Annons

Laptop till vettigt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Skulle vilja köpa mig en ny laptop till vettigt pris, hade tänkt mig en 17 tums typ eller tror ni att jag står mig på en 15 till bildredigering?
Skulle vilja ha en som det går fort att öppna upp bilderna i då jag använder mig av photoshop.

Någon som kan ge mig tips och helst då inga hutlösa priser utan medelmåttiga med bra (så bra det går för den pengen) färgåtergivning.

Tack på förhand!

/C.
 
Jag tittade själv på laptop för en tid sedan. Kunde då konstatera att det inte var många som höll måttet för bildredigering. En sida jag tittade mycket på då var http://www.notebookcheck.net/Reviews.55.0.html där de även undersöker hur bra bildskärmen håller måttet (googlade även lite för att se hur deras omdömen stämde med andra tester). För mig slutade det med att jag gav upp tanken att använda en laptopbildskärm för bildbearbetning.
 
Mja det är väl skärmen som inte håller måttet i sånna fall, datorn jag länka pallar ganska tung redigering, men en stationär är ju i regel alltid bättre. Men som sagt skärmen brukar vara det som inte räcker till.
 
Det är som sagt skärmarna på bärbara datorer som inte är speciellt lämpade för bildbehandling, de använder en skärmteknik (TN) som gör att färg och ljushet varierar med betraktningsvinkeln (det vill säga om du rör på huvudet).

Så är man riktigt seriös bör man därför tänka på att komplettera med en extern skärm med bättre skärmteknik (IPS eller PVA/MVA) för bildbehandling. Med detta i åtanke kan det vara idé att välja en mindre dator (15" istället för 17") för att få en mer portabel dator, bärbara datorer med stora skärmar är ganska tunga att släpa på och batterilivslängden är ofta sämre än om du väljer en mindre skärm.

Personligen har jag valt att ha en stationär dator för bildbehandling, tillsammans med en bärbar dator som jag orkar bära runt på (en 12" som väger 1,5 kg) för de där tillfällena då jag vill ha en dator med mig när jag fotograferar (bildbehandlingen går långsammare, men är ändå acceptabelt för enstaka bilder tills jag kommer hem). Men det är så klart en fråga om behov samt tycke och smak.
 
Det är som sagt skärmarna på bärbara datorer som inte är speciellt lämpade för bildbehandling, de använder en skärmteknik (TN) som gör att färg och ljushet varierar med betraktningsvinkeln (det vill säga om du rör på huvudet).

Så är man riktigt seriös bör man därför tänka på att komplettera med en extern skärm med bättre skärmteknik (IPS eller PVA/MVA) för bildbehandling. Med detta i åtanke kan det vara idé att välja en mindre dator (15" istället för 17") för att få en mer portabel dator, bärbara datorer med stora skärmar är ganska tunga att släpa på och batterilivslängden är ofta sämre än om du väljer en mindre skärm.

Personligen har jag valt att ha en stationär dator för bildbehandling, tillsammans med en bärbar dator som jag orkar bära runt på (en 12" som väger 1,5 kg) för de där tillfällena då jag vill ha en dator med mig när jag fotograferar (bildbehandlingen går långsammare, men är ändå acceptabelt för enstaka bilder tills jag kommer hem). Men det är så klart en fråga om behov samt tycke och smak.
-------------------

Ett vettigt råd. jag har släpat runt på en gammal 15.6" dator som är blytung till olika fotokurser. Den står annars hemma som reservdator om den stationära börjar krångla.

Nu är jag på väg att byta ut denna och har börjat studera marknaden. Det finns ju bara några få 11.6" eller 12" som klarar kravet på 1.6 GHz och minst 1 Gbyte RAM, vilket är det som lightroom 3.0 kräver. Det känns som 13,3" är den dator som har någorlunda prestanda i dag. En större skärm än så känns lite stor och tung.

Just nu är jag lite orsäker på hur jag skall komma vidare och pendlar mellan 12" till 15" som laptop. Eftersom jag har en fast dator för anancerad Photoshop arbete som visserliggen behöver en bättre skärm, så börjar jag igen luta åt en mindre skärm på laptopen om den inte blir för slö men så liten som möjligt så att den blir bärbar. Frågan är hur mycket behöver jag kompromissa med snabbhet kontra skärmstorlek och där har jag fastnat..
Thomas
 
Senast ändrad:
Hej allihopa!

Skulle vilja köpa mig en ny laptop till vettigt pris, hade tänkt mig en 17 tums typ eller tror ni att jag står mig på en 15 till bildredigering?
Skulle vilja ha en som det går fort att öppna upp bilderna i då jag använder mig av photoshop.

Någon som kan ge mig tips och helst då inga hutlösa priser utan medelmåttiga med bra (så bra det går för den pengen) färgåtergivning.

Tack på förhand!

/C.

Måste det vara en laptop? Ska du bildredigera så duger som påpekats inte skärmen, det blir konstiga resultat. Så då måste du ändå skaffa en extern skärm. Och då om du inte behöver mobiliteten får du mkt bättre dator om du köper stationärt.
 
Lånar tråden..

Har samma ärende, behöver också köpa en ny laptop. Lever på så sätt att jag inte har möjlighet att ha en stationär dator. Har de senaste åren redigerat på en 14,1 tums laptop, har inte så höga krav. Har aldrig varit missnöjd.

Betyder det att jag i princip kan köpa en laptop med vad som helst i skärmväg och ändå vara nöjd?

Det kommer ju vara min enda dator så den ska passa för skolarbete, enkla spel samt bildredigering till förmånligt pris.
 
HP har laptops med IPS-skärmar, tror dom laptoparna brukar vara märkta med dreamcolor. Dom brukar dock ha en rätt saftig prislapp.
Min rekomendation brukar vara en liten kraftfull laptop och så en extern IPS-skärm (från 1500kr och uppåt) till den som man kan ansluta laptopen till hemma.

/Karl
 
HP har laptops med IPS-skärmar, tror dom laptoparna brukar vara märkta med dreamcolor. Dom brukar dock ha en rätt saftig prislapp.
Min rekomendation brukar vara en liten kraftfull laptop och så en extern IPS-skärm (från 1500kr och uppåt) till den som man kan ansluta laptopen till hemma.

/Karl

Se upp med HP de skall sluta tillverka datorer. vad händer då med reservdelar?
 
Har samma ärende, behöver också köpa en ny laptop. Lever på så sätt att jag inte har möjlighet att ha en stationär dator. Har de senaste åren redigerat på en 14,1 tums laptop, har inte så höga krav. Har aldrig varit missnöjd.

Betyder det att jag i princip kan köpa en laptop med vad som helst i skärmväg och ändå vara nöjd?

Det kommer ju vara min enda dator så den ska passa för skolarbete, enkla spel samt bildredigering till förmånligt pris.

Nej, det finns laptops med sjukt dåliga skärmar. Testade en HP för nåt halvår sedan, med nyaste i7, 6GB ram 17" osv. Tror den låg på typ 12-13000. Helt och alldeles vidrig skärm! Det räckte med jag flyttade mig lite fram och tillbaka då fick jag sitta och vinkla skärmen för att få lite kontrast.. Nu har jag en Asus G73 med hyfsad skärm, fast långt ifrån min 24" IPS.
Hur mycket vill du lägga på en laptop?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.