Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsfotografi och utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Hej alla,


Detta är en fråga till de som har erfarenhet och god kunskap av landskapsfotografi.

Jag har precis inhandlat ett EF-S 10-22 till min 7D. Anledningen till att jag köpte denna glugg var att den alltid skall sitta på huset. Det känns som att brännvidden passar mig perfekt. Plötsligt slog det mig att gluggen är väldigt lämplig för landskapsbilder, vilket jag faktiskt aldrig varit direkt intresserad av.

Glad i hågen för min nya glugg tänkte jag att jag skulle testa litet landskapsfoto. Anledningen är faktiskt att jag blivit väldigt inspirerad av alla bilder jag sett tagna med just denna gluggen jag nu köpt. Det förde mig också vidare ut på nätet för ytterligare inspiration. Nu när jag börjar läsa på internet och i forum så använder ju landskapsfotografer en väldans massa kringutrustning.

Jag hade självklart hoppats på att det lilla jag har skulle räcka, men det verkar det inte göra, eller?

Jag hoppas nu på att Ni med erfarenhet och kunskap kan lämna en del råd och fylla på min lista med "detta måste du ha" eller "detta bör du köpa" eller "kör på det du har men nästa gång du handlar så inhandla gärna" och så vidare.

Nu har jag följande:

1 Ett jävla engagemang och envishet
2 Canon 7D
3 Canon EF-S 10-22
4 Canon TC-80 N3 utlösare
5 Ett hyfsat stativ, tror jag, i Manfrotto 190XB samt kulled 486RC2

Fyll gärna på med 6, 7, 8, 9, 10 osv.
Skriv vad Ni tycker och känner; ALLA råd är med beröm godkända för min tillfälliga huvudvärk!

Tipsa gärna mig och alla andra läsare av denna tråd om smultronställen på internet som handlar om landskapsfotografering eller om ställen där man kan inhandla det Ni eventuellt rekommenderar jag skall komplettera med.


/Soms
 
Det finns väl ingen naturlig gräns för hur många och dyra prylar man kan köpa på sig. Det rimliga förhållningssättet torde vara att börja fotografera och med tid och erfarenhet själv lista ut var ens brister ligger och i vilken mån dessa löses med ny utrustning.
 
Det finns väl ingen naturlig gräns för hur många och dyra prylar man kan köpa på sig. Det rimliga förhållningssättet torde vara att börja fotografera och med tid och erfarenhet själv lista ut var ens brister ligger och i vilken mån dessa löses med ny utrustning.

Tack.

Mycket filosofiskt svar som är mycket vanligt i forum runt om i världen. Detta kunde jag dock själv räkna ut. Men jag förstår att Du anser att jag har de prylar som behövs för att ge mig ut i naturen.


/Soms
 
Du har nog det du behöver tycks det mig.

Men det är klart man kan skaffa fler prylar, det kan man alltid.

Många använder filter vid landskapsfotografi, t ex polarisationsfilter för kontroll av reflexer i vatten och himlar, eller gråfilter, för att t ex kunna ha större bländare för bakrundsoskärpa. Har själv ingen efrarenhet av detta, men andra kan väl bekräfta eller säga att jag har fel.

Och ibland kan ett teleobjektiv vara effektfullt också vid landskapsfoto.

Vad är det du inte är nöjd med?
 
Hej, den där prylsamlingen räcker riktigt långt för att ta fina landskapsbilder. Liksom övriga tycker jag att du ska fota på för att efterhand komma på om det är något du saknar. Och då skulle jag gissa att något av följande kommer att dyka upp på din önskelista:

- Gråfilter är användbara för att få upp slutartiden i situationer där det passar (många gånger är vatten inblandat)

- Polfilter är klart användbart vild landskapsfoto. Kan t.ex. enkelt fuska till lite extra blå himmel.

- Liggunderlag är klart bekvämt. Låg vinkel är många gånger effektfullt och det är trevligt att slippa lägga sig direkt i den blöta mossan.
 
Jag hade hoppat över TC-80 N3 utlösaren, det är bättre att lägga de pengarna på ett schyst filter. Du kan ju alltid ställa både 2 och 10 sek fördröjning direkt i kameran för att åstadkomma samma sak. Det finns även helt Ok trådutlösare på ebay/dealextreme för $5 alt. med timer som liknar canons - $30...
 
Jag hade hoppat över TC-80 N3 utlösaren

Jo, men nu har jag ju den utlösaren sen tidigare - den enda dom hade inne för två år sedan när jag hämtade ut min 7D.

Okej, och många tack - jag förstår att det är filter man kanske skall satsa på med tanke på den utrustningen jag redan har. Liggunderlag, ficklampa och termos etc. tar jag också åt mig av.

Jag har läst en hel del om filter idag och den stora frågan som då kommer upp är om man skall satsa på filter man skruvar på eller en hållare där man placerar fyrkantiga filter?

Polfilter och gråfilter (ND?) låter väldigt intressant och det får nog bli ett sådant redan i starten. Gråfilter är väl det man använder för att få en bäck eller en fors att se helt "drömsk" ut på bild. Detta går kanske inte med ett polfilter.

ND 4, 6, 8 - vad rekommenderas? Mest användbart?

Något speciellt man skall tänka på vid polfilter? Går det bra med ett Dörr 77mm Pol från Cyberphoto för 800,- eller måste man köpa ett B&W eller Kenko för flera tusen?


/Soms
 
Gängade filter eller separat filterhållare är väl en smaksak. För den som övervägande håller på med seriöst landskapsfoto kan jag tänka mig att separat hållare är klart smidigare när det gäller t.ex. filterbyte, fokusering (med filtret bortplockat) och filterstackning. För egen del nöjer jag mig med att ha ett enkelt Hoya HMC ND8 och ett ungefär lika enkelt Hoya HMC polarisationsfilter med gängfäste - de funkar utmärkt för mig. Jag har betalt runt 500 kr/st (77 mm) för dem i Sverige. Om man vill och orkar så kan man kapa en del på priset genom att handla på ebay - filter är en av de detaljer jag köpt på det sättet ibland.

ND8 mörkar bilden tre exponeringssteg, ND4 två exponeringssteg. Jag tycker att ND8 är ganska lagom men det beror ju på vad man vill åstadkomma. ND8 är tillräckligt för att förlänga slutartiden till det där silkeslena vattnet du nämner, men bara om det redan är ganska svagt ljus. Det finns även extremare varianter som är nästintill helsvarta och kan ge långa slutartider även i solljus. Det är dock inget jag provat.
 
Gängade filter eller separat filterhållare är väl en smaksak. För den som övervägande håller på med seriöst landskapsfoto kan jag tänka mig att separat hållare är klart smidigare när det gäller t.ex. filterbyte, fokusering (med filtret bortplockat) och filterstackning. För egen del nöjer jag mig med att ha ett enkelt Hoya HMC ND8 och ett ungefär lika enkelt Hoya HMC polarisationsfilter med gängfäste - de funkar utmärkt för mig. Jag har betalt runt 500 kr/st (77 mm) för dem i Sverige. Om man vill och orkar så kan man kapa en del på priset genom att handla på ebay - filter är en av de detaljer jag köpt på det sättet ibland.

ND8 mörkar bilden tre exponeringssteg, ND4 två exponeringssteg. Jag tycker att ND8 är ganska lagom men det beror ju på vad man vill åstadkomma. ND8 är tillräckligt för att förlänga slutartiden till det där silkeslena vattnet du nämner, men bara om det redan är ganska svagt ljus. Det finns även extremare varianter som är nästintill helsvarta och kan ge långa slutartider även i solljus. Det är dock inget jag provat.

Tack så väldans - avgjort! Jag börjar med ett par "skruv"-filter!


/Soms
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.