Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagligt länka till bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
EN snabb fråga.....är det lagligt eller olagligt eller ens "luddigt olagligt" att göra detta.

Säg att jag ser en bild på en fotocommunity tex photo.net och undrar hur den är tagen. Jag går då in i ett annat forum och länkar till den sidan, jag lägger inte in bilden i forumet utan bara länken till bilden på den sidan. För att se den är man tvugen klicka och få upp sidan i ett nytt fönster. Får jag göra detta?

Tack

Det är klart att det är lagligt. Länken är knappast skyddad av upphovsrätten, och det är ju det enda du visar.

Jag skulle också säga att det är lagligt. Du tillhandahåller ju bara information om var bilden finns att se. Så länge du inte kopierat själva bilden så bör det inte vara några problem.

Jag skulle också säga att det är lagligt. Du tillhandahåller ju bara information om var bilden finns att se. Så länge du inte kopierat själva bilden så bör det inte vara några problem.

Nej för sjutton bara en länk med text, inga thumbnails alls men jag tog bort den iaf för att inte starta onödigt bråk i forumet.

Hehe, hur skulle internet sett ut om länkar var olagliga?

Haha ja säger samma sak. Äh jag ska bort ett par veckor och fota lite och ville inte ha nån otrevlig översaskning hemma när jag kom tebaka bara. Tex att det var nåt ludd mellan olika forum eller så. Alltid lika bra att vara 100 % säker än 99,99

Be gärna den som klagade på ditt länkande hänvisa till någon (eller några) lagparagraf (-er) som gör det olagligt att länka. Eller åtminstone någon prejudicerande dom i Högsta Domstolen...

Be gärna den som klagade på ditt länkande hänvisa till någon (eller några) lagparagraf (-er) som gör det olagligt att länka. Eller åtminstone någon prejudicerande dom i Högsta Domstolen...

Borde väl.....men det blir så dålig stämning då. :) Spec som det är en person som i övrigt är hemskt trevlig och hjälpsam.

Man kan ju tänka på att vissa saker som är lagliga, kanske inte är lämpliga ändå?

Sen förstår jag inte varför någon skulle ha problem med länkar?!
Lägger man inte upp saker på nätet för att folk ska se det?!
Förstår mycket väl att man inte vill att andra ANVÄNDER bilder och text, men länkar?!
Det är för mycket för min lilla hjärna.

/Peter

Borde väl.....men det blir så dålig stämning då. :) Spec som det är en person som i övrigt är hemskt trevlig och hjälpsam.

Det behöver inte göras på ett "dåligt" sätt, tycker jag. Skriv bara något i stil med "Så vitt jag vet är det lagligt att länka, men om du kan peka på den/de paragraf/-er som gör det olagligt måste jag ändra mig."

Jag tycker ju trots allt att en sådan sak som att säga att det är olagligt att länka till något måste kunna styrkas med en trovärdig källa, och det finns inte mer trovärdiga källor än lagtexten i detta sammanhang....

Det behöver inte göras på ett "dåligt" sätt, tycker jag. Skriv bara något i stil med "Så vitt jag vet är det lagligt att länka, men om du kan peka på den/de paragraf/-er som gör det olagligt måste jag ändra mig."

Jag tycker ju trots allt att en sådan sak som att säga att det är olagligt att länka till något måste kunna styrkas med en trovärdig källa, och det finns inte mer trovärdiga källor än lagtexten i detta sammanhang....

Ja, jag skrev nåt liknande. Att om jag har fel så ska posten tas bort och då ber jag om rusäkt men såvitt jag vet osv.....

Med risk att hi-jacka tråden, men en följdfråga i ämnet: Allt för ofta ser jag goda råd och kommentarer i trådar som denna att "ja, det är lagligt" följt av bisatsen "Men det är inte lämpligt" eller "är det moraliskt fel" eller "använd sunt förnuft".

I bland stöter jag på jobbet på uttryck som "det är underförstått", med andra ord att det finns regler som inte är nedtecknade, ej förmedlade och som man antas förväntas känna till.

Det jag funderar på är om det egentligen finns nått annat än lagen att stödja sig på? Problemet som jag ser är att folk har olika rättsuppfattning och att då sker konflikter. Är det lagen eller "allmänt rättsmedvetande" som gäller? Vad är i så fall det allmänna rättsmedvetandet och vem avgör vem som har rätt när man inte följer lagen utan sunt förnufft?

Det jag funderar på är om det egentligen finns nått annat än lagen att stödja sig på? Problemet som jag ser är att folk har olika rättsuppfattning och att då sker konflikter. Är det lagen eller "allmänt rättsmedvetande" som gäller? Vad är i så fall det allmänna rättsmedvetandet och vem avgör vem som har rätt när man inte följer lagen utan sunt förnufft?

Bra frågeställning. Lagen gäller. För mig är allt annat uteslutet. Begreppet "sunt förnuft" är en styggelse. Man läser ofta "använd sunt förnuft" som om det skulle vara någon slags definierad ståndpunkt. Alla har dock sitt eget "sunda förnuft". Vissa tycker det är okej att elda i torrt gräs medan andra anser att det är förenat med stor brandrisk. Båda kan dock hävda att de använder just "sunt förnuft".

Lagen är vad som gäller. Det är därför den finns. :)

EN snabb fråga.....är det lagligt eller olagligt eller ens "luddigt olagligt" att göra detta.

Säg att jag ser en bild på en fotocommunity tex photo.net och undrar hur den är tagen. Jag går då in i ett annat forum och länkar till den sidan, jag lägger inte in bilden i forumet utan bara länken till bilden på den sidan. För att se den är man tvugen klicka och få upp sidan i ett nytt fönster. Får jag göra detta?

Tack

Ja, det får du. Så länge inte det du länkar till är olagligt är det helt grönt att länka på.

Bra frågeställning. Lagen gäller. För mig är allt annat uteslutet.
Hoppas att du bara menar vad trådskaparen syftar på. Annars lär man ju inte vara omtyckt av någon annan än sin egen mamma...
Det finns ingen lag som säger att jag måste hjälpa till att städa och diska här hemma t. ex. Där tycker jag nog att sunt förnuft går före lagen. ;)

En fråga som har med detta att göra. Om det är olagligt att lägga upp andras bilder på sin sida men inte länka dem (inte ens me thumbnail?) hur är det då med tex Google. Där kan jag ju söka på tex mina bilder och får upp dem på Deras hemsida som thumbnail. Hur funkar detta rent lagligt?

Just Google är anklagade för att utnyttja andras material som artiklar och bilder utan att upphovsmannen får ett rött öre. Det har än så länge inte lett till något vad jag vet, men det finns en del starka krafter som vill stoppa Googles "snyltande" på andras surt producerade material.

En fråga som har med detta att göra. Om det är olagligt att lägga upp andras bilder på sin sida men inte länka dem (inte ens me thumbnail?) hur är det då med tex Google. Där kan jag ju söka på tex mina bilder och får upp dem på Deras hemsida som thumbnail. Hur funkar detta rent lagligt?

Att använda referenser och s.k direktlänkar är i alla sammanhang lagligt. Det som vissa kan (lite med vilje) ha missförtått är skillnaden mellan djuplänkning och direktlänkning.

I HTML är det ju möjligt att dra in hur mycket material som helst (från vilken address som helst, bara den godkänner hämtandet) i en websida. Jag KAN alltså hitta en bild, och "djuplänka" in den direkt i min egen sida. Den kommer då hämtas av din dator från orginaladdressen och visas som en integrerad del av min sida. Detta är inte lagligt.

Sen förstår jag inte varför en länk skulle vara "olämplig" eller kräva "sunt förnuft" för att utnyttjas. Det man gör när man länkar till någon är ju att ge denne gratis publicitet, gratis reklam = mer trafik.

Förstår heller inte vad som är problemet. Olagligt eller ej men det direkt olämpliga skulle vara om du driver en porrsight och länkar därifrån. Det kallar jag lämpligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar