Annons

Seriebildstagning D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagts tidigare i tråden är Jpeg som gäller om man vill fotografera många. Men för D7100 (och föregångaren D7000) finns också en annan sak att tänka på, och det är om du har D-lightning och distorsionskontrollen igång. Dessa processer tar tid för processorn att genomföra och kameran mäktar då inte med att ta fler än ungefär 7 bilder OAVSETT storlek på filerna. Stäng av dem i fotograferings-menyn så ska du se att din buffert plötsligt mångdubblas som genom ett trollslag..

Jag har nu köpt ett klass 10 kort 90 mb/sek.
Provade att sänka allt utan resultat....5 bilder sedan en bild/sek.

Distorsionskontrollen var problemet! Den var aktiverad! Efter slagit ifrån den så funkar det som förväntat! :)

Tusen tack för hjälpen!

Med vänlig hälsning Kent

Seriebildstagning har sagt upp sig D7100

Något har hänt! Vid seriebildstagning hackar kameran fram 2 bild/sek.
Tidigare kom jag lätt upp i 7b/sek med 1,3x och JPG
Distorsionkontrollen är OFF.
D-lighting är OFF.

Har nu suttit i en timme och gått igenom ALLA menuer utan framgång.
Har samma snabba SD-kort som tidigare.

Jag försmäktar!

Är jag blind , dum eller vad?

Något har hänt! Vid seriebildstagning hackar kameran fram 2 bild/sek.
Tidigare kom jag lätt upp i 7b/sek med 1,3x och JPG
Distorsionkontrollen är OFF.
D-lighting är OFF.

Har nu suttit i en timme och gått igenom ALLA menuer utan framgång.
Har samma snabba SD-kort som tidigare.

Jag försmäktar!

Är jag blind , dum eller vad?

Du har inte råkat ställa drivläget på continuous-low istället för high? :)

Inte läst hela tråden....men du har inte råkat ställa in 14-bitars NEF/okomprimerat?

Nix...kollat!
Jag hade faktiskt den inställningen innan det började strula , men har ställt
allt till lägsta möjliga nivå. Jpg med sämsta kvalitet , 12 bitars , distorsionskontroll OFF mm mm + att jag har ett grymt 16 gb kort i klass 3 , dvs snabbt!
Kameran verkar leva sitt eget liv ibland.
Frustrerande är bara förnamnet.

Jag tror funktionen har gått på lunch , död , sagt upp sig osv.
Mycket trist nu när jag lärt mig uppskatta den och använder den flitigt.

Senast ändrad:
Följer denna tråd med stort intresse! Har själv en D7100 så detta var rejält bra info på så många plan! Hoppas det går bra för Kent!
/Kaj

Har nu testat att gå tillbaks till fabriksintällningar ( Tack Michael) men några 6 bilder /sek finns inte.
För bara en vecka sedan rasslade det på rätt bra med "motorn" men nu funkar det helt enkelt inte. Min analoga Nikon FM med motor går dubbelt så fort. Jag tror helt enkelt att funktionen har havererat.

Har du testat med annat minneskort? Även om det du har från början var snabbt kan det ju vara något fel på det.

Har nu testat att gå tillbaks till fabriksintällningar ( Tack Michael) men några 6 bilder /sek finns inte.
För bara en vecka sedan rasslade det på rätt bra med "motorn" men nu funkar det helt enkelt inte. Min analoga Nikon FM med motor går dubbelt så fort. Jag tror helt enkelt att funktionen har havererat.
Kollade lite på min D7100 och när det sitter ett gammalt (långsamt) kort i den så är det segt att bläddra i bilderna på skärmen (läser inte fort heller...) men med ett Sandisk Extreme Pro 16GB bläddrar den så fort att det är svårt att uppleva varje enskild bild. Kan vara ett tips för att kolla kortet..
/Kaj

Kollade lite på min D7100 och när det sitter ett gammalt (långsamt) kort i den så är det segt att bläddra i bilderna på skärmen (läser inte fort heller...) men med ett Sandisk Extreme Pro 16GB bläddrar den så fort att det är svårt att uppleva varje enskild bild. Kan vara ett tips för att kolla kortet..
/Kaj

Kortet är det inget fel på. Har testat det i en D4s och det lirar.
Jag blir såååå trött! Kan man aldrig få vara nöjd? :)

Både min 7100 och 7200 puttrar på med bra fart i Botswana/Zambia nu. 15000 bilder varav ca 5000 med 7100 och inga problem med hastigheten. Jag använder extreme pro 95 mb/s vilket nog är minst lika viktigt på 7100 som 7200 med tanke på bufferten.

Jag har tokkollat allt...tbax till fabriksinställningar mm mm . Jag ställde denna fråga i en tidigare tråd och fick tips som funkade.
Nu tror jag att kameran har sagt upp sig vad det gäller seriebildstagning.
Klockade kameran och kom upp till max tre bild/sek.

Har du provat med annat kort? (Ja, jag såg att du testat kortet i annan kamera, men ändå)

Jag köpte ett SanDisk Extreme 90 MB/sek samtidigt som jag fick tips om att stänga av
vissa funktioner och då sprattlade kameran igång med seriebildstagningen.
Kortbytet gjorde nog sitt till , men att stänga av distorsionskontrollen gjorde nog mest.
Jag har exakt de inställningar nu som jag hade då...jag tror att något har havererat helt enkelt. Har just i detta nu bytt tillbaka till ett något billigare kort utan resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar