ANNONS
Annons

leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Är inte helt nöjd med min Nokton 40 mm f1.4 till Bessan. Tycker den är för hård i bokeh och brännvidden inte riktigt kort eller lång. Min Olympus Zuiko 50/1.4 ger bättre resultat tycker jag, men huset är ordentligt högljutt och tungt. Jag vill hellre köra med Bessan.

Då jag såg priserna på Leicas Summilux insåg jag att ett bländarsteg är dyrt. Jag är beredd att gå ner till f2.

Skulle ni köpa Leica Summicron 50 mm eller den nya Zeiss Ikon-gluggen Planar 50 mm?

Tack!
 
Hehe, ja jag vet inte varför men jag hade nog utan tvekan gått för den beprövade "Leica Summicron 50mm"... Ngt direkt argument är inte detta som hjälper dig dock.

Klingar lissom så fint bara..:)

Mvh Niclas,
 
I den här tråden finns några bildexempel från Zeiss Planar T* 50mm/1,7 där man gillar bohehn. Jag har också en Planar 50mm/1,7 och kan bara rekommendera den. Den nya Planar ZM T* 50mm/2 bygger på den gamla Contax-Planaren och det skiljer nog inte så mycket. Men Summicron är ju också en beprövad konstruktion och jag tror att det i praktiken inte spelar någon större roll vem man väljer. Kolla vem som är minst och mest diskret i förh. till Nokton 40mm som ju är ganska kompakt väl? Spelar kompaktheten ingen roll kan jag rekommendera Nokton 35mm/1,2. Den har en härligt mjuk bokeh och 12-bladig bländare. Finns också några bildexempel från den i min länk ovan. Dock ganska dyr ny men i förh. till en ny Summicron eller Planar inte så farligt.
 
Vad gäller upplösning/skärpa så såg jag en test på en japansk sida där man jämförde olika optik fotograferade med Epson Rd1. Har tyvärr inte länken nu men resultatet av denna blev att Planar 50mm/2 var klart bäst, tätt följd av C/V Nokton 50mm 1,5. Sedan kom de andra som lite i "en andra klass", bl.a Summicron 50mm/2 C/V Color-Skopar 50mm och några till. Omdömena var från original bildfiler och jag håller personligen med efter att ha sett dessa. Planaren och Noktonen låg liksom i en klass för sig med Planaren som ngt bättre och de andra i en grupp mera "normala" optiker. Nu var ju bildfilerna inte från fullformatsensor utan motsvarade ett utsnitt motsvarande en 80mm-optik. Med en test från en film i en mätsökarkamera som scannats in kanske resultatet blivit något annorlunda?
 
timeUnit skrev:
Hej!

Är inte helt nöjd med min Nokton 40 mm f1.4 till Bessan. Tycker den är för hård i bokeh och brännvidden inte riktigt kort eller lång. Min Olympus Zuiko 50/1.4 ger bättre resultat tycker jag, men huset är ordentligt högljutt och tungt. Jag vill hellre köra med Bessan.

Då jag såg priserna på Leicas Summilux insåg jag att ett bländarsteg är dyrt. Jag är beredd att gå ner till f2.

Skulle ni köpa Leica Summicron 50 mm eller den nya Zeiss Ikon-gluggen Planar 50 mm?

Tack!


Bra fråga, några fler?? ;)

Är mycket sugen på nå'n av de nya Zeissgluggarna :)
tror, tror den är aningen snäppet bättre än Leica...
tror alltså! :)

Har även några Zeiss-aficionados-kompisar som har "yrat" om de nya Zeiss-gluggarna i månader!!

Men tycker Zeiss normalen verkar litet större... aningen klumpigare än Summicronen...!?
Eller??

Och det skulle nog bestämma mitt val.


Av två supergluggar, skulle jag välja den smidigaste! :)

Den glugg som underlättar min fotografering alltså! :)
 
fritzing skrev:
Summicron 50 ger en i mitt tycke mycket trevlig oskärpa. Kan verkligen rekommendera det objektivet. Här ett par exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=94580
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=98446

Jag har också sett andra bilder från Leitz M-optik, både vidvinklar och normal som bekräftar att bohehn från dessa är väldigt mjuk och behaglig. Vill minnas att jag också läst att Leitz medvetet konstruerade sin optik för att få dessa egenskaper.
 
timeUnit skrev:
Hej!

Är inte helt nöjd med min Nokton 40 mm f1.4 till Bessan. Tycker den är för hård i bokeh och brännvidden inte riktigt kort eller lång. Min Olympus Zuiko 50/1.4 ger bättre resultat tycker jag, men huset är ordentligt högljutt och tungt. Jag vill hellre köra med Bessan.

Då jag såg priserna på Leicas Summilux insåg jag att ett bländarsteg är dyrt. Jag är beredd att gå ner till f2.

Skulle ni köpa Leica Summicron 50 mm eller den nya Zeiss Ikon-gluggen Planar 50 mm?

Tack!

Utan tvekan så ska du köpa Summicron 50mm, det är lätt och smidigt och det inbyggda motljusskyddet är alltid med. Men framför allt så är det skärpan och upplösningen som gör det till min faborit. /Thomas.
 
Re: Re: leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

ThomK skrev:
Utan tvekan så ska du köpa Summicron 50mm, det är lätt och smidigt och det inbyggda motljusskyddet är alltid med. Men framför allt så är det skärpan och upplösningen som gör det till min faborit. /Thomas.

Går det inbyggda motljusskyddet att låsa i utdraget läge?
/Erik
 
Re: Re: Re: leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

eon skrev:
Går det inbyggda motljusskyddet att låsa i utdraget läge?
/Erik


Tänkte precis på det.

På min Hexar RF och dets Hexanon M 50mm f/2 så går INte det och det irriterar mig ständigt tyvärr.

Att det går att låsa eller att det i alla fall suger i och sitter tight är viktigt.

på min så sitter det tight så jag skall inte klaga för mycket men det irriterar när det ibland tenderar att sitta snett..

MVH Niclas,
 
Re: Re: Re: leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

eon skrev:
Går det inbyggda motljusskyddet att låsa i utdraget läge?
/Erik

På Summicron 50mm går det inte att låsa i utdraget läge, men det suger fast rätt bra så det åker inte fram och tillbaka hur lätt som hälst.
/Thomas.
 
Ny fråga: Summicron (den lilla) med märke på frontlinsen för 3500 kr i beg.butik. Det är lite dyrt, ja?

Kände på den nya Summicron i "krom". Satans tung. Det går bort. Kostade 7990 också.
 
Summicronen är i stora stycken en underbar glugg, den har en fantastisk skärpa och snygg bokeh. Den har dock en ganska stor svaghet och det är att den är väldigt strö- och mot-ljuskänslig. Har plåtat en hel del med 50:an och summicron 35/2,0 asph, där 35:an har visat sig klara motljus betydligt bättre. Just summicron 50 skulle jag tro blir deras nästa uppdatering aftersom både summicron 35 asph och summilux 50 asph är nyare konstruktioner. Men som sagt om man kan leva med motljusegenskaperna går det förmodligen inte att hitta en bättre 50:a.
 
Jag inbillar mig att Hexanon M 50 f/2 är helt på lik linje vad gäller generell kvalitet och skärpa, kontrast & färg med Leica. Motljusegenskaperna är finfina så kanske de är bättre än Leica?

Hur som helst så är det en fröjd att betrakta resultaten med dessa objektiv!

MVH Niclas,
 
Re: Re: leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

Benganbus skrev:
Men tycker Zeiss normalen verkar litet större... aningen klumpigare än Summicronen...!?
Eller??

Och det skulle nog bestämma mitt val.


Av två supergluggar, skulle jag välja den smidigaste! :)

Den glugg som underlättar min fotografering alltså! :)


Så som jag skulle värdera dem.
Och ett objektiv med f/1.4 eller 1.5 blir mycket större. Tex Nokton 50/1.5.

/Erik
 
Niclasfoto skrev:
Jag inbillar mig att Hexanon M 50 f/2 är helt på lik linje vad gäller generell kvalitet och skärpa, kontrast & färg med Leica. Motljusegenskaperna är finfina så kanske de är bättre än Leica?

Hur som helst så är det en fröjd att betrakta resultaten med dessa objektiv!

MVH Niclas,

Det hade förstås varit intressant, men de verkar lite svåra att hitta. Eller har du ett extra?
 
Re: Re: Re: leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

eon skrev:
Så som jag skulle värdera dem.
Och ett objektiv med f/1.4 eller 1.5 blir mycket större. Tex Nokton 50/1.5.

/Erik



En 1,4 och tex. Nokton 1,5 blir större.

Inte så den blir direkt klumpig...
men dock större!

Och hur ofta behöver man 1,4 ??
/B

Ps.
Men, det finns ett undantag vad gäller 1,5:eek:r, "gamla" Zeiss 1,5:an, den är lika kompakt som en Summicron från 1980-1990! :)

(Nu menar jag Sonnar-konstruktionen från 1930-talet, som Zeiss bla. satt i M39 på 1940-talet, och som Ryssarna kopierade som Jupiter-3 fram till 1990-talet för FED/Kiev.)

Som jag kör på min M6:a ! :)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10594
 
timeUnit skrev:
Det hade förstås varit intressant, men de verkar lite svåra att hitta. Eller har du ett extra?

Nej jag har inte det.

Men det är inte så länge sedan jag såg tre st ute av två olika f,säljare i sverige (50mm + 50mm + 35mm). De objektiven gick billigt.
Jag var nära att köpa ett som extra men valde att låta bli. Jag kommer ju att bli så sugen och sparglad den dagen mätsökarkamerorna kommer digitalt med stora sensorer +..:)


Har du tur så ramlar du över ett. Ebay.de har ofta flera ex hela tiden..

Hexanon M 50mm f/2 är det skarpaset jag har och briljansen lägger krokben på allt jAAg tidigare har haft och använt. Det närmaste jag använt i Leica är ett R 90mm f/2 (tror jag att det var)...för länge sedan. En fröjd att köra Leica R men jag presterade lika fint med in Canon slr..


MVH Niclas,
 
http://www.bwfoto.net/lenstest.asp

Där lyser knappast Leica Summ.. f/1,4 som direkt bra.. uttalar mig inte om det lite amatörmässiga testet men det kanske säger ngt.


http://www.dantestella.com/technical/hexarrf.html
Här är lite intressanta antydningar över ett x antal objektiv..


http://www.rangefinderforum.com/forums/search.php?searchid=155026
Här finns det mycket att läsa om "rangefinders" generellt!

http://www.konica-europe.de/conim/Konica_Hexar_RF_Limited.shtml
Limitedversionen värderade jag när jag köpte mitt kitt men det kostade det dubbla men ändå billigt jämfört med butikspriset på ca 30 tusen..
Ser ju spännande ut men vad gäller bildkvaliteten så misstänker jag att man får ut mera eller lika mycket kräm ur 50 f/2..


Jag vet inte hur många bländarlameller Leica Summ. har men Hexanon har 10. Fenomenalt fin bokeh!

Jag använder mycket ISO 400 när jag kör mätsökare och då händer det att jag finner f/16 som lite begränsande,, om tex solen sticker fram. Hade gärna haft f/22-32 på den.. Å andra sidan så har ju RF,en snabbare tider än alla LeicaM..






MVH Niclas,
 
Såg limited-versionen på ebay för 3300 USD. Nja... med hus iofs...

Dessa Hexar RF-gluggar är inte lätta att hitta. Har letat som fan nu, men det är bara "AR" fattning man hittar.

*h
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.