Anders Östberg
Guest
Anden skrev:
Precis som Anders tidigare sa är ju prylarna en del av hobbyn för många. Detta är inte unikt för oss fotonördar. Jag kan villigt erkänna att jag är pryfjolla och älskar att diskutera och jämföra utrustning. Och viss utrustning kan ta dina bilder från bra-nivån till helt fantastisk. Kolla in Lars trådar med bilder från Thailand på fredmiranda tagna med 85L. Porträtten får en extra dimension med det enormt korta skärpedjupet. Att Lars sedan har ett väldigt bra öga för komposition osv har ju en del att göra med slutresultatet men dessa bilder hade inte varit samma sak tagna med 18-55 kitlinsen.
Andreas
Jag tror det hänger ihop, man kan inte vara en bra fotograf utan att också förstå hur utrustningen fungerar och vilka speciella egenskaper som finns som ger fotografiska möjligheter. Skärpedjupet är ett bra exempel, det har en direkt koppling till hur bilderna ser ut och något som kan vara svårt att få fram med enklare optik. Så visst kan man utveckla "ögat" parallellt med tekniska intresset om man passar på att förstå kopplingen till bildresultatet.