Annons

Långsam seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

stemag

Medlem
Hej.
Har just skaffat mig en K-5. Men när jag håller nere avtryckaren för att ta flera bilder tycker jag att den är långsam, och timglaset dyker upp efteråt för att behandla bilderna. Har ett sandisk minneskort 95MB/S så jag hoppas det inte är kortet. Vet någon vad det kan bero på, har jag missat någon inställning. Har läst hela instruktionsboken.

Tacksam för all hjälp.

En orsak, bortsett från långa slutartider, kan vara att du har någon form av objektivkorrigeringar aktiverade.
Se också till att kamerans firmware är uppdaterad, de första versionerna hade en väldigt liten bildbuffert om man körde raw.

Vilken AF-inställning kör du på? AF.S / AF.C ?
Vilket Drive Mode använder du? Hi / Lo ?

Kontrollera även AF-inställningarna i menyn:

• AF.S setting: 1. Focus-priority, 2. Release-priority
  • AF.C setting: 1. Focus-priority, 2 FPS-priority

En annan bugg värd att notera är att om du har en blixt monterad i blixtskon sjunker hastigheten, även om blixten är avstängd. Mycket märkligt och väldigt irriterande.

Hej igen.
Kameran är inställd på AF.C och seriebildstagning Hi och 2 FPS-priority, objektivkorrigeringen är inte aktiverad. Det har blivit en aningens bättre men inte som det bör vara. Kan tyvärr inte ladda ner senaste firmware då datorn har kraschat. Får göra det när den är återställd. Tackar för de tips jag fått och tar gärna emot fler tips.

Af

Vid AF.C så kan fokuseringen ändras mellan varje exponering och går då långsammare om motivet rör på sig. Å andra sidan så kanske du fotar ett rörligt motiv och behöver ha det på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar