Annons

Låst på bländare 22 Nikon F4s

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja...jag vill inte låsa , men läste något på en amerikansk tråd om en gubbe som hade exakt samma problem som jag. Han fick rådet från flera att låsa bländaren. Första rullen jag tog , använde jag nog mitt NIKKOR 50 mm 1:1,4 . Glugg köpt 1980. Min andra 50 mm har ju AF och betydligt modernare men plastigare bygge.

När du låser bländaren, eller egentligen ställer in minsta bländare, så överlåter du till kameran att ställa in bländaren. Körde du P eller S?

Nu är jag lite osäker. Var din film överexponerad eller underexponerad?

På min F4 råkade jag ut för att "spaken" innanför bajonetten på kameran, den som sköter att objektivet bländar ner, slutade fungera. Det tog ett tag innan jag förstod problemet. Om du har det felet så stannar objektivet alltid på full öppning. Det är väldigt lätt att testa. Ta av objektivet och titta på spaken när du trycker på avtryckaren. Du behöver inte ha film i kameran för att se det. Ställ in på en halv sekund eller så. Då har du gott om tid att uppfatta om nerbländningen sker som den ska.

Om nedbländningen skulle vara helt ur funktion så borde man se det redan genom att använda skärpedjupskontrollen och titta i sökaren.

Jag får dock inte intrycket av att det skulle vara problemet, men det är ju lätt att se om kameran bländar ned om man ställer objektivet på någon lite mindre bländare.

När du låser bländaren, eller egentligen ställer in minsta bländare, så överlåter du till kameran att ställa in bländaren. Körde du P eller S?

Nu är jag lite osäker. Var din film överexponerad eller underexponerad?

På min F4 råkade jag ut för att "spaken" innanför bajonetten på kameran, den som sköter att objektivet bländar ner, slutade fungera. Det tog ett tag innan jag förstod problemet. Om du har det felet så stannar objektivet alltid på full öppning. Det är väldigt lätt att testa. Ta av objektivet och titta på spaken när du trycker på avtryckaren. Du behöver inte ha film i kameran för att se det. Ställ in på en halv sekund eller så. Då har du gott om tid att uppfatta om nerbländningen sker som den ska.

Ok...skall testa!

Kent
Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du kunde svara på frågor som man ställer till dig.
Jag ställde två frågor och så luftade jag en teori om ett möjligt problem. Genast gick du på och ville testa men du svarade inte på frågorna.
Vi är flera som gärna hjälper dig men då måste du hjälpa oss att hjälpa dig!

Kent
Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du kunde svara på frågor som man ställer till dig.
Jag ställde två frågor och så luftade jag en teori om ett möjligt problem. Genast gick du på och ville testa men du svarade inte på frågorna.
Vi är flera som gärna hjälper dig men då måste du hjälpa oss att hjälpa dig!

Jag körde varken P eller S. Endast M och A.

Då kan det vara så här

Körde du M eller A så kan ju problemet vara att du bländade ner max (som du inte borde ha gjort) och fått diffraktion och långsamma slutartider. Att blända ner på max gör man bara då man kör på TV-läge eller om det heter S på nikonspråk (kanske också p-läge - Kommer inte ihåg) på dessa kameror. Ser negativen normala ut (normalgrå och inte genomskinliga eller väldigt mörka) så är det nog ditt problem.

Ok , men någon pratade om en spak man skulle titta på??
Det här förstår jag ju , men spaken...?

Ska försöka förklara.
Vet inte om det funkar men här är en bild på bajonettöppningen på en F2. En annan kamera än F4 men i det här fallet spelar det ingen roll.
https://www.dropbox.com/s/fr9or61136wu6db/NikonF2mount_Aperture.jpg?dl=0

Jag har ringat in spaken som du ska kontrollera. Varje gång du trycker på avtrycken ska denna spak röra sig.
Det i sin tur aktiverar motsvarande spak på objektivet. Och objektivet bländar ner till den bländare som är inställd.

Om nu spaken på din F4 fungerar som den ska så är nog allt i sin ordning.
Då återstår frågan om filmen blev överexponerad eller underexponerad.

Ok , men någon pratade om en spak man skulle titta på??
Det här förstår jag ju , men spaken...?
Om du gör likadant som i videon med objektivet borttaget från kameran så syns en liten spak i objektivfattningen på kameran som rör sig när kameran ställer in arbetsbländaren. Det är den spaken som en del har råkat ut för att den kärvar och därmed ställs inte bländaren in korrekt.

Jag tror dock inte att det har något med ditt problem att göra. Det negativ du har visat ser ganska välexponerat ut.

Som sagt...

Kör du M eller A så släpp det där med spaken och att blända ner till minsta bländare. (se tidigare inlägg - Du kanske bländade ner max och fick bilder därefter)

Ska försöka förklara.
Vet inte om det funkar men här är en bild på bajonettöppningen på en F2. En annan kamera än F4 men i det här fallet spelar det ingen roll.

Jag har ringat in spaken som du ska kontrollera. Varje gång du trycker på avtrycken ska denna spak röra sig.
Det i sin tur aktiverar motsvarande spak på objektivet. Och objektivet bländar ner till den bländare som är inställd.

Nu har jag fattat galoppen! Skall kolla detta när filmen är exponerad.
Tack alla som brytt sig!
Med vänlig hälsning Kent

Ska försöka förklara.

Filmen blev väldigt grynig , överexponerad och dålig i alla lägen. Börjar fundera om inte framkallaren har klantat sig? Den lille Japanen har jobbat med detta i 3478 år så kanske inte. Men även solen har fläckar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar