Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig bra bildskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag leter också efter en prima skärm och är lite sugen på Eizo's Foris-modeller som kan hårdvarukalibreras för en billig peng (typ 1500 tror jag). Dessa använder dock inte AdobeSRGB-färgrymd men frågan är om det egentligen är ett problem om man inte skriver ut bilderna utan uteslutande använder dem på web och liknande? Då är det ju SRGB som gäller likväl.

För min del lutar det åt 2 st Eizo: http://www.eizo.com/global/products/foris/fs2331/

Att jag vill ha två mindre skärmar istället för en stor beror mer på att jag producerar musik och då är det mycket praktiskt att ha kompositionen till höger och mixer/vsti:ar till vänster. Dock är det praktiskt även vid lightroom med en helskärmspreview till höger och reglage till vänster.

oftast är det inget problem. Det kan bli ett problem om du fotograferar väldigt färgstarka saker som T.ex. vissa blommor. Dom behöver man oftast bildbehandla i en större färgrymd och sedan konvertera ner till en mindre på ett kontrollerat sätt för annars kan färgerna bli konstiga.

/Karl
 
Då så. Jag fotograferar mest ryska industrimiljöer och annat grådassigt så det låter inte som något problem för mig :).


oftast är det inget problem. Det kan bli ett problem om du fotograferar väldigt färgstarka saker som T.ex. vissa blommor. Dom behöver man oftast bildbehandla i en större färgrymd och sedan konvertera ner till en mindre på ett kontrollerat sätt för annars kan färgerna bli konstiga.

/Karl
 
Dell 2412

Köpte Dell 2412 för att par månader sedan och är mycket nöjd. Visst finns det bättre och dyrare skärmar, men efter kalibrering med Spyder tycker jag att det 2412M funkar perfekt för mig.
 
Första bildskärm

Jag återupptar denna tråd istället för att skapa en ny. Det har gått några år sedan detta ämne diskuterades tidigare och därför skulle jag vilja be om nya rekommendationer.

Jag köpte en systemkamera för ungefär ett halvår sedan och har sedan dess varit ganska aktiv med att fotografer. Som nybörjare gör, allt mellan himmel och jord för att learn by doing. Jag har dock insett att bilderna på kamerans skärm ser betydligt livligare och bättre ut än de gör på min datorskärm. När jag redigerar bilderna så tycker jag inte att bilden blir så levande som jag skulle önska. Jag testade därför att ta med några bilder till jobbet för att jämföra skärmarna. Föga förvånande så ser bilderna mycket bättre ut. Därmed behöver jag en bildskärm.

Eftersom att jag är helt grön med både fotografering och bildredigering vill jag inte att detta ska kosta mig en förmögenhet (jag har redan fastnat i träsket med att köpa teleobjektiv). Därför skulle jag vilja ha hjälp med att hitta en billig skärm som är ok för bildredigering. Har ni några sådana tips?
 
Jag köpte en ASUS PB248Q <https://www.dustinhome.se/product/5010743210/pb248q> för något år sedan och är nöjd med den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.