Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lamineringsapparat för hemmabruk

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en lamineringsapparat för att skydda bilderna mot repor och smuts, A3, det finns ganska billiga från 400-800 kr har jag sett tex på conrad men jag är osäker på hur resultaten blir med dem. Kan någon ge mig köpråd?
Något visst märke som är bättre eller sämre?
Jag vill inte ha bubbliga bilder.

Jag kan kanske inte tillföra så mycket men bidrar med det jag kan.
Jag har en enkel lamineringsapparat för A4 av märket Peach, köpt på C.O.
Den klarar av 0,6 mm tjocka objekt. Jag har mest använt den till enklare laminering med 90 -110 grams papper, dvs ej fotopapper, och har inte haft några problem med bubblor eller delaminering. Den tar dock god tid på sej att uppnå arbetstemperatur vilket ar viktigt för resultatet oavsett fabrikat.

Lamineringfickorna till apparaten av samma fabrikat är 2x0,1 mm=0,2 mm

Ett Canon Matte Photo Paper (MP-101) har ytvikten 170 g/m2 och är 0,22 mm tjockt.

I det ovannämnda exemplet är totala tjockleken 0,42 mm, men har man tjockare fotopapper (det är inte säkert att tjockleken anges på förpackningen) så kan det bli kritiskt och risken för delaminering ökar.

Canon Photo Paper Plus Glossy (PP -101) har ytvikten 270 g/m2 och är 0,27 mm tjockt (270 mikrometer eller tusendels mm, jag kan inte skriva den lilla grekiska bokstaven "my"). Med ovannämnda fickor blir då tjockleken nästan 0,5 mm

Jag har dock använt en del andra apparater och har lärt mej att det är viktigt att använda rätt lamineringsfickor, helst av samma fabrikat som laminatorn samt att inte överskrida max tjocklek på det som ska lamineras. Dessutom ska utskrifter med bläckstråleskrivare vara fullständigt torra annars finns det stor risk för bubblor eller delaminering. Det kan innebära ett par dars torkning om inte luften är väldigt torr i lokalen och luftcirkulationen god.

Ett tips kan vara att fråga någon fotograf i trakten som du misstänker håller på med laminering. Andra som använder sådana apparater är skolor och förskolor.

Hej!

Jag har en billig laminator som kort och gott heter 'A4 laminator' köpt på Svanströms för flera år sedan och har provat med lamineringsfickor från Reference (köpt på Svanströms) och Peach köpt på Clas Ohlsson. Båda fungerar utmärkt. Jag har aldrig haft problem med delaminering, bubblor eller liknande. Mest är det saker till barnen jag har laminerat, men även bilder emellanåt. Det har fungerat riktigt bra och de håller sig väldigt fina. Dock skulle jag inte laminera om jag skulle ha på väggen eller liknande (jag har dock gjort det på en bild ett av barnen fick signerad utan problem). Det fotopapper jag oftast använder är Epson Premium Photo Semi-gloss 251 g/m^2, vilket fungerar bra att laminera.

Joakim

Tack för svar

Kommer nog att köpa en då,,men vet inte riktigt vilket märke. Får väl titta runt lite.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto