Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okej laptop för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Glöm inte upplösningen!

Jag har 3200x1800 på min Yoga 900 (Lenovo) och efter 3 år så skulle jag aldrig gå tillbaka till HD (1920x)

Jag sneglar på Dell XPS 15 som ligger på strax över 20 tusen.
Om man vill försöka pressa ned budgeten med några tusen, vad hade ni istället rekommenderat (med bra skärm för fotoredigering och med 4k upplösning).

Jag tror att du i dagens läge bör titta på nya MacAir M1. Lätt, utmärkt batteritid bra skärm och i vissa avseende överlägsna prestanda. Stora mängder lagring får man ha på en extern hårddisk . Finns en massa information att inhämta via youtube.

det är alltså pc som gäller för mig.
*** edit: Ser nu att Natalies fråga är inaktuell. Mitt svar kan förstås istället läsas av Mattias. Och alla andra. ***

Okej, fast jag tycker ändå att du ska överväga Mac. Av ett enda skäl: nya Macbook Air (nyligen recenserad här på FS).

Den är väldigt tunn, väldigt lätt, extremt snabb och har väldigt bra skärm och väldigt bra batteritid. Dessutom ett bra tangentbord och riktigt bra styrplatta. Apples byte av processortyp har helt enkelt lett till att man kunnat konstruera en sensationellt prisvärd dator. Räknat man krona för krona (eller gram för gram) är detta förmodligen den bästa dator Apple någonsin tillverkat. Kanske den bästa laptop som någonsin tillverkats öht.

Den är inte billig, men inte heller jättedyr.

Flera tipsar om dell xps, som verkar vara en jättebra laptop på pc-sidan. Min gamla laptop är en macbook pro men idag använder Jag Windows i mitt dagliga (icke foto-relaterade) arbete på min stationära dator och att köra Windows även på laptopen skulle underlätta, därför vill jag undvika mac denna gång, även om nya air m1 verkar otroligt prisvärd.

När man tittar på dell xps så finns det xps och "nya" xps. Skulle ni säga att det är någon nämnvärd kompromiss att välja original xps ist för "nya"? Vad jag förstår är det mest en mindre förbättring i chassit som skiljer dom åt? Är det verkligen värt ett par tusen extra?

Finns också xps 2 in 1 men jag gissar att denna varianten kommer med större kompromisser. (?)

Jag tror att du i dagens läge bör titta på nya MacAir M1. Lätt, utmärkt batteritid bra skärm och i vissa avseende överlägsna prestanda. Stora mängder lagring får man ha på en extern hårddisk . Finns en massa information att inhämta via youtube.

Nya Mac M1 är ett klart generationsskifte med en imponerande prestanda. Jag har buddys som håller på både med musik och video. De har jämfört 2019 års Mac pro och fått i princip samma testresultat med Air M1, den förra kostar tre gånger så mycket. Såg en spec, Air Mi drar 30W! Det behövs inga fläktar ingenting. Helt fantastiskt och ett givet val januari 2021 tycker jag.

• Gilla
Reaktioner: UGJ
Flera tipsar om dell xps, som verkar vara en jättebra laptop på pc-sidan. Min gamla laptop är en macbook pro men idag använder Jag Windows i mitt dagliga (icke foto-relaterade) arbete på min stationära dator och att köra Windows även på laptopen skulle underlätta, därför vill jag undvika mac denna gång, även om nya air m1 verkar otroligt prisvärd.
Det går kanske inte att köra Windows på de nya M1-macorna? Det gick utmärkt bra på Intel-Macorna, men med en helt ny CPU-arkitektur är det väl osannolikt att Apple försöker stödja Windows i fortsättningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar