Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M3 - vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
alf109 skrev:
Hehe, jasså Bengan har du inte slitit fram mässingen på M6:an ännu (och det vågar du gå ut med så här)? Den börjar skina igenom på sina ställen på min.


Men f-n Affe,
hoppas ingen annan hör nu!!!
Det verkar inte vara mässing längre i en M6:a???
Det är nå'n annan metall va?

Vad är det som händer i världen???

Varför skall allt ändras hela tiden!!

Va var'e för fel på mässingen som dom hade på 50-talet??
Jag bara frågar!!!

Allt kanske inte va bättre förr.... ;)
men i detta fall, så..!!
B-)

Ps. För det blev litet ballt, när man såg litet, litet mässing som tittade fram!!
Då!! :)
 
Re: Leica

Bookchin skrev:
Mitt råd är efter ca 25 års erfarenhet av Leica.
Fotolärare i cirka 15 år
Köp en M2 så passar en 35 Summicron och sedan kanske en 50 eller 90 objektiv, Kolla hos Schönherrsfoto tel 08-336480 dom är väldigt kunniga och trevliga.
Använd svartvit film
Lycka Till


Jag lyssnar alltid till erfarenhet!! :)
Håller helt med! ;)


Och hos Schönherr är dom ofta så tillmötasgående,
och man kan pruta!
Brukar säga då jag skall avsluta ett köp där:"Har ni nå'n bra rabatt för kunder som kommer in sällan, köper litet, och pratar länge?"

De vänliga killarna hos Schönherr ger mig då rabatt!
Det kallar jag att värna om sina kunder!!! :)
 
Benganbus skrev:
Men f-n Affe,
hoppas ingen annan hör nu!!!
Det verkar inte vara mässing längre i en M6:a???
Det är nå'n annan metall va?

Vad är det som händer i världen???

Varför skall allt ändras hela tiden!!

Va var'e för fel på mässingen som dom hade på 50-talet??
Jag bara frågar!!!

Allt kanske inte va bättre förr.... ;)
men i detta fall, så..!!
B-)

Ps. För det blev litet ballt, när man såg litet, litet mässing som tittade fram!!
Då!! :)

Hehe, jovisst är det fortfarande mässing (var inne och kollade på Leica-sidan). Och min börjar "bli lite ball" här och där. Har iofs en M6 TTL, men det har väl du också? Du får använda grovt tyg i tröjjorna, typ canvas, så att det sliter lite. Ingen velour tillsammans med Leica ;o)
 
Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Du nybörjare, försök inte!!! :)

Men det här med att kalla det hyperfokal..
de e å använda litet onödiga ord, men det är kul!! ;)
Ursäkta!

Hyperfokal = man använder skärpedjupet på optiken.

På min 35:a på Leican, så har jag avståndet ställt på 5 meter.
Och går jag ute i dagsljuset, kanske med bl.8, så har jag en "skarp" bild mellan 2,5 m och nästan oändligt.
"Då behövs inget avståndsinställande" inom det området.
Skärpedjupstabell finns ofta på analoga gluggar.

Och det här med "automatslutare", så menar jag en slutare som läser av det inkommande ljuset genom optiken och ställer in tiden "själv".
Så då slipper man det också! :)
Det kanske heter nå't annat än automatslutare....

Men det viktiga är "Hyperfokalinställningen" :)
där vinner man tid! :)

Tack Bengt! Jag böjer mig i artig bugning för sakkunskapen. Ska se till att bli hyperfokal jag med.

Var hundra år sedan jag plåtade svartvitt senast. Är det stor slarvmarginal på Tri X? Har sålt mina mörkrumsgrejer så jag tänker lämna in filmen på ett bra ställe här i Göteborg.

Om man exponerar lite fel - ska man slarva neråt eller uppåt?

Och hur gör ni - lämnar ni in filmen eller slabbar ni själva? Säkert en dum och respektlös fråga ;-)
 
Slowfinger skrev:
Tack Bengt! Jag böjer mig i artig bugning för sakkunskapen. Ska se till att bli hyperfokal jag med.

Var hundra år sedan jag plåtade svartvitt senast. Är det stor slarvmarginal på Tri X? Har sålt mina mörkrumsgrejer så jag tänker lämna in filmen på ett bra ställe här i Göteborg.

Om man exponerar lite fel - ska man slarva neråt eller uppåt?

Och hur gör ni - lämnar ni in filmen eller slabbar ni själva? Säkert en dum och respektlös fråga ;-)
Alltid bättre att överexponera än underexponera lite med sv/v. Men jag tycker att trix, Neopan, hp5 och andra har så stor exponerinstolerans så att det klarar sig ändå i de flesta fall.
Bilden nedan (trix) tex är underexponerad drygt 1 steg, och negativet är väldigt tunnt, men det går som synes att krama ur en hel del information ändå ;o)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=553963&target=_blank
 
Okej. Det innebär att du gör egna kopior.

Jag kommer ju att lämna in till duktiga killar här. Tror du att det är smartast att lämna in och få framkallat med kontaktkopia och sedan efterbeställa kopior?

Det beror ju förstås på hur duktig man är men jag har en känsla av att så här i början blir det några felexponerade och oskarpa bilder...
 
Slowfinger skrev:
Okej. Tror du att det är smartast att lämna in och få framkallat med kontaktkopia och sedan efterbeställa kopior?

Låter bra om du inte kör själv, kontaktkartor är alltid bra iom att man också i efterhand kan se mönster över hur man tänkt när man fotat.
 
Jag flikar in här med en snabb fråga till våra Leica-fantaster.

Är M4 2 nåt att ha? Den är väl en Canadatillverkad "strippad" M4 vad jag förstått. Vilka är skillnaderna mellan M4 och M4P?

/D
 
Slowfinger skrev:
Har funderingar på att köpa en Leica M3 utan objektiv. Har tänkt använda den för svartvitt gatufoto.
Är det något jag ska tänka på eller kontrollera innan köp? Vilket objektiv rekommenderas och hur mycket kostar ett sådant.

Tacksam för råd..


Ibland är det bra att titta på hur tråden startade... ;)

"Vilket objektiv rekommenderas..."
Har vi avhandlat det?

Och sannolikt har jag sagt detta..
någonstans! ;)
Men,
vill ändå säga några ord om det Sovjetiska/Ryska småbildobjektivet Jupiter-3.

Jupiter-3 är en Sonnar 1,5 kopia.
Omräknades av ryssarna sen't 40-tal, Tillverkades till Kiev och FED fram till 1990-talet.
Till FED i M39-gänga = Leicagänga.

Många Ryska gluggar tillverkades i stora serier, med visst "hopsättnings-slarv".
Det skulle vara många objektiv = Femårsplaner.

Men,
Jupiter-3 gjordes på specialbeställning, och håller en bättre hopsättningskvalite samt ofta mycket bra optiskt kvalitet.
Har en god vän, som kan det här, han har hittat flera Jupiter-3 som ligger mycket nära Sonnar 1,5:an!

Så för att försöka runda av det här,
så kan en Jupiter-3 vara ett bra OCH billigt standardbjektiv till en Leica M3! :)

Använder själv ett svart Jupiter-3 på min M6:a.
En orsak är att gluggen är kompakt!
Och den tecknar tillräckligt bra!
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10594
 
dJb skrev:
Jag flikar in här med en snabb fråga till våra Leica-fantaster.

Är M4 2 nåt att ha? Den är väl en Canadatillverkad "strippad" M4 vad jag förstått. Vilka är skillnaderna mellan M4 och M4P?

/D

Kolla in den här sidan: http://www.cameraquest.com/mguide.htm

I princip är M4-2 en M4 utan gravyr och en del andra småändringar av kostnadsskäl. M4P är en M4-2 med fler ljusramar, samma som i M6 faktiskt.

/Klas
 
dJb skrev:
Jag flikar in här med en snabb fråga till våra Leica-fantaster.

Är M4 2 nåt att ha? Den är väl en Canadatillverkad "strippad" M4 vad jag förstått. Vilka är skillnaderna mellan M4 och M4P?

/D



Frågan är väl "är en Leica nå't att ha"? ;)
David, så du säger!! ;)

Ibland går det också myter i grejer, "Leica tillverkad i Canada blir inte bra..."
Eller "Objektiv tillverkat i Canada!? Ett bra objektiv skall vara tysktillverkat"!! Suck!!

Leitz kvalitetskontroll fanns på alla deras fabriker!!

Och visst är en M4 2 nå't att ha, självklart!! :)

Skillnader..... kan inte det i huvudet....
men i alla fall inget som ev. hindrar gatufotografering! :) ;)
 
Slowfinger skrev:
Tack för tipsen. Trodde att det var 35 mm som är den klassiska Leica-optiken.


Klåfingrig som jag e, så måste jag svara på detta också.... :)
Hoppas ingen redan gjort det! :)

Den "klassiska" Leicaoptiken var normalen, 50 mm.
Elmax, Elmar, Summar, Summitar....

Leica var litet sen med att ta fram bra ljusstarka gluggar), därför fick Nikon/Canon ett uppsving som "Leica-gluggs leverantörer" på 60-talet.
Canon kom med 1:1,2/50 mm, 1:1,8/35 mm, och 1:1,5/35 mm, Nikon kom med en del fina RF-gluggar i M39.
Och dessa var billigare än Leicas gluggar.

Så först när Summicron kom, då satte Leica en ny standard!
Och med Summicron 35:an så var allt klart! :)

Tror det var på 1960-70-talet som en del pressfotografer gick från 50 mm till 35 mm som ett slags "normalobjektiv" på Leican...
/B

Ps. Och tidiga Summilux 1:1,4/35 mm......
Nedbländat till 8 eller 11 så va det Ok! ;)

Men det här är historia nu!!!
 
Kikade på en intressant M4.2 Från portugal .
Byggdes ett få antal exemplar där på 70-talet ..
 
Benganbus skrev:
Frågan är väl "är en Leica nå't att ha"? ;)
David, så du säger!! ;)

Ibland går det också myter i grejer, "Leica tillverkad i Canada blir inte bra..."
Eller "Objektiv tillverkat i Canada!? Ett bra objektiv skall vara tysktillverkat"!! Suck!!

Leitz kvalitetskontroll fanns på alla deras fabriker!!

Och visst är en M4 2 nå't att ha, självklart!! :)

Skillnader..... kan inte det i huvudet....
men i alla fall inget som ev. hindrar gatufotografering! :) ;)


Var det inte så att Leitz lade ner tillverkningen av M-kameran och några privatpersoner i Canada då köpte maskinparken och rättigheterna för att fortsätta tillverkningen? (= min minnesbild av vad jag har läst)

I så fall kan inte Leitz kvalitetskontroll ha funnits i den Canadensiska fabriken innan Leitz återupptog M-systemet.
/Erik
 
eon skrev:
Var det inte så att Leitz lade ner tillverkningen av M-kameran och några privatpersoner i Canada då köpte maskinparken och rättigheterna för att fortsätta tillverkningen? (= min minnesbild av vad jag har läst)

I så fall kan inte Leitz kvalitetskontroll ha funnits i den Canadensiska fabriken innan Leitz återupptog M-systemet.
/Erik


Har inte hört det tidigare...

Att nå'n fått rättigheter att tillverka Leica.. med risk för....
Låter som ett riskprojekt både för namnet Leica och kunderna..

Litet av "Kina-syndromet"
Kina-Rolex.... ;)


Men som sagt,
första gången jag hör det! :)
Mvh Bengan


Ps. Skall försöka kolla uppgiftarena, har några fd. Svenska Leica-generalagenter på en mail-lista...
Men det kan ta några dagar.. :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.