm!! ;)

På en så'n gäller hyperfocal på dygnets alla timmar!
Min 35:a och 28:a och 15 mm fungerar snabbare än autofokus tack vara "konstruktionen Hyperfocal"! ;) :)

Nästan alla Leica har inbyggd hyperfokal på de korta brännviderna! ;) ;)

Och har man se'n en Bessa eller M7:a med automatslutare så...
Jovisst, bländaren måste man "höfta in litet", även på en slutarautomat, men se'n är det bara att mata fram och trycka!

Och med en winder, så slipper man även att mata fram.. ;)

Men trycka av måste man oftast göra själv!! :(

Men som sagt, vad gäller mätsökare, de e farliga/beroendeframkallande grejer......
Varning!!!!

Slowfinger skrev:
Hyperfocal? Atuomatslutare? Kan du förklara enkelt och kortfattat för en nybörjare Bengt?

Du nybörjare, försök inte!!! :)

Men det här med att kalla det hyperfokal..
de e å använda litet onödiga ord, men det är kul!! ;)
Ursäkta!

Hyperfokal = man använder skärpedjupet på optiken.

På min 35:a på Leican, så har jag avståndet ställt på 5 meter.
Och går jag ute i dagsljuset, kanske med bl.8, så har jag en "skarp" bild mellan 2,5 m och nästan oändligt.
"Då behövs inget avståndsinställande" inom det området.
Skärpedjupstabell finns ofta på analoga gluggar.

Och det här med "automatslutare", så menar jag en slutare som läser av det inkommande ljuset genom optiken och ställer in tiden "själv".
Så då slipper man det också! :)
Det kanske heter nå't annat än automatslutare....

Men det viktiga är "Hyperfokalinställningen" :)
där vinner man tid! :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar