Annons

Laptop eller staionär dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårran

Aktiv medlem
Nu har jag varit inne i tre olika butiker och fått helt olika information om vad som skulle passa mig bäst...Total datoridiot, och nu också totalt förvirrad!

Jag vill ha bästa möjliga för max 7000:-. Mycket redigering med elements, både foto och film. Inga spel. Jag har en enklare laptop som jag tar med mig vid behov, så mobilitet i sig är inte vktigt - mer fokus på prestanda.

Bör jag satsa på staionär eller laptop? Fördelar/nackdelar? Och vad ska jag tänka på?

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig ut ur dator-djungeln...

Stationär - skulle jag säga är lättare att få till ett lågt pris med bra prestanda.
Ska priset inkludera en skärm eller har du en bra sådan redan?

Jag vill ha bästa möjliga för max 7000:-. Mycket redigering med elements, både foto och film. Inga spel. Jag har en enklare laptop som jag tar med mig vid behov, så mobilitet i sig är inte vktigt - mer fokus på prestanda.

Jag jobbar med datorer hela dagarna och är altså inte en datoridiot men jag har nästan exakt samma användningsområde som du.

Min förra dator hade jag i drygt 5 år innan jag bestämde mig för att det var dax att skaffa en ny. Jag tycker det är väldigt tråkigt och jobbigt att skruva datorer och konfigurera saker och installera så jag skickade ett mail till en lokal datorbyggarfirma där jag i stort sett sade:

----------------------
Jag vill köpa en dator som ser ut ungefär som följer:
En AMD 8 Core processor
8GB minne
2st 1TB hårddiskar konfigurerade som raid0 så de ser ut som en 2Tb disk i en partition.
Jag vill ha detta monterat i en låda. Jag vet inte vilken som är bäst, välj ni, det skall vara en okej låda, inget super extra men den skall vara lätt att öppna och inte låta allt för mycket.
Lika så, processorkylning är inget jag tänker mig att jag behöver något special men om den som ingår låter som en jetmotor vill jag ha en annan som är rimligt tyst, inget extravagant med vätskekylning eller så men något som är okej.
Moderkort, välj något som är okej med integrerad grafikkort och nätverkskort och där jag kan sätta i ytterligare minne om ett par år utan att behöva byta ut de jag har.
Engelsk Windows 7 Home premium 64bitar
Utifrån ovanstående parametrar vill jag altså att ni skall göra smarta val av exakt märke och modell. Har jag tänkte fel på något, hör av er
----------------------

Priset borde landa på runt 6000kr och datorn bör hålla i flera år. Om ett par år, när hårddiskarna börjar bli över 50% fulla. Då tar du den sparade tusenlappen och datorn med dig tillbaka till butiken och säger att du vill utöka minnet och sätta i ytterligare en hårddisk som då säkert kommer vara minst 4TB eller liknande.

En laptop var aldrig ett alternativ för mig, främst för att hårddisken är så liten och långsam men även allt annat är en liten aning sämre tycker jag.

Lycka till med shoppandet!

Lite oklar över frågan men svaret är ju att det blev det jag beskrev ovan :)

Dett var i September förra året så jag uppdaterade texten något till frågeställaren men jag fick i alla fall en egenbyggd från Inet med 2.8ghz 6core phenom.Asus mobo med USB3 och Ati radeon 4290.

Det var mitt mest bekväma inköp efter att ha pillat och donat i alla år för att hitta den perfekta lösningen och än så länge är jag väldigt nöjd och tror jag kommer vara det i några år till.

Vill man ge butiken mer utrymme behöver man ju inte kräva AMD CPU, jag gjorde det mest av gammal vana inte för att jag vet att de är bäst eller billigast men jag uppfattar det som om "det alltid varit så". USB3 och kanske Firewire skulle man ju kunna kräva om man vill.
Sen får man ju skriva vad man har för krav på CD, DVD, Bluray om man behöver det nu för tiden.
Mer minne hd, och grafikkort kan man alltid köpa till senare.

Här kommer en kanske bättre text till frågeställaren
----------------------
Jag vill köpa en dator som ser ut ungefär som följer:
En 8 Core processor
8GB minne
2st 1TB hårddiskar konfigurerade som raid0 så de ser ut som en 2Tb disk i en partition.
Jag vill ha detta monterat i en låda. Jag vet inte vilken som är bäst, välj ni, det skall vara en okej låda, inget super extra men den skall vara lätt att öppna och inte låta allt för mycket.
Lika så, processorkylning är inget jag tänker mig att jag behöver något special men om den som ingår låter som en jetmotor vill jag ha en annan som är rimligt tyst, inget extravagant med vätskekylning eller så men något som är okej.
Moderkort, välj något som är okej med integrerad grafikkort, nätverkskort, USB3, FireWire och där jag kan sätta i ytterligare minne om ett par år utan att behöva byta ut de jag har.
Engelsk Windows 7 Home premium 64bitar
Möjlighet att läsa BluRay och skriva DVD

Utifrån ovanstående parametrar vill jag altså att ni skall göra smarta val av exakt märke och modell. Har jag tänkte fel på något, hör av er
----------------------

Tim

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto