Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LaCie Electron 19 Blue IV Bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

zmul

Medlem
Hej!

Jag är ute efter en bra skärm för bildredigering. Har hittat en Lacie Electron 19 IV. Är den bra för bildredigering? Nått man kan lita på? Har kalibreringsverktyg å sånt, men har den rätt prestanda?

Om inte, tips på andra?? För en rimlig prislapp då.

Tack för snabbt svar!!

Mvh // Anna Grafström
 
Jag har använt den skärmen tidigare, samt 22"-versionen också.
En bekant till mig har 19".
Det är senaste versionerna, dvs 4.

Jag hade aldrig problem med 19"-skärmen, men min bekant fick totalt 4 utbytesskärmar och är nu inne på sin 5:e skärm.
Han krävde en helt ny och fick det också, annars skickar de ju som sagt utbytesskärmar.
Nu fungerar allt bra, annars var det lite olika problem för varje skärm som han fick..

Själv fick jag 4 utbytesskärmar vad det gäller 22"-skärmen. Den sista jag hade fungerade bra, men de andra hade alla dålig skärpa.
Jag hade 2st 22"-skärmar, den ena var en äldre modell (version 2) och den andra var ju den senaste (4).
Den äldre var skarpare än de nya, förutom den fjärde skärmen som fungerade bra.

När skärmarna fungerar så är de mycket bra med korrekt färgåtergivning, mm.
Det gäller att kolla skärmen innan köp, helst testa att kalibrera den så att man kommer upp i de värden man vill ha.

Nu har jag en tft-skärm, Eizo L768 som kostar runt 5500kr.
Den påminner en del om crt-skärmarna, men är skarpare, mm.

/Benny
 
Tack för era svar! Det har varit till stor hjälp! nu ska jag se ifall den är kvar, då jag köper begagnat.

Vad finns det mer för skärmar som rekomenderas för bildredigering? Kan man få tag i en bra platt skärm för en rimlig peng, eller är jag ute och drömmer..?

med vänliga hälsningar,
Anna Grafström
 
Jag har inte så stor koll på vilka billigare platta skärmar som egentligen är bra för bildredigering..
LaCie 119 (se www.yfo.se) för 4941kr tror jag inte är helt fel, nästa modell kostar c:a 7200kr.

Annrs måste jag rekommendera Eizo, det är mycket bra skärmar.
För 5000kr får man en mycket bra skärm från Eizo, tycker jag.
Jag trivs med min skärm!
Priset är nu 4745kr såg jag..
Det är "naturlig" skärpa och färgåtergivning.
Jag har en billig tft-skärm från Philips (c:a 2300kr) och med den så ser bilderna överskärpta ut och med konstig färgåtergivning.
Den fungerar alldeles utmärkt som palettskärm för Photoshop, mm.

Jag ville inte lägga alltför mycket pengar på en platt skärm med tanke på hur snabbt utvecklingen sker.
Dock måste man ju komma ihåg att skärmen är ett oerhört viktigt verktyg.
För platta skärmar gäller att "man får vad man betalar för"..helt enkelt.

LaCie Electron 19 Blue IV skulle jag kunna leva med, den är väldigt bra.
MEN, jag skulle absolut kolla att skärpa och fokus ser bra ut innan köp.
En del skärmar har heller inte kommit upp i 90cd/m2 i ljusstyrka,
det är väl ett tecken på att skärmen börjar bli utsliten.

Informera gärna vad det blev för skärm sedan! :)

M.v.h: Benny
 
Senast ändrad:
Hej Benny!

Jag börjar fundera mer och mer på platt skärm.. det är ju fruktansvärt praktiskt att de inte tar nån plats alls nästan!
Men hur pass mycket sämre är en platt skärm jämfört med en crt?

Jag har börjat fundera lite på Lacie 120 20".. det är nog den du menar runt 7000 kr. Alternativt nån modell under.. beror väl lite på vad budgeten tillåter..

Det här är verkligen invecklat! :) Men! sakta men säkert får jag in nått litet nytt i mitt kunskapsföråd! :D

Måste tacka för alla fina råd! Har aldrig varit insatt i hur bra sånna här forum är! :) Kalas!


mvh, Anna!
 
Jag har jobbat med LaCie CRT-skärmar i flera år. Sitter nu med en 22", och jag är helnöjd med återgivningen.

Diskussionen CRT vs TFT finns det många trådar om....och CRT har generellt hittills varit att föredra. Vill man ha en TFT-skärm med rättvis återgivning får man punga ut med femsiffrigt belopp.

Vanligt argument för TFT är att de är skarpare, har bättre kontrast etc.......Men detta är ju i realiteten inget med bildhantering att göra!!
Skärmen skall återge en sann bild!

Du skall alltså söka en skärm som stämmer med den fortsatta användningen av bildmaterialet. Att ha en skärm som förändrar och förskönar bilden med högre kontrast och bättre skärpa är inget mål i sig......
 
ThomasC skrev:
Vanligt argument för TFT är att de är skarpare, har bättre kontrast etc.......Men detta är ju i realiteten inget med bildhantering att göra!!
Skärmen skall återge en sann bild!

Du skall alltså söka en skärm som stämmer med den fortsatta användningen av bildmaterialet. Att ha en skärm som förändrar och förskönar bilden med högre kontrast och bättre skärpa är inget mål i sig......
I den digitala världen finns ingen sann bild, åtminstone inte från en digital kamera. Du bestämmer själv hur bilden ska se ut med, hjälp av din skärm. Det är därför som man behöver en välkaliberad skärm med stort färg- och kontrastomfång. Ju skarpare skärmbilden är desto bättre.
 
Hej!
Ja! men precis! det är precis det här jag undrar om! Det jag ser på skärmen ska ju vara det som kommer ut ur skrivaren..

Någon som har lite tips på någon sådan skärm? Visst, en platt skärm är ju skönare då den tar mindre plats.. men den ska inte pga det vara negativ för bilden för då fyller den inte sitt syfte..

Har kollat lite på en Lacie 120 20".. Hur går den att jämföra med Lacie Electron 19 IV?


Återigen, fascinerad med det här med forum :) Tack!
 
steinick skrev:
I den digitala världen finns ingen sann bild, åtminstone inte från en digital kamera. Du bestämmer själv hur bilden ska se ut med, hjälp av din skärm. Det är därför som man behöver en välkaliberad skärm med stort färg- och kontrastomfång. Ju skarpare skärmbilden är desto bättre.

Läs mitt inlägg en gång till......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.