Annons

Laddningsbara batterier till blixt??

Produkter
(logga in för att koppla)

mg

Aktiv medlem
Eftersom min Canon 550 EX fullkomligen vräker i sig batterier har jag länge funderat på att köpa uppladdningsbara batterier.

Det finns dock två varianter att välja på.

Dels NiCd-celler och dels NiMH-celler.

Är det någon av er där ute som har, eller har testat, batterier av någon av dessa typer eller kanske jämfört de båda??

Jag läste på ELFA:s hemsida att NiCd-celler klarar högre strömuttag (borde väl resultera i kortare uppladdningstid eller?) men att NiMH-celler har högre kapacitet dvs håller längre (1800-2000 mAh mot 700-800 mAh för NiCd-celler)

Vad ska man prioritera? Snabb uppladdningstid mellan blixtarna eller många blixtar per laddning? Eller är skillnaden i uppladdningstid så liten att det inte spelar någon roll?? Enligt bruksanvisningen till blixten är det iaf stor skillnad mellan NiCd och vanliga alkaliska batterier.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig i den här frågan så att jag kan köpa mina batterier snart... ;)

//Magnus
 
Som vän av miljön runtom,så är ju NiMh batterier att föredra. NiCd finns inte med så många mAh, de senaste jag köpte låg på ca 750mAh.Dessutom är de ganska skadliga för miljön, medans NiMh batterierna är mera miljövämliga och har bättre mAh-värden. De senaste jag köpte är på 2000mAh och fungerar suveränt i min Nikon SB24.
 
NiCd har otrevliga minneseffekter som kräver rätt komplicerade laddnings- och urladdningsprocedurer för att hålla batteriet på top. Välj NiMH, de klarar högre strömuttag än vanliga alkaliska och ev. skillnader mot NiCd är nog försumbara. Enda problemet med NiMH är att de spontanurladdas om de får ligga oanvända någon/några månader.

/Martin
 
Hallå,
Ger mig in i den här två år gamla tråden igen med en fråga om mAh och Canon 550. Köpte nämligen ett par Varta Accu rechargeable på 2300 mAh. När jag använde blixten så helt plötsligt så börjar blixten ge ett märkligt ljud ifrån sig och börjar flimra i ca 1-2 sek. Har försökte läsa manualen som tyvärr är på tyska men jag kan inte hitta någon info om vilken max mAh antal man bör använda. Min fråga är alltså kan det vara skadligt för blixten att köra med ett för högt mAh antal?

Mvh Martin!
 
Det kan inte ha någon som helst betydelse. Det som räknas är hur hög spänning batterierna har, och det är ju i stort sett samma för alla AA-batterier. Kan dom leverera mycket ström utan att spänningen sjunker laddas antagligen blixten upp snabbare. mAh-värdet säger hur mycket energi batterierna kan innehålla, alltså hur många gånger blixten kan laddas upp.
 
rudhan skrev:
Det kan inte ha någon som helst betydelse. Det som räknas är hur hög spänning batterierna har, och det är ju i stort sett samma för alla AA-batterier. Kan dom leverera mycket ström utan att spänningen sjunker laddas antagligen blixten upp snabbare. mAh-värdet säger hur mycket energi batterierna kan innehålla, alltså hur många gånger blixten kan laddas upp.

Det borde ju vara så, men en försäljare varnade mig när jag köpte en handhållen GPS för att använda batterier med mer än 1800mAh.. Om det var så att spänningen ändå är något högre i dom eller nåt..

Mvh, Stefan
 
sjost skrev:
Det borde ju vara så, men en försäljare varnade mig när jag köpte en handhållen GPS för att använda batterier med mer än 1800mAh.. Om det var så att spänningen ändå är något högre i dom eller nåt..

Mvh, Stefan


Jag köper inte det. Vill inte verka besserwissig men jag tror inte den säljaren hade full koll på sin ellära, men han var säkert hemskt duktig på hur själva GPS-en används. Spänningen borde inte variera så mycket att det är något problem, inte som jag hört talas om i alla fall. Skulle vara kul att höra hans skäl. För det enda som kan vara ett problem är ju om spänningen är för hög. Kapaciteten i sig själv styr BARA hur länge en laddning räcker.
 
rudhan skrev:
Jag köper inte det. Vill inte verka besserwissig men jag tror inte den säljaren hade full koll på sin ellära, men han var säkert hemskt duktig på hur själva GPS-en används. Spänningen borde inte variera så mycket att det är något problem, inte som jag hört talas om i alla fall. Skulle vara kul att höra hans skäl. För det enda som kan vara ett problem är ju om spänningen är för hög. Kapaciteten i sig själv styr BARA hur länge en laddning räcker.

Han kan kanske inte sin ellära, men han vet hur många GPSer som dom haft problem med när folk använt batterier med för hög kapacitet. Personligen har jag ingen aning, ville bara dela med mig av den infon han delgav mig.
 
Ej laddbara i GPS

Jag tror att säljaren som sålde batterier till GPS missuppfattat saken en del. Min GPS av fabrikat Garmin går ej köra på uppladdningsbara batterier eftersom spänningen är lägre än på engångs. Vid för låg spänning tar GPS-en spänning från det lilla inbyggda ditlödda minnesbatteriet. Det medförde att hela GPSen fick bytas ut.
Vill du vara miljövänlig använd NiMh laddningsbara. Vill du att batterierna ska räcka längre och ladda upp snabbare köp dyra alkaliska engångsbatterier.
 
Det skulle vara mycket intressant att veta vad batterier med hög kapacitet kan ställa till för problem, samma problem skulle ju kunna inträffa med blixtar också i så fall. Och alla möjliga apparater. Man blir ju lite orolig...
 
Det är inte bara spänningen som styr utan också batteriernas möjlighet att leverera ström.
När uppladdingen av en blixt startar efter att en blixt utlösts motsvarar detta kortvarigt en kortslutning av batterierna, med en strömrusning som följd.
Jag har mätt upp strömstötar på mer än 6 ampere från batterierna.
Detta medför att batteriets förmåga att lämna hög ström påverkar uppladdningstiden av blixten.
Jag tror att de elektriska komponenterna i nyare blixtar är gjorda för ganska höga strömmar.
Men min rekommendation är att kolla med tillverkaren, då det sker en ganska snabb utveckling på batterisidan.
 
Ja, jag har aldrig upplevt det här problemet tidigare med andra batterier med samma strömstyrka så nått måste det ju vara.
 
Re: Ej laddbara i GPS

tcrona skrev:
Jag tror att säljaren som sålde batterier till GPS missuppfattat saken en del. Min GPS av fabrikat Garmin går ej köra på uppladdningsbara batterier eftersom spänningen är lägre än på engångs. Vid för låg spänning tar GPS-en spänning från det lilla inbyggda ditlödda minnesbatteriet. Det medförde att hela GPSen fick bytas ut.
Vill du vara miljövänlig använd NiMh laddningsbara. Vill du att batterierna ska räcka längre och ladda upp snabbare köp dyra alkaliska engångsbatterier.

Euhm.. Jag har Garmin, och jag kör uteslutande med uppladdningsbara batterier :) Har inte haft problem hittils.. Har haft den ett år.. Skumt.
 
Vanliga och alkaliska batterier har en spänning om 1.5 Volt per cell. Uppladdningsbara alkaliska batterier likaså.
NiCd, NiMH har 1.2 Volt per cell. Spänningen har INTE med kapaciteten att göra.
(Din bilmotor märker skillnad på 95 och 98 oktan men inte på en 25 eller 70 liters tank).

Den enda gång du får problem är om batteriet inte pallar det strömuttag som blixten behöver. Då blir spänningen för låg och blixten har svårt att komma upp i laddning. Samma sak händer ju när batterier är nästan slut.

I bruksanvisningen för blixten (och annan utrustning) brukar, och skall, det framgå om man kan använda uppladdningsbara batterier.

Om batterierna laddas i utrustningen kan det dock bli en annan sak. Då är laddningsström och tider avpassade för en viss typ och då skall man hålla sig till den.

/AnWi
 
NiMH

En äldre blixt kan nog överhettas av för kraftiga batterier.
NiMH ;er ska man köpa en bra laddare till, billiga kan bli dyra i längden.
Köp en med individuell laddning och urladdning (underlättar inkörning)
Biltemas NiMH är mest prisvärda (1200MAh) enligt "Ljud& Bild" dom anger 1200MAh och 2100MAh, den senare är lite starkare.
Uniross 2300 var starkast.
Varning för Hähnel.
Lita inte på strömstyrkeangivelsen.
Se test Ljud&Bild 11-04
 
Re: Ej laddbara i GPS

tcrona skrev:
Vill du att batterierna ska räcka längre och ladda upp snabbare köp dyra alkaliska engångsbatterier.

Min Nikon SB-800 är snabbare med uppladdningsbara batterier än med alkaliska...
Dom håller längre också.
 
Jag har två lite äldre blixtar,
på den ena står det i batterifacket att man inte skall använda NiCd akumulatorer. Jag har kört med NiMh ändå.

Den andra har jag en bruksanvisning till och där står att man inte ska använda NiCd.
Blixten kan skadas av detta.
Jag har låtit bli uppladdningsbara till denna.

Jag tror det har med strömstyrkan att göra,
nicd ger lägre spänning än alkaliska batterier men kan leverera högre strömstyrkor. Om blixten internt har för klena ledningar kan det bli så varmt att de skadas/skadar andra komponenter.

Möjligen kan NiMh med högre kapacitet också leverera högre strömstyrka. (jag skulle tro att de gör det)


Om man hade obegränsad tillgång till blixtar skulle man testa att ladda med något som kan ge
ännu större strömstyrka (6volts bilbatteri)
för att se om det blir värre!
(gör nu INTE det)
 
Re: NiMH

Bofoto skrev:
En äldre blixt kan nog överhettas av för kraftiga batterier.
NiMH ;er ska man köpa en bra laddare till, billiga kan bli dyra i längden.
Köp en med individuell laddning och urladdning (underlättar inkörning)
Biltemas NiMH är mest prisvärda (1200MAh) enligt "Ljud& Bild" dom anger 1200MAh och 2100MAh, den senare är lite starkare.
Uniross 2300 var starkast.
Varning för Hähnel.
Lita inte på strömstyrkeangivelsen.
Se test Ljud&Bild 11-04


Det finns inget som säger att laddningsbara celler med stort energivärde (mAh) kan leverare större strömmar än de med mindre.
Det är helt upp till den inre resistansen över hur stora strömmar som kan levereras. Tyvärr anges inte den inre resistansen på vanliga "svensson" batterier utan man får vända sig till modellflygare som ofta har mätt upp detta som funktion av strömen.
Men kort kan man säga att NiCd leverar mer än NiMH som isin tur kan leverar mer än LiPol.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.