Annons

Långa exponeringar med Canon EOS 100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriell

Medlem
Hejsan!
Rubriken vet jag ej stämmer, men igår blev man lite fundersam.
Köpte en Canon 100D från NetOnNet för några dagar sedan.
Jag var väldigt nöjd och kameran fungerade perfekt.
När jag här om dagen var ute och fotografterade på natten med long-exposure upptäckte jag dock ett gäng felaktiga pixlar. En stor vit pixel, två mindre vita samt en blå.
Sådant stör mig väldig mycket så jag åkte därför dagen efter till Netonnet för att byta kameran.
Jag blev till min stora glädje direkt erbjuden en ny kamera. Jag bad att få testa den nya kameran innan han gjorde bytet, han sa att det absolut inte borde vara samma fel på den nya, men lät mig ändå testa. Till min besvikelse hade denna kamera också några få vita pixlar. Han hämtade en tredje, och den nya hade få, men fortfarande söndriga pixlar den också. Nu hade NetonNet slut på kameran så jag bad att få pengarna tillbaka istället för en annan modell vilket jag också fick. Nu sitter jag här och undrar; är söndriga pixlar något man får räkna med på billiga canon kameror? Har aldrig stött på det förut. Eller råkade bara NetOnNet ha en dålig leverans?

Tacksam om någon vill dela med sig av egen erfarenhet!
 
Hejsan!
Rubriken vet jag ej stämmer, men igår blev man lite fundersam.
Köpte en Canon 100D från NetOnNet för några dagar sedan.
Jag var väldigt nöjd och kameran fungerade perfekt.
När jag här om dagen var ute och fotografterade på natten med long-exposure upptäckte jag dock ett gäng felaktiga pixlar. En stor vit pixel, två mindre vita samt en blå.
Sådant stör mig väldig mycket så jag åkte därför dagen efter till Netonnet för att byta kameran.
Jag blev till min stora glädje direkt erbjuden en ny kamera. Jag bad att få testa den nya kameran innan han gjorde bytet, han sa att det absolut inte borde vara samma fel på den nya, men lät mig ändå testa. Till min besvikelse hade denna kamera också några få vita pixlar. Han hämtade en tredje, och den nya hade få, men fortfarande söndriga pixlar den också. Nu hade NetonNet slut på kameran så jag bad att få pengarna tillbaka istället för en annan modell vilket jag också fick. Nu sitter jag här och undrar; är söndriga pixlar något man får räkna med på billiga canon kameror? Har aldrig stött på det förut. Eller råkade bara NetOnNet ha en dålig leverans?

Tacksam om någon vill dela med sig av egen erfarenhet!

Det är inget fel på kameran, säljaren borde vetat detta.

(Nattfoto med) långa exponeringstider ger just detta fenomen, även på dyra kameror och andra märken.

Slå på LENR i kameran så är problemet löst.
 
Antingen slår du precis som Ola säger på Brusreducering för långa slutartider, eller så tar du manuellt en s k Dark frame.

Ett tredje alternativ är att kyla ned kamerasensorn genom att modifiera dit en datorkylare.
 
Brusreduceringen var på.
Tycker den vita pricken i mitten på denna bilden verkar extrem? Den syntes redan vid slutartider på 0,3 sek. Upplevde aldrig något liknande på min Nikon d7000.
Capture.PNG
 
Bra tips, men vad innebär Dark frame?

/Ulf

LENR betyder att kameran tar en "dark frame", dvs en bild utan att öppna slutaren med samma exponeringstid. Den bilden får då samma trasiga pixlar som den riktiga och kameran kan då subtrahera bort allt felaktigt.

Med dark frame gör du samma sak men manuellt och subtraherar i efterbehandlingen. Du tjänar fototid på det om du tar många bilder men får inte exakt samma förhållanden som om kameran gör det automatiskt.
 
LENR betyder att kameran tar en "dark frame", dvs en bild utan att öppna slutaren med samma exponeringstid. Den bilden får då samma trasiga pixlar som den riktiga och kameran kan då subtrahera bort allt felaktigt.

Med dark frame gör du samma sak men manuellt och subtraherar i efterbehandlingen. Du tjänar fototid på det om du tar många bilder men får inte exakt samma förhållanden som om kameran gör det automatiskt.

Okay, tack för tipset..:)¨

/Ulf
 
Har för mig det var long exposure brusreducering.
Kan en sk. Dark frame automatiskt göras på alla bilder i en D100?

100D, (D100 är en Nikon), de någorlunda moderna systemkameror jag har kommit i kontakt har haft det, du får kolla manualen.

Du borde ha märkt om det var påslaget, kameran tar ju två bilder istället för en. Default har varit avslaget på de kameror jag provat.
 
Men om jag förstått er rätt har alltså majoriteten av alla kameror missfärgade pixlar i vit & blått?
Kan ju tillägga att pixlarna var på samma position osv. i alla bilder.
 
Vanligt ISO brus är jag helt bekant med, nu gäller det alltså bestämda prickar där sensorn aldrig tar in data.
 
Helt normalt och vissa kameror har pixelmappning för att stänga av en del felaktiga pixlar, men helt perfekt blir det aldrig.
 
Helt normalt och vissa kameror har pixelmappning för att stänga av en del felaktiga pixlar, men helt perfekt blir det aldrig.

Pixelmappning är bra för permanent trasiga pixlar. Ovan problem är dock tillfälliga överhettade pixlar som fungerar bra vid normalfotografering så det behövs en nytagen dark frame med så lika förutsättningar som möjligt.
 
Pixelmappning är bra för permanent trasiga pixlar. Ovan problem är dock tillfälliga överhettade pixlar som fungerar bra vid normalfotografering så det behövs en nytagen dark frame med så lika förutsättningar som möjligt.
Återkopplas inte pixlarna vid nästa mappning om de nu bara är ur funktion tillfälligt?
 
Återkopplas inte pixlarna vid nästa mappning om de nu bara är ur funktion tillfälligt?

Tar du två bilder direkt efter varandra på 1s respektive 1 minut har du två olika felmönster.

Mappningar tar bort permanent defekta pixlar, det är en annan funktion än vad som behövs vid LENR.
 
Nu blev jag nyfiken igen.
Hur kommer det sig att den stora vita pixeln på min bifogade bild uppstod på alla mina foton, även de tagna en annan dag? Är det då inte en permanent skadad pixel?
 
Nu blev jag nyfiken igen.
Hur kommer det sig att den stora vita pixeln på min bifogade bild uppstod på alla mina foton, även de tagna en annan dag? Är det då inte en permanent skadad pixel?
På med linslocket och sökarlocket där bak. Kör manuell sensorrengöring i 1-2 minuter. Har du tur kanske din heta pixel har försvunnit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.