Annons

Lampa för fotografering av min son

Produkter
(logga in för att koppla)
Många här föreslår blixtlösning, och jag håller med. Starkt ljus är irriterande för modellen, samt gör att pupillen drar ihop sig, vilket inte alltid ser så trevligt ut. Satsa på studioblixt. Nätdrivna blixtar är ofta billigare än batteridrivna och har dessutom ofta bättre inställningsljus.

Ljussättning är spännande. Jag själv stör mig mycket på den rådande trenden bland influensers att använda ringformat ljus. Det blir hemskt konstiga och fula (såklart ringformade) reflexer i ögonen.

Du har fått många svar och verkar ha kommit fram till att blixt är vägen att gå. Och som någon annan pratar om så är ju Godox ett ypperligt alternativ. Om budget är en faktor så skulle du t, ex kunna gå på 2 st Tt685 samt en X-pro sändare för din kamera så kan du med 2 st 60 till 80cm diffusers få ihop ett smärre litet studiokit med proffs-funktioner för sissådär 4500kr kanske.
Då står med ett kit du kan fota t.o.m motljus ute inom rimlighet, slå på high soeed sync och styra allt hur du vill och med full TTL. Sändaren har dessutom TCM-läge som med ett tryck låser en lyckad TTL-exponering till manuelt läge, oerhört snabbt sätt att komma igång spontant för sådana amatörer som mig.
Från detta budget kit kan du gå hur dyrt som helst såklart, men det är rejäla hoppa innan pengarna börjar synas i bild.
Sen tar det ingen plats i prylhögen heller 🙂

Det räcker gott med en begagnad blixt från blocket för under tusenlappen för att ta sina första trevande steg inom ljussättning. Så länge den är vrid- och vinklingsbar.

Den går att sälja för samma belopp om du senare vill kliva upp i nivåer.

Problemet att fotografera små barn är att de rör sig snabbt och slumpmässigt. Blixt är det enda praktiskt möjliga för att hänga med. Men som det står ovan, rikta den i taket eller en vägg. Jag har tagit väldigt många barnbilder och inte fått någon negativ reaktion på blixt.

Inte speciellt mycket. Ibland kan det komma en lite förvånad min i några sekunder vid de första blixtarna men sen reagerar de knappt.

Hej,

Jag var i veckan och skulle köpa en Godox Blixt V860II som ni tipsat om. Butiken var inte speciellt positivt inställd, de problematiserade köpet väldigt mycket och sa att en V860 är alldeles för stark för att fotografera barn med.

Efter att jag förklarat att jag ville ha en blixt, kunde de sträcka sig till att rekommendera en Godox Blixt TT350.

Pga. deras ovilja att hjälpa till och att inte vilja sälja gjorde att jag gick tomhänt där ifrån...

Vad är TT350 för något? Är det ett alternativ?

Hej,

De problematiserade köpet väldigt mycket och sa att en V860 är alldeles för stark för att fotografera barn med.

Det var bland det dummaste jag hört, blixten behöver ju givetvis inte användas på full styrka, bara för att den kan... Med TTL och blixten riktad mot tak/vägg så kommer den använda så mycket ljus som krävs och skapa en stor ljuskälla med mjukt ljus.

Utan att vara expert på specarna för 860 och 350, så antar jag att 350 helt enkelt är mindre och har lägre maxeffekt (och kanske saknar andra funktioner som 860 har).

Återigen, du kommer aldrig ha problem med att blixten är för kraftfull (det är bara att sänka effekten), däremot kan en för klen blixt vara en begränsning i vissa lägen.

Hej,

Jag var i veckan och skulle köpa en Godox Blixt V860II som ni tipsat om. Butiken var inte speciellt positivt inställd, de problematiserade köpet väldigt mycket och sa att en V860 är alldeles för stark för att fotografera barn med.

Efter att jag förklarat att jag ville ha en blixt, kunde de sträcka sig till att rekommendera en Godox Blixt TT350.

Pga. deras ovilja att hjälpa till och att inte vilja sälja gjorde att jag gick tomhänt där ifrån...

Om jag inte minns fel kan man köra V860 på 1/128 dels effekt, så att den är för stark är rent nonsens. En ljusstark blixt ger snabb blixtföljd och möjlighet att använda olika typer av ljusmodifierare inklusive tak och väggar.

Det var bland det dummaste jag hört, blixten behöver ju givetvis inte användas på full styrka, bara för att den kan... Med TTL och blixten riktad mot tak/vägg så kommer den använda så mycket ljus som krävs och skapa en stor ljuskälla med mjukt ljus.

Utan att vara expert på specarna för 860 och 350, så antar jag att 350 helt enkelt är mindre och har lägre maxeffekt (och kanske saknar andra funktioner som 860 har).

Återigen, du kommer aldrig ha problem med att blixten är för kraftfull (det är bara att sänka effekten), däremot kan en för klen blixt vara en begränsning i vissa lägen.

Om jag inte minns fel kan man köra V860 på 1/128 dels effekt, så att den är för stark är rent nonsens. En ljusstark blixt ger snabb blixtföljd och möjlighet att använda olika typer av ljusmodifierare inklusive tak och väggar.

Tack båda. Jag försökte också förklara för personen att jag ej kommer avfyra blixten rakt i ögonen utan kommer studsa den mot tak och väggar. Men det hjälpte inte...

Men tack för era ord. Då känner jag mig tryggare igen :)

Om du funderar på V860ii titta även på V1 som har betydligt bättre användargränssnitt, och ger aningen jämnare ljusbild. Också lätt att sätta på magnetiska filter

Oavsett om du väljer V1 eller V860ii skaffa även någon radio trigger som t.ex Godox Xpro (finns billigare men Xpro har behagligt gränssnitt) så att du kan få bort blixten från kameran.

Om du funderar på V860ii titta även på V1 som har betydligt bättre användargränssnitt, och ger aningen jämnare ljusbild. Också lätt att sätta på magnetiska filter

Oavsett om du väljer V1 eller V860ii skaffa även någon radio trigger som t.ex Godox Xpro (finns billigare men Xpro har behagligt gränssnitt) så att du kan få bort blixten från kameran.

Tack unoengborg

Ska kolla in både V1 och Xpro.
Måste sätta mig in lite i blixtfotograferingen, för det var nog 20 år sedan jag fotograferade ordentligt med blixt :)
Men utrustningsmässigt känns det som en bra start

Tack unoengborg

Ska kolla in både V1 och Xpro.
Måste sätta mig in lite i blixtfotograferingen, för det var nog 20 år sedan jag fotograferade ordentligt med blixt :)
Men utrustningsmässigt känns det som en bra start

Några tips:

För batteri hantering. Den här filmen handlar om just Godoxbatterier men bör nog fungera för de flesta litium jon batterier. Speciellt tipset om att inte lämna batterier på laddning utan att kolla att det inte börjar brinna. Hade ett par Sony hörlurar som så när brann upp häromdagen.

Om du fotograferar utomhus se till att lägga sandsäckar eller vikter på dina belysningsstativ så att de inte blåser omkull.

Lite ljussättningsinspiration för en blixt och en reflektor

För att placera blixten på stativ använd Godox S2 bracket som ger dig en Bowens bajonettfattning som används av många softboxar och andra ljusmodifierare på marknaden

Ett bra ställe att handla billig studio utrustning är kaffebrus

Tror inte de säljer V1 , men den finns på scandinavian photo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar