Lars Johnsson
Aktiv medlem
Sebastian Landin skrev:
Väljer nog hellre en lite plastigare (och billigare) optik än en dyrare som ger mycket CA.
??????? vad menar du? Att en dyrare ger mer CA ? I regel är det ju tvärtom.........
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sebastian Landin skrev:
Väljer nog hellre en lite plastigare (och billigare) optik än en dyrare som ger mycket CA.
Ursäkta min okunskap men detta kan man ju göra även med JPG också. (Visst är RAW bättre men blir skillnaden så stor?).Beemel skrev:
Det faktum att man kan välja vitbalans och dylikt i efterhand..
Anders Östberg skrev:
Om man jämför med andra sysselsättningar så är det ingen större skillnad i beteende... varför köper folk slalomskidor, bilar, stereoslutsteg, golfklubbor m.m. som är av proffsklass när de själva inte kan utnyttja produkterna fullt ut? Delvis för att man "vill ha", delvis för att "ha att växa i". Prylarna är en del av hobbyn och intresset, och om man har ekonomi för det så ser jag inget fel i att köpa bra grejer. Själv tar jag hellre mediokra bilder med justa prylar än med billiga, det är faktiskt roligare. Om det är vettigt eller försvarbart får någon annan bedöma, inte för att jag bryr mig.
Det är ju förstås bara din egen värdering. Vad som är värdet i eller nyttan av att ha en tjusigare utrustningen varierar från person till person.sagan skrev:
Stämmer inte på mig iaf, jag har råd med avsevärt dyrare utrustning.
2x 1Ds Mark II + 10 L-optik, inga problem.
Att skaffa dyrare grejer än vad man har nytta av är ju ren kapitalförstöring och inget jag skulle ägna mig åt.
matnyttige skrev:
Ursäkta min okunskap men detta kan man ju göra även med JPG också. (Visst är RAW bättre men blir skillnaden så stor?).
Javisst, för en del är det viktigare att kunna visa upp att man har råd med en 1Ds Mark II (eller D2X) än att visa upp att man kan ta bra bilder, helt korrekt.Anders Östberg skrev:
Det är ju förstås bara din egen värdering. Vad som är värdet i eller nyttan av att ha en tjusigare utrustningen varierar från person till person.
Det är faktiskt precis tvärtom (!) under vissa omständigheterpeter_wahlström skrev:
Kör man bara JPG så utnyttjar man bara hälften av kapaciteten.
Digi skrev:
Hej, nu undrar jag varför vi är såna "pryldårar" som bara satsar på de dyraste objektiven.
Jag som har ett 18-55 kitobjektiv till en 20D fungerar utmärkt. Och skärpan lika så.
Jag kan nog inte se skillnad på bilderna mellan ett 17-40L och mitt kitobjektiv.
De är ju tätade och tunga, men är det inte bilderna man ska satsa på? Gå på stan med en 1D eller en D2 modell kan vem som helst göra. Vem som helst kan göra det! När jag började med DSLR så var jag helt spänd på vilka kameror folk hade, om det var en Fuji eller en Nikon kunde man ju skratta år då. Nu tänker jag iallafall inte tänka på så mycket vad jag har i "väskan" Jag pratar ofta med en pressfotograf som jag "känner" väl, som helst inte bryr sig om vad det är för objektiv. Bara han tar bra bilder så.
Är det fler som känner som jag?
Mvh Markus Asp
Precis...sen gäller det bara att avgöra vad man har behov av...vilket kan vara svårt nogekequist skrev:
För mig är det enkelt, man köper det man har behov av, svårare än så är det inte.
Det får stå för dig, det är möjligt att det är så för "en del" men långt ifrån alla. Jag uppskattar verktyg av hög kvalitet men går för den skull inte omkring och skryter med dom. Tvärtom, fotografin är för mej en rätt privat aktivitet som motvikt mot jobbstressen. Ingen behöver veta vad jag har för prylar. Få personer är heller mästerfotografer från början, jag föredrar bara att lära mig hantverket på de bästa verktyg jag har råd med. Om det retar någon så är det inte mitt problem, jag är fullt tillfreds med mina egna val och behöver inte försvara dom för någon. När det gäller att kunna ta bra bilder så är mitt mål bara att ta bättre bilder än jag själv gjorde tidigare, det kommer alltid att finns tusentals andra som tar dom "bra" bilderna.sagan skrev:
Javisst, för en del är det viktigare att kunna visa upp att man har råd med en 1Ds Mark II (eller D2X) än att visa upp att man kan ta bra bilder, helt korrekt.
sagan skrev:
Det är faktiskt precis tvärtom (!) under vissa omständigheter
JPG ger möjlighet till att ta avsevärt fler bilder på raken med de allra flesta kameror och därmed kan man utnyttja kameran betydligt effektivare med JPG.
Vid vilket tillfälle skulle raw innebäran att man utnyttjade kamera 100% mer?
Skillnaden i bildkvalitét vid en korrekt exponering är fullständigt försumbar.
Raw ger ytterst sällan något som helst mervärde till den färdiga bilden.
Jag är fullständigt övertygad om att många som köper onödigt dyra kameror ägnar mycket mer tid och pengar på utrustningen, jämfört med den tid de ägnar på att lära/tar sig tid att ta bättre bilder.pegelow skrev:
Tycker verkligen inte att det handlar om "att visa upp att man har råd" utan om känslan i kameran o handhavandet. Sen om bilden är bra är ju upp till betrakatren.