Re: Re: Re: L, varför inte nöja oss med det vi har?
Digi skrev:
En gammal diskution, hehe.
När jag var lite "mindre" så förstod jag knappt vad det egentligen handlar om.
Men ska jag säga att amatörer använder dyra tätade, och skarpa L objektiv verkar lite konstigt.
Jobbar man inte inom foto eller överhuvudtaget inte behöver kvaliteten från ett L objektiv ska man inte köpa det.
Jag som både studerar och arbetar delvis som frilans har jag nu kraven av L kvalitet på mina bilder.
Frågan gällde då amatörer.
mvh Markus
Jag är glad amatör med stort intresse för foto. Både bilderna och tekniken. Hur bedömmer man om man "behöver" en viss glugg eller ett visst hus? Jag var och klämde på en 5D häromdagen när jag kollade på nya hus. Nu är en 5D påväg till mig... Jag "behöver" inte 12.8 mp och fullframe lika lite som jag "behöver min 24-70L, och den 35L jag ska köpa senare i år. Men jag känner ett behov och jag är prylfjolla. Då är det kanske så att jag faktiskt behöver utrustningen för att bli nöjd och glad. Vi lever bara en gång. Sen tar jag ju grymt bra bilder dessutom.
Dock sitter oftast 100 macro på när jag fotar.
Förstår inte varför du behöver L -gluggar för att du studerar och delvis frilansar men du har säkert en bra motivering till detta. Kanske är du ute i regn och rusk? Så länge du är nöjd och kan försvara kostnaden för ditt eget samvete så.
Canon har ett gäng riktigt bra och fina gluggar som levererar utmärkt kvalitet på bilderna. Få kan ens se skillnaden. Ofta är det främst ljusstyrkan som skiljer. Dock kan färgåtergivning, kontrast och bokeh variera.
Ofta mäter folk bara hur skarpa gluggarna är och där finns t.ex. 35/2, 50 1.8, 85 1.8, 100/2, 100 macro, 135 SF, 70-300 IS, 28-135 IS osv. Dessa gluggar levererar skarpa och fina bilder utan att kosta L.
.
Fota och var glad Marcus. Fundera en gång till om du verkligen behöver ett 1D-hus och en 70-200 2.8. Det är tunga prylar du suktar efter. Inte kul att släpa på hela dagarna. Jag har sålt både mitt 70-200 IS och min 1D av den anledningen. Man kommer långt och ibland längre med ett 20D-hus och 85 1.8 + 135L + 1.4 ext. Men känner du ett behov så ska du klart satsa på dem. Jag har gått från "jag ska ha en tung och stor och häftig väska med massor med prylar" till "less is more". Min utrustning ska få plats i min domke F6. Inte em pryl mer. Har inte riktigt nått mitt mål med snart.
Om jag tappade tråden eller var motsägelsefull i min argumentation så ursäktar jag mig med att jag nyss steg upp ur sängen.
Det är fint väder idag. Ut och fota med er. Jag måste tyvärr sitta inne och skriva uppsats om otillbörligt marknadsmissbruk.
a