Annons

Leica eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Hej!

Var och hälsade på en fotograf för ett tag sedan för att ta över S/V-papper till mörkrummet då han inte använder detta längre. Då sa han att han hade en Nikon F5 liggande och två objektiv till denna, ett 35mm och ett 105mm. Den blev jag väldigt sugen på då den var i nyskick. Har en Leica M2 med ett 90mm f/2.8 som jag inte har använt så mycket då jag tycker 90mm är för långt och jag tror inte jag kommer att ha råd att skaffa ett 35mm till denna inom en rimlig framtid.
Frågan är om jag ska försöka sälja Leican och objektivet till förmån för Nikon? Känner att jag kanske inte är mätsökartypen, men Leican är så klassisk och den jag har är riktigt fin. Är jag dum som vill sälja den? Nikon F5 är ju en riktigt fin kamera den med...

///Anders S
 
Innan du säljer, tänk på att F5:an är STOR och TUNG. raka motsatsen mot leican mao. Fråga om du kan få låna/hyra den ett par veckor så du får möjlighet att testa om det är något för dig.

Är det AF-objektiv han har till den? Om inte så klarar inte F5-matrixmätning med manuella gluggar om de inte är chipade. Det är ju fortfarande köparens marknad på analoga kameror så priset måste ju vara rätt.
 
Om ditt mål är att använda kameran och inte ha den som blivande museiföremål hade jag nog bytt om jag var i dina kläder. F5:an är mycket mångsidigare och det är större chans att du kan få tag på billigare men fortfarande mycket bra optik begagnat till Nikon än till Leica.
 
Är själv ingen mätsökartyp, föredrar absolut SLR-kameror! Blir lite tyngre och större men ack vilken kamera F5:an är! Har själv en F5 - so go for it!
 
Det beror väl på hur man tänker använda kameran. Vill man flanera med den över axeln skulle jag def föredra en Leica (fast kanske inte med 90 mm...)
 
SLR och mätsökare är två olika verktyg som är bra på olika saker. De kompletterar varandra alldeles utmärkt. Om jag vore du så skulle jag helst behålla Leican och komplettera med F5:an. Det skulle göra fysiskt ont att göra sig av med en fin Leica. Jag skulle nog iofs fundera på att byta 90:an mot något betydligt kortare.
Du får fundera på hur och vad du fotograferar för något om du måste bestämma dig för ett system.
 
Det är väl två helt olika typer av kameror?
F5:an är iofs kul kamera men det är väl en ren arbetshäst (stridsvagn) för press och sportfoto. Kanske inte riktigt vad man använder analoga kameror till idag :)

Fast nog skulle jag vilja ha en ändå.
 
Senast ändrad:
Jag har tyvärr inte råd att köpa annan optik till Leican för tillfället. Hade tänkt mig ett 35mm objektiv och de går ju på runt 6000 :- och uppåt.
Att behålla Leican och köpa till F5:an blir också det dyraste laget. Jag har ju iofs möjlighet att låna kameran och se om det är något som jag vill ha.
Jag fotograferar mest familj och natur. Har inte riktigt fastnat för gatufoto än. Iofs har jag en liten Pentax MX som man kan ha och flanera med på stan då den inte är så stor.
Det är svårt detta. Har ju kämpat med att samla ihop pengar till Leican och skickat iväg den för slutarfel, så det kommer säkert att kännas konstigt om jag nu gör mig av med den.

///Anders S
 
Jag har tyvärr inte råd att köpa annan optik till Leican för tillfället. Hade tänkt mig ett 35mm objektiv och de går ju på runt 6000 :- och uppåt.
Att behålla Leican och köpa till F5:an blir också det dyraste laget. Jag har ju iofs möjlighet att låna kameran och se om det är något som jag vill ha.
Jag fotograferar mest familj och natur. Har inte riktigt fastnat för gatufoto än. Iofs har jag en liten Pentax MX som man kan ha och flanera med på stan då den inte är så stor.
Det är svårt detta. Har ju kämpat med att samla ihop pengar till Leican och skickat iväg den för slutarfel, så det kommer säkert att kännas konstigt om jag nu gör mig av med den.

///Anders S

Nu är väl F5:an inte sådär jättetung. Den är i och för sig ungefär dubbelt så tung som din Leica, men inte värre än att den är OK att ha med. Om du fotograferar natur och familj är säkerligen F5:an avsevärt mer användbar. Skulle du sedan bli intresserad av gatufoto så klarar du nog det med nikon också, och du har ju som sagt din Pentax MX också. . Därimot finns det rätt många naturfotosituationer där leican inte är optimal.
 
Med Leican så har man ju en ram i rutan så att man ser hur mycket objektivet täcker, men man får visualisera mer med detta än med en SLR. Just för natur och familj där man snabbt behöver bedöma utsnitt är nog F5:an bäst. Men ska nog låna den innan jag gör något förhastat.

///Anders S
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.