Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låst på bländare 22 Nikon F4s

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag fick ju en film framkallad , T-Max400 där samtliga bilder var oanvändbara.
Läste något nyligen att man bör ha bländaren låst på minsta bländare (22 i detta fall).
Jag använder en Nikon AF Nikkor 50 mm 1:1,8D. Stämmer detta?
Jag trodde att detta enbart gällde äldre objektiv.

Läste något nyligen att man bör ha bländaren låst på minsta bländare (22 i detta fall).

Om du vill att kameran ska ställa in bländaren så stämmer det. Hur har du exponerat?
På vilket sätt var bilderna oanvändbara?

ISO kan förstås inte påverkas av några inställningar när du fotograferar med film. Exponeringen påverkas av slutartid och bländare, och vill du att kameran ska göra det åt dig ska den stå på minsta bländaröppning (med den kameran). Du skriver inte vad som gått fel med bilderna, så det är fullständigt omöjligt att veta vad du gjort för fel.

Det gäller alla objektiv med bländarring, såvitt jag vet, om man vill använda P- eller S-automatik. I A- och M-läget går det ju bra att använda bländarringen för att välja bländare.

Låst på bl 22 behöver du bara han på nyare Nikonhus där du reglera bländare från kameran, F4an blir det bl 22 in fall du inte använder några av automatik lägen som använde bländar autoamtik,

De flesta kameror från den tiden kräver minsta bländare för att P/S-läget skall fungera korrekt. Vid A och M läget väljer användaren bländare, inte kameran. Kamerorna brukar ge ett felmeddelande om P/S-läge är valt men inte minsta bländare.

ISO kan förstås inte påverkas av några inställningar när du fotograferar med film. Exponeringen påverkas av slutartid och bländare, och vill du att kameran ska göra det åt dig ska den stå på minsta bländaröppning (med den kameran). Du skriver inte vad som gått fel med bilderna, så det är fullständigt omöjligt att veta vad du gjort för fel.

Nu hittar jag inte tråden , men jag startade en tråd om detta tidigare och blev ombedd att posta ett negativ , vilket jag också gjorde. https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2180689#post2180689
Problemet med bilderna är att det ser ut som ISO 40.000 ! Felexponerade mm.
Jag har kört mycket autoläge för att testa att kameran gör det den skall.
Men....jag hade nog inte låst på f/22.
Ny film sitter i och f/22 är låst på objektivet.
Återkommer när den är framkallad.

Med vänlig hälsning Kent

Nu hittar jag inte tråden , men jag startade en tråd om detta tidigare och blev ombedd att posta ett negativ , vilket jag också gjorde. https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2180689#post2180689
Problemet med bilderna är att det ser ut som ISO 40.000 ! Felexponerade mm.
Jag har kört mycket autoläge för att testa att kameran gör det den skall.
Men....jag hade nog inte låst på f/22.
Ny film sitter i och f/22 är låst på objektivet.
Återkommer när den är framkallad.

Med vänlig hälsning Kent

Hur ställer du in ISO på kameran? F4 har funktionen att den känner av vilken ISO filmen har. Men tyvärr går det inte att kontrollera vad kameran ställt in för ISO. Det syns inte någonstans. Av den anledningen ställde jag alltid in ISO manuellt.

Du har ju flera kameror eller hur? Ställ in F4:an på rätt ISO. Kontrollera mätningen på din F4 mot vad du får på en digital kamera. Om mätningen på F4:an avviker från din andra kamera så har vi ett fel där. Om mätningen visar samma men exponeringen är fel så verkar det ju vara något fel med kameran. Borde gå att lista ut utan att behöva exponera film.

Hur ställer du in ISO på kameran? F4 har funktionen att den känner av vilken ISO filmen har. Men tyvärr går det inte att kontrollera vad kameran ställt in för ISO. Det syns inte någonstans. Av den anledningen ställde jag alltid in ISO manuellt.

Du har ju flera kameror eller hur? Ställ in F4:an på rätt ISO. Kontrollera mätningen på din F4 mot vad du får på en digital kamera. Om mätningen på F4:an avviker från din andra kamera så har vi ett fel där. Om mätningen visar samma men exponeringen är fel så verkar det ju vara något fel med kameran. Borde gå att lista ut utan att behöva exponera film.

T-Max 400film. Kameran inställd på 400. Vad mer kan jag ställa in? Kört med auto samt manuell.
Jag tror och hoppas att det är låsningen på f/22 som jag inte hade inställd som är boven i dramat.

T-Max 400film. Kameran inställd på 400. Vad mer kan jag ställa in? Kört med auto samt manuell.
Jag tror och hoppas att det är låsningen på f/22 som jag inte hade inställd som är boven i dramat.

Jag förstår inte varför bländaren ska vara låst på bl22. Kan du förklara varför du tror att det är felet?
Körde du med P eller S?

Jag förstår inte varför bländaren ska vara låst på bl22.
För att kamerans exponeringsautomatik ska kunna ställa in bländaren på objektiv med mekanisk bländarstyrning så måste bländarringen ställas på minsta bländare. Kameran kan inte ställa in mindre bländare än vad man har ställt in på bländarringen. Om man tittar genom ett Nikkor-objektiv bakifrån och provar att peta på bländarstyrningsspaken vid några olika inställningar av bländarringen så inser man varför.

På en del objektiv (från och med AF, tror jag) finns det dessutom en låsknapp som man kan låsa fast bländarringen med om den är inställd på minsta bländare.

För att kamerans exponeringsautomatik ska kunna ställa in bländaren på objektiv med mekanisk bländarstyrning så måste bländarringen ställas på minsta bländare. Kameran kan inte ställa in mindre bländare än vad man har ställt in på bländarringen. Om man tittar genom ett Nikkor-objektiv bakifrån och provar att peta på bländarstyrningsspaken vid några olika inställningar av bländarringen så inser man varför.

På en del objektiv (från och med AF, tror jag) finns det dessutom en låsknapp som man kan låsa fast bländarringen med om den är inställd på minsta bländare.

Tack. Jag skulle varit tydligare.
Jag vill veta varför TS vill ha bländaren låst på minsta bländare.

För att kameran inte ska klaga med "FEE" nertill i sökardisplayen om man använder P eller S?
:)

Jag vet. Jag frågade för jag ville veta vad TS trodde. Inte för att jag inte visste. Nu har jag sålt min F4. Hade den i 25 år

Jag anade att du visste det. Därför hade jag med smileyn sist i inlägget.

Jag tvivlar också på att Kents eventuella felexponerade negativ beror på att bländaren inte var låst på minsta bländaren.

Det inscannade negativet som han länkar till i inlägg #10 ser kanske lite underexponerat ut, men inte så att det är oanvändbart, tror jag.

Jag har inte provat att fotografera med min F4 i P eller S med bländaren på inställd på något som är större än minsta bländare. Går kameran med på att ta en bild eller vägrar den?

Kent, nu får du allt ta och berätta vilket exponeringsläge du använde!
Och vad är problemet? Negativet ser som sagt rätt OK ut.

Jag tvivlar också på att Kents eventuella felexponerade negativ beror på att bländaren inte var låst på minsta bländaren.

Det inscannade negativet som han länkar till i inlägg #10 ser kanske lite underexponerat ut, men inte så att det är oanvändbart, tror jag.

Jag har inte provat att fotografera med min F4 i P eller S med bländaren på inställd på något som är större än minsta bländare. Går kameran med på att ta en bild eller vägrar den?

Då är vi helt överens! Det borde inte vara så svårt att kolla om det är fel på kameran eller inställningen.

Negativet ser bra ut ja , men bilden blev inte som väntat. Jag har lyckats att få bilderna bra i den första filmen jag exponerade , men jag vette tusan hur jag exponerade. Jag vill minnas att den rullen tog jag enbart i M-läget utan att låsa på bländare 22.

Bilagor

• img049.jpg
    img049.jpg
    72.2 KB · Visningar: 106
Tack. Jag skulle varit tydligare.
Jag vill veta varför TS vill ha bländaren låst på minsta bländare.

Ja...jag vill inte låsa , men läste något på en amerikansk tråd om en gubbe som hade exakt samma problem som jag. Han fick rådet från flera att låsa bländaren. Första rullen jag tog , använde jag nog mitt NIKKOR 50 mm 1:1,4 . Glugg köpt 1980. Min andra 50 mm har ju AF och betydligt modernare men plastigare bygge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar